Kotvan aikaa luvallanne kiinnitän huomionne sangen
merkittävään sukuun, josta polveutuisi vaikka kuinka monta tarinaa
kerrottavaksi. Tarinamme käynnistyy vuonna 1840 Romanshornista, Sveitsistä, kun
orvoksi jäänyt Eduard Peter Fatzer (nimi kirjoitettiin todella aluksi näin) lähti
kotikulmilta turkiskauppiaan oppiin suureen Pietariin. Opintoihin liittyvän
kisällivaelluksen aikana Saksassa hän värväytyi räätälimestari Ernst Flohrin
muassa Suomen Helsinkiin, jonne hän rantautui 27.11.1844. Muutaman vuoden
päästä hän sai kansalaisuuden ja samalla hänelle myönnettiin myös
turkkurinoikeudet. Vaimon hän halusi ehdottomasti kotitanhuvilta Sveitsistä ja
siksi hän kirjoitti kotikuntansa kirkkoherralle kirjeen. Kirkkoherra suositteli
lämpimästi omaa tytärtään, Anna Dorothea Haunhardtia, ja kaikki kolme päätyivät tapaamaan
Lyypekissä asian tiimoilta. Kolme viikkoa tutustumista ja kirkkoherra vihki
heidät syyskuussa 1851, jonka jälkeen nuoripari asettui asumaan Helsinkiin.
Saksasta oli Helsinkiin kutsuttu vuonna 1815 arkkitehti Carl
Ludvig Engel, joka Helsingin uudelleenrakennuskomitean arkkitehtina ja
myöhemmin Intendentinkonttorin johtajana pisti koko keskeisen kaupungin uusiksi
uusklassiseen empiretyyliin. Keisarillisen yliopiston päärakennus Senaatintorin
toisella laidalla vihittiin käyttöön jo vuonna 1832 ja Nikolainkirkko (nykyinen
tuomiokirkko) taas vihittiin 15.2.1852 käyttöön. Saksalaissyntyinen Friedrich
Pacius vastasi Helsingin yliopiston musiikinopetuksesta sekä kaupungin
konserttitoiminnan edistämisestä. Tänne Helsingin ytimeen Edvard myös perusti
turkisliikkeensä ja vuonna 1856 hän saattoi jo ostaa perheelle Aleksanterinkatu
38:n ja Kluuvikatu 3:n kulmasta talon 6 800 ruplalla. Perheeseen sikisi
kaikkiaan neljä tytärtä ja saman verran poikalapsia, jotka lähes kaikki
jättivät lähtemättömän jälkensä kulttuuri- ja talouselämän vaikuttajina
Suomessa.
Vanhin poika, Maximilian Edvard Fazer, halusi ensin
kuvataiteilijaksi ja opiskeli jonkin aikaa Pariisissa, mutta päätyi Helsinkiin
perustamaan M. E. Fazerin tukkukaupan ja sokeritehtaan. Vuonna 1918 hän perusti
viiden muun tehtailijan kanssa Suomen Sokeri Oy:n. Maximilian oli myös taidokas
harrastajapianisti, joka nautti improvisoinnista. Nuorempi veli, Edvard
Alexander Fazer, oli hänkin pianisti, joka opiskeli ulkomailla pianonsoittoa. Weimarissa
hänelle opetti pianonsoittoa Fanz Lisztin entinen oppilas Bernhard Stavenhagen.
Vuosisadan vaihteessa hän perusti maamme ensimmäisen konserttiagentuurin ja
toimi sen johdossa siihen asti, kunnes vuonna 1911 loivat Aino Acktén kanssa
Kotimaisen oopperan - joka jatkoi toimintaansa Kansallisoopperana. Oopperan
johtajana hän toimi vuoteen 1938 asti ja jatkoi oopperan hallituksen jäsenenä
kuolemaansa asti vuoteen 1943. Hän vähensi tehtäviään lopulta lopettaen ne
kokonaan konserttitoimistossa ja kun konserttitoimisto vuonna 1924 liitettiin osaksi
Fazerin Musiikkikauppaa, kutsuttiin konserttitoimiston johtajaksi Helsingin
kaupunginorkesterin intendentti ja säveltäjä Ernest Pingoud. Edvard Fazerilla
oli sormensa pelissä myös vuonna 1922, kun Suomalainen baletti perustettiin ja
liitettiin oopperan osaksi. Perheen nuorin poika, Karl Otto Fazer, ryhtyi
sokerileipuriksi ja makeistehtailijaksi, opiskeltuaan alaa ensin Pietarissa,
Berliinissä ja Pariisissa. Isä Edvard jostakin syystä aluksi vastusti Karlin
suunnitelmia ja Karl joutuikin hankkimaan takuut liiketoiminnalleen muualta.
Myöhemmin hän sai kyllä avata ranskalais-venäläisen konditorian 17.9.1891 perheen
omaan taloon Kluuvikadulle vaimonsa Bertan kanssa ja samoissa maisemissa
konditoria toimii vielä tänäänkin. Karl Fazer perusti ensin Punavuoreen makeis-
ja suklaatehtaansa, jonka ensimmäiset tuotteet tulivat markkinoille vuonna
1897. Vähitellen Karl Fazerin yrityksestä kasvoi suuryritys ja se osti vuonna
1928 Hangosta myös keksitehtaan. Karl oli myös luonnonystävä harrastaen
lintuja, metsästystä ja kalastusta. Karjalankannaksella hänellä oli vuonna 1818
hankittu Touvilan tila ja hän toi fasaanit Suomeen. Suomen ampumamaajoukkueen
mukana hän osallistui Tukholman olympialaisiin vuonna 1912 sijoittuen
joukkuekisassa viidenneksi ja henkilökohtaisessa savikiekkoammunnassa
kahdenneksitoista.
Karl Otto Fazer
Vanhin tyttäristä avioitui sveitsiläisen miehen kanssa ja
muutti Zürichiin. Yksi tyttö kuoli naimattomana melko nuorena ja yksi avioitui
helsinkiläisen antiikkikauppiaan kanssa. Perheen nuorin tytär, Naëma Apollonia,
avioitui hampurilaisen viulistin ja Kajanuksen orkesterin konserttimestarin, Willy
Burmesterin, kanssa ja juuri tälle viulistille Jean Sibelius alkujaan sävelsi
viulukonserttonsa. Toiseksi nuorin poika, Konrad Georg Fazer, otti alkuun
isänsä turkisliikkeen hoitaakseen. Musiikki kuitenkin selvästi enemmän
kiinnosti häntä taitavana viulistina ja usein hän soitti kamarimusiikkia ja
tuurasi Robert Kajanuksen orkesterissa. Opintojaan suorittaessaan Pietarissa
Konrad oli tutustunut nuoreen ranskalaiseen nimeltä Jeanne Barrault ja
helmikuussa 1887 heidät vihittiin. Saman vuoden marraskuussa tämä perhe sai
ensimmäisen lapsen, Lilla Elisabethin, Kluuvikatu 3:ssa. Pari vuotta myöhemmin
Lilla sai pikkuveljen, Johan Georgen. Vuona 1894 Konradin isä Edvard kuoli ja
Konrad pääsi vaihtamaan kauan haaveilemaansa musiikkimaailmaan
liiketoimintansa. Joulukuussa 1884 oli Anna Melan perustanut ensin asuntonsa
yhteyteen nykyiselle Mannerheimintielle (sittemmin kaupan käydessä jo paremmin
Aleksanterinkatu 11:een) musiikkiliikkeen. Hänen kuoltuaan liike jäi
käytännössä Annan sisaren hoitoon (Anna testamenttasi liikkeensä sisaren
alaikäisille lapsille), joka taitamattomuuttaan päätti myydä liikkeen. Vuonna
1897 lyöttäytyivät Konrad Fazer ja Robert Emil Westerlund yhteen ja ostivat
tämän musiikkiliikkeen. Näin tuli perustetuksi Helsingfors Nya musikhandel, f.
d. Melan, ägare Fazer & Westerlund.
Uusi musiikkikauppa lähti alusta alkaen hyvin käyntiin;
nuottien kustannustoiminta oli vireää ja Suomen säveltäjistä ainakin Sibelius,
Merikanto, Järnefelt, Melartin ja Palmgren saivat teoksiaan kustannettuna
nuoteiksi. Ensin alkuun piano- ja laulunuotteina, sitten myös kuoroteoksia ja
esim. torviseitsikoille tarjottiin uutta esitettävää. Tehtäväkentät olivat
tarkoin jaettu osakkailla; Konrad hoiti soitinpuolen ja varsinaisen
liiketoiminnan johdon, kun Robertille jäi kustannustoiminta. Varsin pian
huomattiin Konradin työpanoksen olevan suurempi ja hän saikin näin tuloksesta
kaksi kolmasosaa. Kuitenkin vuonna 1904 Westerlund päätyi myymään oman
osuutensa musiikkiliikkeestä Fazerille ja jatkoi oman musiikkiliikkeen nimissä
liiketoimintaansa. Konrad Fazer lähetti oman Georg poikansa oppimaan soitinten
rakennusta ja korjaamista Döllingerille Markneukrcheniin ja Bohland &
Fuchsille Graslitziin. Georg Fazer ryhtyikin vuonna 1913 johtamaan
musiikkiliikettä ja vähän myöhemmin vuosina 1918-1919 yritys muuttui
osakeyhtiöksi ja nimi sai muodon Oy Fazerin Musiikkikauppa/Ab Fazers
Musikhandel. Fazer siirtyi Hamsterin liiketaloon Aleksanterinkatu 11:een ja
talo oli siis yrityksen omistuksessa, kunnes 1930-luvun lamavuosina omasta
talosta luovuttiin. Aleksanterinkatu 11:ssä toimi konttori, piano-osasto,
korjauspaja, hieman myöhemmin soitin- ja nuottimyymälä ja varasto. Kun Konrad
Fazer oli luovuttanut vetovastuun pojalleen musiikkiliikkeestä, hän itse muutti
Suomen pääkonsuliksi ensin Wienin ja sittemmin Zürichiin. Georg poika taas
hoiti Sveitsin konsulin tehtäviä Suomessa. Pitkästä välimatkasta huolimatta
Konrad herkeämättä seurasi Fazerin musiikkiliikkeen liiketoiminnan kehitystä
suurella mielenkiinnolla.
Fazerin musiikkiliike jatkoi kasvuaan koko 1920-luvun aina
1929 alkaneeseen lamaan asti; soitinpuolella solmittiin merkittäviä
edustussopimuksia mm. Steinway & Sonsin kanssa ja Kangasalan Urkutehtaan
kanssa Fazer-harmonin valmistuksesta. Haitarit ja mandoliinit olivat suosittuja
soittimia tuohon aikaan ja kävivät kaupaksi hyvin. Fazer osti K. E. Holmin
kirjakaupan ja sivuliikkeitä oli Oulun lisäksi Kuopiossa, Viipurissa ja Tampereella.
John Lindberg oli taustaltaan suomen-ruotsalainen, vaikka
syntyikin - ja vietti kuusi ensimmäistä elinvuottaan - Pietarissa. Perheen isä,
Gustaf suoritti koneinsinöörin tutkinnon Helsingin Polyteknisessä opistossa ja
äiti oli helsinkiläisen kellosepän tytär. Perheeseen syntyi Pietarissa kolme
poikaa ja yksi tytär ja perheen palattua Suomeen 1890-luvun alussa syntyi vielä
yksi poikalapsi. John valmistui ylioppilaaksi vuonna 1903 ja päätti lukea
lääketiedettä erikoistuen silmäsairauksiin. John avioitui 1.4.1913 Konrad
Fazerin tyttären, Lilla Fazerin, kanssa. Johnin lisensiaattityö valmistui
vuonna 1914 ja nuoripari matkasi Pietariin Johnin jatko-opintojen vuoksi.
Pietarissa heille syntyi ensin vuonna 1914 tytär Wanda ja seuraavana vuonna
Roger. Johnin toimiessa yleislääkärinä ja päivystävänä lääkärinä Lilla hoiti
paljon käytännön asioita; kirjoitti puhtaaksi miehensä tutkimusraportit ja
esitelmät sekä hoiti kirjeenvaihdon. Hän toimi myös Johnin yksityisvastaanoton
hoitajana. Syksyllä 1917 perhe palasi Helsinkiin, jossa syntyi vielä vuonna
1918 Konrad-poika. Kun ensimmäinen maailmansota päättyi, perhe matkusti
vuodeksi Freiburgiin, jossa John teki tutkimustyötä professori Theodor
Axenfeldin johdolla. John oli valitettavasti liian vaatimaton tutkijaluonne ja hänen
väitöstyötään käytettiin häikäilemättömästi hyväksi. Myöhemmin Roger Lindberg
on yrittänyt vaalia isänsä muistoa kääntämällä mm. isänsä väitöskirjan
englanniksi. Roger myös lahjoitti merkittäviä lahjoituksia jatkotutkimukseen
Suomessa ja oli käytettävissä Silmäsäätiön hallintoneuvoston puheenjohtajana.
Vuonna 1995 perustettiin Rogerin keräämin lahjoitusvaroin erityinen John
Lindberg-palkinto jaettavaksi parhaille luennoitsijoille.
Vuosina 1923-1928 Lindberin perhekunta asusti Viipuria isän
toimiessa ylilääkärinä Strömborgin silmäsairaalassa. Sairaala muuttui myöhemmin
osaksi Diakonissalaitoksen silmätautien osastoa ja Viipurin lisäksi John
Lindbergin työsarkana oli koko Karjalan kannas. Lilla Lindberg oli melko hyvä
laulaja ja pianisti ja Roger Lindberg soitti viidentoista vuoden ajan pianoa ja
viulua. Isoisä Konrad ohjasi määrätietoisesti Rogerin uraa ja opintoja
kulloinkin parhaaksi katsomallaan tavalla Alkujaan oi siis aivan selvää, että
Roger oli valittu jatkamaan isoisänsä aloittamaa työtä Fazerin
Musiikkiliikkeessä. Rogerilla oli kaupallisia taipumuksia ja musikaalisuus tuli
ilmeisesti äidin puolelta. Ylioppilastutkinnon jälkeen 1934 Roger jatkoi
opiskelujaan Helsingin ruotsalaisessa kauppakorkeakoulussa valmistuen
diplomiekonomiksi vuonna 1937. Vuosina 1935 ja 1937 Roger suoritti
jatko-opintoja lähtemällä viulurakentaja Döllingerin oppiin neljäksi
kuukaudeksi rakentaen siellä kaksi viulua. Samoin hän vietti kolme kuukautta
Bohland & Fuchsin vaskisoitintehtaalla ja vieraili myös Grotrian-Steinwegin
pianotehtaalla Braunschweigissa. Rogerin ura Fazerilla alkoi jo vuonna 1935 vaatimattomasti
ensin juoksupoikana ja muissa "hanttihommissa" opiskelujen ohessa. Isoisän
ehdotuksesta Roger vietti myös yhden syyskauden Yhdysvalloissa opiskellen
musiikkiliiketoiminnan tekemistä suuressa ja villissä lännessä. Täällä hän
tutustui myös mm. Henry Steinwayn pojanpoikaan, Theodoriin ja heistä tuli
samanikäisinä eritäin hyvät ystävät. Samoin tällä matkalla hän toimi
harjoittelijana maailman suurimmassa musiikkikaupassa, Würlitzerin
musiikkikaupassa New Yorkissa. Majoituksen Rogerille udella mantereella tarjosi
isän nuorin veli, Otto Lindberg, joka oli päässyt varoihinsa kartografina
perustaessaan yhtiön (General Drafting Company) tuottamaan Amerikan karttoja ensin
Essolle ja myöhemmin myös maailmanlaajuisesti. Täällä suuressa lännessä Roger
tapasi ensikerran Brita Tenströmin, sittemmin tulevan vaimonsa. Palattuaan
takaisin Helsinkiin, Roger jatkoi ahkeraa opiskeluaan isoisän ohjeiden
mukaisesti ja parin vuoden päästä hän avioitui nuoruudenrakkautensa, Barbro
Siemssenin kanssa. Tästä lyhyestä avioliitosta syntyi parille poikalapsi,
Christian Gustaf Lindberg.
Kaikkien suureksi yllätykseksi Konrad Fazerin Georg-poika
kuoli omassa sängyssä saamaansa sydänkohtaukseen 4.5.1935 ainoastaan
45-vuotiaana. Hänen puolisonsa, Ebba Fazer, eli vielä muutamia vuosia, kunnes
kuoli sotavuosina Kalastajatorpan sotasairaalassa saamaansa pahaan
virustulehdukseen. Karl Fazer oli myös kuollut metsästysretkellä Jokioisissa
9.10. 1932. Roger oli Georg-enonsa kuollessa 20-vuotias ja Fazerin
Musiikkiliikettä alkoi nyt johtaa Georgen "luottomies", varatuomari
Toivo Voss-Schrader ja yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi palasi isoisä Konrad
Fazer. Nyt oli Rogerin vuoro tutustua yhtiön konserttitoimistoon Elsa Salmisen
johdolla ja avulla. Rogerista kehkeytyi ansioitunut konserteissa kävijä ja
teattereiden vierailija. Hänellä oli tähän tarkoitukseen oma kirjanen, johon
hän merkitsi omia havaintojaan vierailevista solisteista ja orkesterin
johtajista. Vuonna 1940 Toivo Voss-Schrader muutti sodan ja vaimonsa kotimaan
vuoksi Ruotsiin ja Konrad Fazer päätti nimittää 25-vuotiaan Roger Lindbergin
musiikkiliikkeen toimitusjohtajaksi maaliskuussa 1941 - vt. johtajana Roger oli
ollut jo edellisestä vuodesta Fazerin menetettyä Toivon Ruotsiin. Roger
Lindberg oli sotatehtävissä Hangon rintamalla, kun hänet komennettiin
erikoistehtäviin Helsinkiin ja samalla hänellä oli mahdollisuus hoitaa myös
musiikkiliikkeen asioita toimensa ohessa. Alkuvuodesta 1941 Roger teki Matti
Jurvan ja Eero Väreen kanssa matkan Berliiniin äänittämään levyjä. Saksalainen
orkesteri soitti Toivo Kärjen sovituksia ja studiossa tehtiin 12-16 tuntia
työtä vuorokaudessa. Viikossa syntyi noin 150 kappaleen äänitys valmiiksi.
Sotavuosina Rogerin vaimo Barbro oli pitkiä aikoja poissa
kotoa sadan vuoksi ja poika Christian oli lähetetty Ruotsiin sotalapseksi pois
pommituksista. Roger vietti vapaa-aikaansa uudestaan kuvioihin tulleen Brita
Tenströmin kanssa, joka tuohon aikaan työskenteli Ruotsin edustustossa
Pohjoisesplanadilla. Kun Rogerin perhe palasi kotiin sodan loputtua, ilmoitti Roger haluavansa avioeron. Roger ja
Brita astuivat avioon vuonna 1946 ja aivan aluksi parin oli hieman vaikea
löytää sopivaa asuntoa, mutta Kaivopuistosta vuokra-asunto kuitenkin
löytyi johon syksyllä pari muutti kunhan
sodan pommituksen jäljiltä asuntoa oli ensin remontoitu. Seuraavan vuoden
huhtikuussa vuokraisäntä ilmoitti myyneensä talon Yhdysvaltojen suurlähetystölle
ja näin Lindbergit joutuivat hakemaan taas uutta kotia. Etsinnöissä lopulta
päädytti lainalla rahoittamaan ensin Ernst Krogiuksen omistuksessa olut tontti
Kuusisaaresta, osoitteesta Kuusiniementie 27. Arkkitehti Kurt Simberg
suunnitteli tiilirunkoisen ja valkeaksi rapatun talon, joka käyttöönotettiin
seuraavana vuonna 1948. Runeberginkadulta pari sai rakennusaikaisen asumuksen,
jossa järjestettiin ensimmäiset parin taiteilijaillalliset - käytäntö joka
ahkerana jatkui sittemmin Kuusisaaren talossa aina kuuluisien vierailijoiden
esitysten jälkeen. Vuonna 1956 Kuusisaaren taloon tehtiin saman arkkitehdin
suunnittelema laajennusosa; autotalli ja talonmiehenasunto.
Kuusiniementie 27
Perheen Kuusisaaren koti oli ahkera sosiaalisen elämän kehto
alusta alkaen. Täällä pari järjesti monia kotikonsertteja ja lukemattomia
taiteilijaillallisia. Rotary-esitelmässään 1990-luvulla Roger itse kertoi
heillä tapana olleen kutsua kaikki ulkomaiset Fazer-taiteilijat kotiinsa
konserttien jälkeen tutustumaan suomalaisiin taiteilijoihin ja
kulttuurihenkilöihin sen sijasta, että pitkästyisivät näkemästä ainoastaan
konserttisaleja ja hotellihuoneita. Talon varustuksiin kuului mm. Englannista
ostettu kaunis kullattu harppu vuosimallia 1790 ja Erardin veljesten rakentama
fortepiano Ranskasta vuodelta 1787. Hallissa oli tietysti myös suuri
Steinway-flyygeli lähinnä vieraiden käyttöön. Britalle ja Rogerille syntyi
kaksi tytärtä; Marie vuonna 1951 ja Monica vuonna 1952. Perheen äidin
sihteerintyöt muuttuivat kiinnostuksesta antiikkiin pian osakkaaksi ryhtymiseen
töölöläisessä antiikkiliikkeessä ja vuonna 1979 Brita Lindberg perusti Antik
Lindberg-nimisen yrityksen, jota nykyään hoitaa tytär Monica Gröndahl.
Roger Gustaf Lindberg teki erittäin merkittävän päivätyön
Teoston palveluksessa. Hän tuli Teoston hallitukseen vuonna 1941 ja omasta
pyynnöstä erosi hallituspaikaltaan vuonna 1991. Teoston varapuheenjohtaja hän
oli vuosina 1959-1991 ja hänet valittiin Teoston ensimmäiseksi kunniajäseneksi
vuonna 1975. Roger tunsi henkilökohtaisesti monia kotimaisia säveltäjiä ja hän
omasi ilmiömäisen verkostoitumisen taidon. Paitsi säveltäjien etuja hän ajoi
myös ansiokkaasti kustantajien taloudellisia etuja Teosto-vuosinaan.
Tekijänoikeuslakia valmisteltiin kuumeisesti koko viisikymmentäluvun ajan ja se
tuli eduskunnan käsittelyyn huhtikuun alussa vuonna 1960. Laki
tekijänoikeuksista hyväksyttiin toukokuussa 1961 ja se astui voimaan syyskuussa
1961. Äänilevyteollisuuden oman liiton - International Federation of the
Phonographic Industry, lyhemmin IFPI - jäsen Roger oli vuosina 1951-1968.
IFPI:n hallituksen jäsenenä hän viihtyi vuosina 1968-1989, joista
puheenjohtajana 1968-1973.
Columbia-yhtiö esitteli ensimmäisenä Amerikassa vuonna 1948
aivan uuden Long Playing-levynsä, jolla äänilevylle saatiin tallennettua huomattavasti
pidempään musiikkiesityksiä. Suomessa levysoitinten puutos ja raaka-aineiden
niukkuus hidastuttivat vielä uusien levyjen myyntiä sotiemme jälkeen. Viimeisiä
78 kierroksen levyjä puristettiin Suomessa vuonna 1961. Roger Lindberg sai
ystävyyssuhteillaan Sir Edward Lewisin kanssa neuvoteltua Deccan edustuksen
Suomeen. Fazerille hankittiin myös Rytmi-yhtiö studioineen ja
levypuristamoineen. Näiden muutosten myötä Fazer sai myös paljon levyttäviä
artisteja "talliinsa". Kotimaisittain merkittävä tapahtuma oli
säveltäjä-sovittaja Toivo Kärjen saaminen Fazerille vastaamaan kotimaisesta
levytuotannosta. Kärki toi mukanaan sanoittaja Reino Helismaan
kuukausipalkkaiseksi sanoittajaksi Fazerille. Muita merkittäviä sanoittajia
olivat Kullervo eli Tapio Lahtinen ja hieman myöhemmin Juha Vainio ja Vexi
Salmi. Scandiasta - Fazerin merkittävästä kilpailijasta - houkuteltiin Johan
"Mosse" Vikstedt vuosiksi 1955-1958 Fazerille töihin.
Säveltäjä-sovittaja Jaakko Borg - bassolaulaja Kim Borgin veli - vastasi
vuodesta 1949 lähtien kevyen musiikin kustantamisesta ja sittemmin nimitettiin
myös studion ja levytuotannon päälliköksi. Hänestä tuli sittemmin Toivo Kärjen
"oikea käsi".
John Eric Westö tuli Fazerille osa-aikaisena opintojen
ohessa vuonna 1960 kesällä ja syksyllä 1961 opintojen päätyttyä hän jatkoi täysipäiväisenä
ensin luottopäällikkönä ja myöhemmin budjettipäällikkönä. Roger Lindberg
ilmeisesti mieltyi Westön uuteen johtamistyyliin ja muutaman vuoden päästä
Westö löysi itsensä Rogerin henkilökohtaisena avustajana. Vuonna 1967 Westö
nimitettiin Fazerin varatoimitusjohtajaksi ja toimitusjohtajaksi 1971, jossa
tehtävässä hän jatkoi aina vuoteen 1992 asti. Roger Lindbergille myönnettiin
vuonna 1966 kauppaneuvoksen arvonimi ja itse hän jatkoi hallituksen
puheenjohtajana pitäen tiukasti päätösvallan itsellään. Roger Lindberg istui
Sibelius-Akatemian johtokunnassa vuosina 1947-1980, joista puheenjohtajana
vuodet 1954-1961 ja varapuheenjohtajana vuodet 1961-1980. Sibelius-Akatemian
Säätiön hallituksen puheenjohtajana hän oli vuosina 1954-1980. Sibelius-seuran
hallitukseen hän kuului vuosina 1957-1988, joista puheenjohtajana vuodet
1968-1973. Ainola-säätiö tuli tutuksi puheenjohtajana vuosina 1971-1989.
Fazeriin liitettiin vuosina 1963-1989 Halkiassa Pornaisten
kunnassa toiminut pianotehdas, joka valmisti siten Fazer-pianoja. Tehtaan
johtajana toimi Roger Lindbergin nuorempi veli, Konrad Lindberg, ja tehdas
lopulta myytiin vuonna 1989 vuonna 1901 perustetulle Hellas-piano Oy:lle.
Pietarsaaresta Fazer osti vuonna 1942
toimintansa aloittaneen Landolan kitaratehtaan vuonna 1973, mutta vuosikymmenen
lopulla markkinoiden rauhoittuessa tehdas myytiin takaisin alkuperäisille
omistajille Nils Höglundille ja Uno Sjöblomille Pietarsaareen. Westerlundin kustantamo ostettiin vuonna 1967 Fazerille, joka näin sai haltuunsa suurimman osan suomalaisen musiikin kustannusoikeuksista. Äänilevytuotanto
yhtiöitettiin omaksi yhtiöksi, kun Roger Lindberg vuonna 1965 perusti
Finnlevyn. Tämän yhtiön omistivat puoliksi Roger Lindberg ja Polygram yhtiö ja
sopimuksessa luki, että kymmenen vuoden päästä kumpi tahansa voisi lunastaa
toisen osuuden. Vuonna 1976 sitten kävikin niin, että Fazer lunasti Polygramin
pois Finnlevystä isolla rahasumalla. Prima vista omisti holdingyhtiönä koko
Finnlevyn osakekannan ja ajan myötä asioiden hoitaminen alkoi hankaloitua.
1980-luvun alussa näki päivänvalon uusi hallintoyhtiö, Finnscandia
Musiikiyhtymä, joka perustettiin 2,5 miljoonan markan pääomalla. Tähän yhtymään
nyt myytiin Prima vista ja ajatuksena oli myös perustaa Finnscandialle toimivia
tytäryhtiöitä, joita olivat Finnlevy, Finndisc, Scandia, vuonna 1968 perustettu
Fazerin musiikkikerho, Levypiste ja Scan Video. Tämä uusi organisaatio ei
kuitenkaan ollut kovin pitkäikäinen, vaan Finnscandia fuusioitiin vuonna 1982
takaisin Musiikki Fazeriin. Roger Lindberg osti tilaisuuden tullen kovia
kilpailijoita pois markkinoilta ja näin Scandia-musiikkikin studioineen päätyi
Fazerin omistukseen vuonna 1971. Levypiste Oy:n tehtävänä oli huolehtia
äänitteiden jakelusta. Voimiensa tunnossa parhaimpaan aikaan Musiikki Fazer antoi
elannon noin 750 henkilölle. Fazerin omia taiteilijoita varten rakennettiin
Takomotielle Pitäjänmäkeen aikanaan edistyksellinen äänitysstudio, jota oli
suunnittelemassa Tom Hidley - mies, joka vastasi myös ABBAn Tukholman studion
suunnitelmista. Studiota kutsuttiin Takomon studioksi ja suurin osa Finnlevyn
tuotannosta äänitettiin siellä. Äänitysteknikko toimi mm. legendaarinen Ronnie
Kranck.
Surullinen vaihe Lindbergin henkilökohtaista historiaa on
hänen poikansa kohtalo. Christianista kauppaneuvos Lindberg toivoi työnsä
jatkajaa, mutta asevelvollisuuden suoritettuaan poika alkoi opiskella
Lontoossa, harjoitteli jonkin aikaa Steinway pianotehtaalla Saksassa ja sai
suoritettua tutkinnon Hampurissa, Gronesche Handelsschulessa. Tämän jälkeen hän
teki työtä Helsingissä pari vuotta konttorikonealalla päätyen vuonna 1966
suuren unelmansa pariin suorittamaan ammattilentäjän opintoja Finnwingsin lentokouluun.
13.11.1967 klo 15.25 Christian nousi Malmin lentokentältä ilmaan
viisipaikkasella Beechcraft Baron-lentokoneella suorittaessaan kaksimoottorisen
lentokoneen ammattilupakirjaa ja samalla mittarilennon virallista koetta.
Yhdeksän minuuttia noususta kone putosi suohon Sipoossa ja kolmihenkinen
miehistö kuoli koneen katketessa ja sen etuosan syttyessä tuleen. Oman pojan
menetys lento-onnettomuudessa oli kauppaneuvos Lindbergille raskas isku.
Jouluna 1967 hän sai tervehdyskäynnillään Fazerilla lievän sydänkohtauksen,
mutta selvisi tästäkin kuitenkin hyvin.
Oman mainintansa ansaitsee kauppaneuvos Lindbergin
määrätietoinen työ ja perinteiden kunnioitus suomalaista oopperataidetta
kohtaan. Roger Lindberg osallistui jäsenenä Suomen kansallisoopperan
hallintoneuvostoon vuosina 1961-1965, sen halitukseen 1965-1991 joista
puheenjohtajana vuodet 1969-1991. Luovan Säveltaiteen Edistämissäätiön (Luses)
hallituksessa hän viihtyi vuodet 1970-1988. Kuin aavistaen tulevia ikävyyksiä,
kauppaneuvos Lindberg junaili Fazerin konserttitoimiston erottamisen erilleen
Musiikki Fazerista. 9.10.1991 merkittiin kaupparekisteriin Fazer
Konserttitoimisto Oy, jonka omistajia olivat Roger Lindberg ja pienemmillä
osuuksilla Musiikki Fazerin konserttitoimiston henkilökunta. Samalla kirjattiin
sääntöihin, että yhtiötä ei voi koskaan eikä missään muodossa myydä ulkomaille.
Erityinen Fazerin musiikkisäätiö päätettiin perustaa ja sen
johdossa olivat kauppaneuvoksen lisäksi john Erik Westö ja Ellen Urho. Säätiö
muisti stipendeillä ja ensimmäisen stipendin sai vuonna 1974 syntynyt nuori
pianisti Laura Mikkola ja seuraavana vuonna stipendin sai George de Godzinsky.
Säätiön perustamisvuonna 1987 juhlittiin myös pianotehdasta Fazer 90-juhlamallilla.
Pianotehtaan johtoon olivat jo siirtyneen kauppaneuvoksen Konrad veljen pojat
Ragnar ja Gustaf Lindberg. Roger Lindbergin havitteli auvoisista eläkepäivistä
ja ryhtyi etsimään työlleen jatkajaa. Neuvotteluja käytiin mm. Heikki Reenpään
ja Otavan perheyrityksen kanssa, koska Suuri Toivelaulukirja oli menestynyt
mainiosti Otavan omistaman Suuren Suomalaisen Kirjakerhon myötä. Otava olisi
ollut kiinnostunut ainoastaan musiikkikustantamosta, joten neuvottelut eivät
johtaneet mihinkään. Lopulta Roger Lindberg joutui kääntymään varakkaiden
sukulaistensa puoleen ja omistuspohjaa ryhdyttiin muokkaamaan niin, että
Kommandiittiyhtiö K. Hartwall ja Oy Karl Fazer Ab muodostivat osakeyhtiön. Tämä
uusi Oy MF-Invest Ab sai äänienemmistön Oy Musiikki Fazer Ab:ssa vähemmistön
muodostuessa Roger Lindbergistä, hänen tyttäristään, Konrad veljestä ja hänen
pojistaan sekä tyttärestä Anna Heikurasta. "Omistuspohjan uudelleenmuotoilu
yllämainitulla tavalla on tapahtunut tarkoituksena edistää Yhtiön tulevaa
kehitystä pitkällä aikavälillä ja samalla varmistaa perhetradition jatkuminen
Yhtiössä" Tämä on suora sitaatti kauppakirjasta ja kaupat laadittiin
25.11.1988 Kuusiniementie 27:ssä. Roger Lindberg luopui hallituksen
puheenjohtajuudesta ja hänen työtään jatkoi sisaren poika, Erik Hartwall, Roger
Lindberin jäädessä vielä kuitenkin hallitukseen. Vielä vuonna 1997 ansiokkaasti tekemästään työstä akatemian hyväksi Roger Lindberg promovoitiin Sibelius-Akatemian kunniatohtoriksi akatemian ensimmäisessä promootiossa.
Uudet omistajat tunsivat huonosti musiikkiliiketoimintaa,
joka tuntui heistä varmaan monimutkaiselta. He väsyivät nopeasti odottamaan
pikaisia voittoja. Ilmapiiri muuttui Musiikkiliikkeessä jyrkästi uusien
omistajien myötä. Firma vietiin pörssiin, kun vuodet 1987-1989 olivat olleet
erittäin tuottoisia. Halitukseen tuli taas lisää alaa tuntemattomia ihmisiä. Lopulta
alkuvuodesta 1992 Erik Hartwall astui toimitusjohtaja John Erik Westön
huoneeseen ja sanoi tämän irti välittömästi. Westön työtä jatkoi puolen vuoden
ajan Harry Söderholm, Erik Hartwallin hyvä ystävä. Söderholmin jälkeen
toimitusjohtajaksi nimitettiin Heikki Lehmusto, jonka tehtävä oli löytää
Musiikki Fazerille uusi omistaja. Vuonna 1993 yhtiö myytiin amerikkalaiselle
Time Warner-mediajätille ja Roger Lindbergin elämäntyö suli saman tien. Kauppakirjaan
kirjattiin myös tiukkasanaisesti, että 1.1.1998 jälkeen Fazer-nimen
käyttöoikeus päättyy. Tämän vaatimuksen takana oli ilmeisesti varsinkin Peter
Fazer.
Kauppaneuvos Roger Lindbergille Fazerin Musiikkiliikkeen
myynti ulkomaiseen omistukseen oli todella nöyryyttävä kokemus. Hän kaihtoi
viimeisinä vuosinaan sosiaalista elämää ja konserteissa käyntiä tämän vuoksi.
Hän vältteli entisten kontaktien ja työyhteisön jäsenten näkemistä välttyäkseen
nöyryyttäviltä keskusteluilta. Kun Roger Lindberg oli kuollut 14.11.2003, alkoi
vielä nolo loppunäytös sukulaisten taholta. Konserttitoimiston toimitusjohtaja
Aino Turtiainen-Visala vastaanotti 20.2.2004 päivätyn ja Fazer-konsernin
juristin Minna Huhtaniskan laatiman kirjeen Fazerin nimen käyttämisestä
konserttitoimiston yhteydessä. Johtoajatuksena kirjeessä oli, että
konserttitoimisto loukkasi yritysnimellään suojattua Fazerin sukua. Kirjeessä
viitattiin kauppasopimukseen, jossa oli sovittu nimen käyttöoikeuden
päättyminen 1.1.1998 lähtien. Jarl Engberg vastineessaan 27.2,2004 selosti
konserttitoimiston yhteyden Edvard Fazeriin sekä korosti erityisesti, että
kaupassa Warnerin kanssa ei konserttitoimisto edes kuulunut tähän sopimuksen
piiriin. Sehän oli jo vuonna 1991 erotettu konsernista ja kielletty myynti
ulkomaille. Kirjeenvaihtoa käytiin vielä hetken aikaa, mutta lopuksi pitkällisen
harkinnan jälkeen Fazerin suku vetäytyi vaateistaan nimen suhteen. Loppuun
ennättäessämme rohkenen vielä vilpittömästi suositella asiasta tarkemmin kiinnostuneille
tutustumista Lena von Bonsdorffin kirjoittamaan hyvin seikkaperäiseen ja
ansiokkaaseen elämäkertakirjaan: Roger Lindberg, mentori, mesenaatti,
musiikkikauppias.
Kauppaneuvos Roger Lindberg 20.9.1915-14.11.2003
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti