Tänään onnittelen Helsingin kaupunkia 200-vuotisen
pääkaupunkihistorian vuoksi. Helsinki-päivän ohjelmasta poimin Musiikkitalon
konsertin tänään klo 13, jossa Helsingin kaupunginorkesterin Viihdejousikko
tarjoili syntymäpäivän kunniaksi alle tunnin mittaisen viihteellisen
musiikkituokion. Viihdejousikossa musisoivat: Jani Lehtonen (1. viulu ja
juonto), Tuomas Ikonen (2. viulu), Ilkka Lehtonen (3. viulu), Tuomas Huttunen
(alttoviulu), Ilmo Saaristo (sello), Eero Ignatius (kontrabasso), Markku
Hannola (piano), Matti Tähtivuori (kitara) ja Pasi Suomalainen (rummut).
Orkesteri alttoviulisti Petteri Poijärvi kävi kahden kappaleen aikana lavalla
vierailevana laulusolistina G. Malmsténin Stadin kundissa ja Valto Laitisen Kun
syksy saapuu Helsinkiin. Kokoonpanon kaikista sovituksista vastasi Hannoverin
lahja viihdemusiikillemme, 11.3.1930 syntynyt Arthur Fuhrmann. Musiikkituokion
aloitusnumerona oli Lössi-alkusoitto Arthurin omana sävellyksenä ja sitä
seurasi Boogie for Geige. Kronologisessa järjestyksessä näitä seurasivat Bel
Ami, Tosellini-serenadi, Itke en lemmen tähden, Muistojen Bulevardi (Börje
Sundgren), Stadin kundi, Holiday for
strings (David Rose), Montin Czardas, Kun syksy saapuu Helsinkiin, Sapelitanssi
ja musisoinnin päätti kulmikkaaksi oiottu Säkkijärven polkka. Muusikkojen
soitanta oli kaikin puolin mallikasta, vaikka varsinaista lentoonlähtöä ei
tapahtunutkaan. Montin Czardas kärsi hieman balanssiongelmasta, kun Ilkka
Lehtosen viulusoolo jäi säestävien muusikoiden jalkoihin paikoin.
Sovituksellisesti Valto Laitisen sävellys Kun syksy saapuu Helsinkiin jäi
turhan vaisuksi ja olisi kaivannut ilmavampaa sovitusta tuekseen. Pienoinen
kauneusvirhe oli myös esiintyjien käyttämä valkoinen smokki päiväkonsertissa;
asuhan on nimen omaan ilta-asu ja tarkoitettu käytettäväksi vasta klo 18
jälkeen. Konsertti oli nähtävissä suorana lähetyksenä Stadi.tv:n tai
Helsinki-kanavan kautta.
Viime helmikuun ja maaliskuun vaihteen Helsingin kaupunginorkesterin solistina kummassakin konsertissa (29.2. ja 1.3.2012
Musiikkitalossa) soitti solistina Kalevi Ahon kontrafagottikonserton National
Symphony Orchestrassa soittava yhdysvaltalainen Lewis Lipnick, joka on
vaihtanut soittimensa kontraforteen syyskuussa 2010. Lewis Lipnick suoritti
omat musiikkiopintonsa Mozart-Akatemiassa Salzburgissa ja sai suoritettua
Bachelor of Music-tutkinnon Peabodyn konservatoriossa vuonna 1968. Hän aloitti
soittamisen National Symphony Orchestrassa jo vuonna 1970. Lipnickin
aloitteesta National Symphony Orchestra tilasi säveltäjä Gunther Schullerilta konserton
kontrafagotille ja orkesterille ja konserton kantaesitys oli vuonna 1979, jonka
Lipnick soitti solistina ja orkesteria johti Mstislav Rostropovich. Konsertto
oli laatuaan aivan ensimmäinen kontrafagotille kirjoitettu konsertto
maailmassa.
Nykyaikainen kontrafagotti pohjautuu hyvin pitkälle
akustisiin ratkaisumalleihin, jotka tehtiin jo 1879. Saksalainen soitinrakentaja
Guntram Wolf päätyi vuona 2001 kontraforten ensimmäistä versiota rakentaessaan olla
korjailematta vanhaa kontrafagottia ja suunnitteli näin aivan uuden, kokonaan
toisen soittimen. Perusteellista parannusta soittimeen olikin odoteltu jo
pitkään ja aikain kuluessa parannuksia olikin tehty, mutta lopulta soittimen
perusrakennetta ei oltu kyseenalaistettu koskaan. Soitinrakentaja Wolf lausui
omana ajatuksenaan: " Taitaa olla parempi parantaa itse sairaus, kuin
tuputtaa aina vain lisää lääkettä!"
Alkoi perusteellinen soittimen suunnittelu, jossa
soitinrakentaja Wolf sai korvaamatonta apua uuden soittimen suunnitteluunsa
Dresdenin yliopiston akustiikan laitokselta. Spektrianalyysin avulla Wolf pääsi
tarkasti analysoimaan normaalin fagotin äänenlaadun ja ominaisuudet ja päätyi
tutkimusten tuloksena transponoimaan uuden soittimensa äänen oktaavia
alemmaksi. Näin toimien Wolf onnistui säilyttämään fagotin normaalit
karaktääriset ominaisuudet ja samalla luomaan todellisen bassofagotin. Itse
soittimen silmiinpistävin ero sen suurempi koko verrattaessa kontrafagottiin. Kontraforte
rakennetaan kokonaan vaahterapuusta, kun kotrafagotin putkessa on myös
metallisia osia. Kontraforten soittimen putken sisätilavuus on myös selkeästi
suurempi kuin kontrafagotin ja soittimen ääniaukot ovat suuremmat kuin
kontrafagotissa.
Aivan erityistä huomiota soittimen suunnittelussa on
yritetty kiinnittää sen sävelpuhtauteen. Kontraforte sulautuu
sinfoniaorkesterin muihin bassosoittimiin kontrafagottia joustavammin ja
helpommin. Kontrafagottiin verrattuna uuden soittimen ääntä voisi kuvailla
leveämmäksi ja pehmeämmäksi ja kontraforten dynamiikka on selkeästi laajempi
kuin kontrafagotin. Lewis Lipnickin valistunut veikkaus on, että aikain
saatossa, joku kaunis päivä, kontraforte tulee soittimena syrjäyttämään vielä
kontrafagotin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti