Tampere-talon Sorsapuiston sisäänkäynti
Sillä aikaa
kun Tampere Filharmonian osaava henkilökunta ruotii Tampere-talon koesoitossa
mukaan ilmoittautuneista sopivaa ja käyttökelpoista materiaa orkesterin
käyttöön, voimme me muut musiikista mitään ymmärtämättömät varmoina siitä, että
kymmenet koesoittoon ilmoittautuneet muusikot tulevat syynättyä ammattitaidolla
keskittyä vielä hetken muistelemaan muistoissamme eilisen perjantain 9.5.2014 Tampere
Filharmonian Tampere-talon uskomatonta konserttia suuressa salissa klo 19. Vaikka
konserttikauden "maali" jo häämöttääkin liikuttavan liukkaasti, sai
noin 1100 konserttiin vaeltanutta kanssaihmistä varsin pian todeta matkan
todellakin vaivan arvoiseksi.
Perjantai-illan
konsertin alaotsakkeena oli Sankaruuden kahdet kasvot ja ohjelmisto koostui
kahdesta sinfoniakirjallisuuden "perusteoksesta"; konsertin avasi
Richard Straussin Ein Heldenleben (Sankarin elämä) Op.40, joka valmistui 1898
ja sai Frankfurtissa maaliskuussa 1899 kantaesityksen. Säveltäjä Strauss -
veikeästi itseänsä ensiluokkaiseksi toisen luokan säveltäjäksi kutsuen -
kuvailee tässä sävelrunossaan omaa sankarielämäänsä ja tekee sen kriitikoiden
kustannuksella kuudessa osassa, jotka kuitenkin soitetaan saumattomasti ilman
taukoja. Säveltäjä on itse tunnustanut olevansa teoksen sankari ja Strauss
kirjoitti tämän massiivisen teoksensa myöhäisromantiikan hengessä valtavalle
soittajistolle; säveltäjä itse toivoi jousiston koon olevan vähintään 64
soittajaa, viisi trumpettia, nelinkertaiset puupuhaltimet sekä kahdeksan
käyrätorvea. Muhkean sävelteoksen osat ovat: 1. Der Held (Sankari), 2. Des
Helden Widersacher (Sankarin vastustajat), 3. Des Helden Gefährtin (Sankarin
rakastettu), 4. Des Helden Walstatt (Sankarin taistelu), 5. Des Helden Friedenswerke
(Sankari rauhantöissä) sekä 6. Des Helden Weltflucht und Vollendung (Sankarin
jäähyväiset maailmalle). Strauss lukeutuu niihin historiallisesti melko
väärinymmärrettyihin säveltäjiin, joiden musiikkia monet kapellimestarit
soitattavat aivan liian nopeilla tempoilla. Suosittelen lämpimästi tutustumista
Raymond Holdenin kirjaan vuodelta 2011: Richard Strauss A Musical Life!
Vilvoittavan
väliajan jälkeen orkesterimme konsertin jälkipuoliskon keskittynyt kuulijakunta
jakoi Ludwig van Beethovenin sankaritarinan eli Sinfonian nro. 3 Es-duurissa
Op. 55 "Eroican" äärellä. Tämän liki 50 minuuttisen
sinfoniakirjallisuutta mullistaneen merkkiteoksen säveltäjä luonnosteli
valmiiksi lokakuussa 1803 ja lopullinen partituuri valmistui seuraavaksi
kevääksi. Innostunut säveltäjä ennätti kiihdyksissään omistaa uutukaisen sävelteoksen
Napoleonille, mutta perui tuskissaan tekemänsä päätöksen kuullessaan Napoleonin
julistaneen itsensä keisariksi. Lopulta teos sai ensi-iltansa Wienissä
huhtikuussa 1805. Sävelteoksessa on neljä osaa: I Allegro con brio, II Marcia
funebre: Adagio assai, III Scherzo: Allegro vivace ja IV Finale: Allegro molto.
Teoksen ensimmäinen osa mielletään laajasti sankarilliseksi ja sen kehittely
paisuu melkoisiin puitteisiin; lisäksi säveltäjä esittelee kaiken kesken aivan
uuden, tärkeän teeman kesken kehittelyn. Merkillepantavaa ovat myös osan
vahvasti synkopoidut rytmit. Toinen osa muodostaa surumarssin, jolla säveltäjä
ilmeisesti halusi kunnioittaa sankarin muistoa. Osan soljuessa eteenpäin
muuttuu teema duuriin ja kuulijalle tarjoillaan vahva kaksoisfuuga ikään kuin
lämpimänä kädenojennuksena säveltäjän suuresti arvostamalle esikuvalle, Johann
Sebastian Bachille. Kolmannen osan perinteisen menuetin säveltäjä vaihtoi
virtaa vuotavaan scherzoon, jossa käyrätorvet pääsevät esittelemään taitojaan.
Neljäs osa on muunnelmasarja, jossa säveltäjä lainaa itseään teemassa. Osa on
orkesterikirjallisuuden tunnetuinta osaa kaikessa vaihtelevuudessaan ja
kontrapunktissaan.
Mainiota
orkesteriamme johtamaan oli Yhdysvalloista saatu Atlantan orkesterin
taiteellinen johtaja ja pianisti Robert Spano, joka vieraili orkesterimme
kapellimestarina nyt jo toista kertaa. Hän on hyvin haluttu vierailija maailman
orkestereissa ja hän on tehnyt merkittävän määrän levytyksiä Telar- ja Deutsche
Grammophon-levymerkeille. Spano on urallaan pokannut myös useita
Grammy-palkintoja. Tämä 7.5.1961 syntynyt lahjakas muusikko ylisti antamassaan
haastattelussa Tampere Filharmonian taiteellista tasoa ja virtuositeettia, eikä
suinkaan suotta. Kapellimestarin olemuksesta huokui konsertin jälkeen syvä tyytyväisyys
ja vuolaasti hän myöskin jakoi huomionosoituksia mestarimuusikoillemme. Täysin
ansaitusti vieraileva kapellimestarimme nostatti orkesterista esim.
käyrätorviryhmän, trumpetistit ja puupuhaltajat kädestä pitäen kiittäen
onnistuneesta yhteistyöstä. Jousiston tarkkaa ja keskittynyttä työskentelyä oli
suuri ilo seurata läheltä ja erityisesti solistisia taitojaan pääsi Straussin
sävelteoksessa esittelemään maamme ykköskonserttimestari Dennis Kim. Toivottavasti
ei tuhraannu seuraavaa kymmentä vuotta, ennen kuin saamme nauttia jälleen tämän
huikean kapellimestarin, Robert Spanon vierailusta Sorsapuistossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti