Eilen, sunnuntaina 22.7.2012 kokoontuivat vanhan
urkumusiikin ystävät Tampereen Tuomiokirkossa kuulemaan virolaisen vuonna 1958
syntyneen pianistin, urkurin ja cembalistin, Marju Riisikampin, soittoa
Kesäillan urkumusiikkia-sarjassa klo 19.30. Pianonsoittoa Marju harjoitti
Tallinnan Konservatoriossa 1977-1982 dosentti Virve Lippusin johdolla ja urkujensoiton
Marju on aloittanut Tallinnassa Hugo Lepnurmin ja Rolf Uusvälin ohjauksessa ja
Marju on osallistunut monille urkujen- ja cembalonsoiton mestarikursseille
Hollannissa, Saksassa, Italiassa ja Itävallassa. Vuonna 2000 Marju valmistui
maisteriksi historiallisten kosketinsoitinten alalta Viron Musiikkiakatemiasta
(Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia) Tallinnasta ja vuodesta 2008 lähtien hän on
valmistellut tohtorin tutkintoa.
Virossa Marju Riisikamp on aktiivisesti toiminut sekä
kamarimuusikkona että solistina ja järjestänyt vuosikymmeniä luentokonsertteja
kotimaassaan. Hän oli yksi ensimmäisistä opettajista, joiden avulla alkoi
cembalonsoiton opetus lapsille Vanhan Kaupungin Musiikkikoulussa vuonna 1988. Virossa
ja Liettuassa Marju on tehnyt useita suoria äänityksiä radiokanaville ja hän on
myös monta vuotta toiminut Latvian Kansallisoopperassa continuosoittajana ja
vieraillut usein Vilnan Banchetto Musicale-festivaaleilla. Marju Riisikamp
soitti liturgisessa Linnamuusikud-yhtyeessä (johtajana T. Niitvägi) sekä samannimisessä
barokkiorkesterissa vuosina 1987-1993, jolloin tulivat tutuksi sekä laulajana
että instrumentalistina vanhempi musiikillinen perinne, kuten gregoriaaninen
koraali, vanha urkumusiikki ja kamarimusiikki. Tämän yhtyeen mukana Marju onkin
konsertoinut eri puolilla Suomea, Norjaa, Saksaa, Italiaa, Ranskaa ja Venäjää.
Vuosina 1993-2000 Marju Riisikamp opiskeli Italiassa
Christopher Stembridgen opissa urkuja, cembaloa ja klavikordia ja tämän jälkeen
hän on soittanut ahkerasti urku- ja cembalokonsertteja Italiassa, Saksassa,
Ruotsissa, Suomessa, Latviassa ja Venäjällä. Vuodesta 1997 Marju on toiminut
kosketinsoitinten historian lehtorina Viron Musiikkiakatemiassa ja vuoden 2010
hän vietti tohtorintutkintoonsa liittyen vaihto-oppilaana Trossingenissa,
Saksassa, opiskellen lisää cembalon- ja urkujensoittoa sekä improvisaatiota.
Marjulle on myönnetty useita Viron Kulttuurirahaston (Eesti Kultuurkapital)
stipendejä ja 2011 sekä 2012 hän sai Viron Musiikkiakatemian apurahan. Marju
toimii musiikkiartikkelien kirjoittajana ja on kääntänyt viroksi kaksi kirjaa:
Herman Hessen kokoelman "Musiikki" ja Ann Bondin "A guide to
harpsichord". Marju on myös ahkera levyttäjä sekä solistina että
kamarimuusikkona ja hänellä on takanaan jo pitkä yhteistyö Rondellus-yhtyeen
kanssa Virossa.
Tuomiokirkon romanttisilla, 70-äänikertaisilla pääuruilla
kuulimme ensiksi lähes liikuttavan nuorena kuolleen Reimsin Notre-Damen
katedraalin urkurin laajasta urkutuotannosta neljä osaa kokoelmasta: Premier
Livre d´orgue 1699, Dialogue, Récit de tierce en taille (Gloria), Dialogue sur
les grands Jeux ja Cromorne en taille á 2. parties. Sivulehterin pienemmille
barokkiuruille siirryttäessä musiikki jatkui englantilaisen säveltäjän,
laulajan, urkurin, kuninkaallisen kappelin johtajan ja anglikaanisen kirkon
palveluksessa toimineen William Byrdin (1540-1623) mittavasta tuotanosta Fancy
in G (Musica Britannica XXVIII/63). Oxfordissa 1583 syntyneen brittiläisen
säveltäjän, Canterburyn Chapel Royalin urkurin, Cambridgen King's Collegen
kuoron laulajan ja musiikin kandidaatin Orlando Gibbons (k. 1625) kosketinsoitintuotannosta
seurasi teos Fantazia of foure parts. Konsertin loppuosan säveltäjänimet
edustivat Italiaa; Andrea Gabrieli (1510-1586), tuon Venetsiassa syntyneen
Adrian Willaertin oppilaan, Cannaregion urkurin ja 1562 Saksaan siirtyneen
opettajan säveltuotannosta, joka sisältää merkittäviä madrikaaleja ja motetteja
kuulimme Preludiumin ja Ricercaren. Claudio Merulon (s. 8.4.1533 ja k. 4.5.1604
Parmassa) urkutuotannosta soi Taccata Quinta del 2. tono (Libro I). Merulo
syntyi Corregiossa ja opiskeli säveltäjä Tuttovale Menonin oppilaana. Merulo
toimi urkurina Brescian katedraalissa ja San Marco di Veneziassa. Andrea
Gabrielin veljen poika ja setänsä oppilaana musiikin opintonsa aloittanut,
Giovanni Gabrieli, sai teoksillaan vielä esittäytyä mielenkiintoisen konsertin
säveltäjänimenä Marjun päättäessä konsertin hänen Ricercareen ja Canzonaan.
Käykää, hyvät ihmiset ja musiikin ystävät, runsain joukoin
osallistuen rikastuttamassa elämäänne monipuolisesti kuuntelemassa laadukasta
ja hyvin tuotettua musiikkia nauttien myös samalla kohtuudella vaihtelevasta
suven suloisuudesta!
Giovanni Gabrieli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti