Merenkulkuneuvos Antti Wihuri ja säveltäjä Johan Christian Julius Sibelius Ainolassa vuonna 1953.
Mukavaa
maanantaita sekä miellyttävää Johan Christian Julius Sibeliuksen synnyinpäivää
ja suomalaisen musiikin päivää! Armenialaisille vanhemmille - syntymäkaupunki
oli Mardin - 23.12.1908 syntynyt Yousuf Karsh, maailmankuulu valokuvaaja,
katsoi Suomesta ainoaksi kuvaamisen arvoiseksi henkilöksi säveltäjä Jean
Sibeliuksen. Karsh lähetettiin setänsä - George Nakash piti valokuvastudiota -
oppiin Quebeciin, Kanadaan valokuvaamisen perusteita oppimaan vuonna 1924.
Kolme vuotta vierähti John H. Caron oppipoikana Bostonissa muotokuvausta
opiskellen vuodesta 1928. Lopulta Karsh avasi oman studion Ottawassa vuonna
1932. Vuonna 1941 Karsh ponnahti maailmanmaineeseen ottamallaan valokuvalla Englannin
pääministeristä Winston Churchillistä. Hyvin mielellään Karsh kuvasi
poliitikkoja, kuuluisia kirjailijoita ja taiteilijoita sekä viihdyttäjiä. Karsh
oli mm. Royal Photographic Society of London-järjestön kunniajäsen ja Royal Canadian Academy of Artsin jäsen. Yousuf
Karsh menehtyi leikkauksen jälkeen Bostonissa (Brigham and Women's Hospital) 93
vuoden iässä 13.7.2002.
Toinen
merkittävä Sibeliuksen "kuvaaja" oli Mikkelissä 10.10.1915 syntynyt
pianisti, kriitikko ja musiikkitutkija Erik Werner Tawaststjerna, josta
kylläkin ensin piti tulla matemaatikko. Ensikonserttinsa pianistina Erik antoi
Helsingissä vuonna 1943 opiskeltuaan ensin Helsingin konservatoriossa ja sitten
Sibelius-Akatemiassa sekä ulkomailla pianonsoittoa, opettajinaan mm. Alfred
Cortot ja Heinrich Neuhaus. Kuitenkin 1950-luvun kuluessa Erik Tawaststjerna suuntautui
musiikkitieteilijäksi perehtyen varsinkin säveltäjä Sibeliuksen elämään ja
tuotantoon. Säveltäjän pianotuotannosta Erik Tawaststjerna väitteli tohtoriksi
Helsingin yliopistosta vuonna 1960 ja hoiti musiikkitieteen professuuria
Helsingin yliopistossa vuodet 1960-1983. Arvosteluja mm. Helsingin Sanomiin hän
laati vuosina 1957-1989 ja hänet muistetaan vieläkin taitavana ja
persoonallisena luennoitsija sekä monen musiikkikilpailun tuomarina. Yleisesti
hänen päätyönään pidetään viisiosaista elämäkertaa Sibeliuksesta, jonka
laatiminen vei häneltä yli kaksi vuosikymmentä ja josta hänet myös palkittiin
Suomen ensimmäisellä Tieto-Finlandia-palkinnolla vuonna 1989. Erik
Tawaststjerna kuoli Helsingissä 22.1.1993.
Nyt en malta
olla luomatta silmäystä vuoteen 1959 Wihurin kansainvälisten palkintojen
rahaston esittelykirjasen kirjoitukseen, josta voimme hetken hiljentyä Erik
Tawaststjernan hehkutuksen äärellä (suora sitaatti) kansallissäveltäjästämme:
"Säveltäessään
näyttämömusiikin Shakespearen "Myrskyyn" Sibelius hahmotti Prosperon,
tietäjän ja ihmissydänten valtiaan sävelprofiilin jylhän sarabanden muotoon.
Tällöin hän ehkä tietämättään piirsi myös oman muotokuvansa. Mikään Sibeliuksen
kuvaamista näyttämöhahmoista ei ole ollut hänelle niin läheinen kuin Prospero.
"Myrskyn" sarabanden sävelet ilmentävät jotakin olennaista
Sibeliuksen omasta persoonallisuudesta. Silti tämä persoonallisuus aina tulee
pysymään yhtä tutkimattomana ja salaperäisenä. Musiikki ei kuvaa mitään
tunteita tai asioita tarkasti, se vain heijastaa niiden sisintä olemusta.
Eräät
Sibeliuksen teokset, "Karelia-sarja", "Historiallisia
kuvia", "Finlandia", kuvastavat Suomen kohtaloita. Meille ne
liittyvät tiettyihin tapahtumiin, ulkomaalainen kuuntelija vaistoaa niissä
tapahtumien metafyysisen, yleispätevän olemuksen: vapaudenrakkauden ja yksilön
voiman.
Sibeliusta
pidetään yleisesti vahvasti kansallisväritteisenä säveltäjänä. On tietenkin
totta, että eläytyminen Suomen luontoon kuvastuu hänen teoksistaan, että
Kalevala on hänen keskeisimpiä innoituksen lähteitään ja että eräillä hänen
aiheillaan on yhtymäkohtia, etenkin melodisia, suomalaiseen kansansävelmistöön.
Mutta aivan yhtä olennaista on, että hän on omaksunut nämä kansalliset ainekset
täysin persoonallisella tavalla. Rajankäynti kansallisen ja yksilöllisen
välillä Sibeliuksen tuotannossa on erittäin vaikeaa.
Monet niistä
Sibeliuksen musiikin piirteistä, joita pidetään tyypillisesti kansallisina,
ovat tosiasiallisesti Sibeliuksen persoonallisuuden ilmentymiä. Ne olivat ensin
olemassa, ja vasta jälkeenpäin suomalaiset samaistivat itsensä ja ympäristönsä
niiden kanssa. Myöhemmin koko maailma on löytänyt niistä itsensä. Sibeliuksen
musiikki on esimerkki siitä, kuinka nerot antavat merkitystä ja sisältöä
kansallisille käsitteille ja kuinka heidän teoksensa yleispätevyytensä ansiosta
ovat koko ihmiskunnan omaksuttavissa.
Sibeliuksen
pyrkimys, hänen "tahtonsa", oli itsenäisimpiä säveltaiteen
historiassa, aikakauden yleisistä suuntauksista täysin riippumaton.
Ajankohtana, jolloin Debussy ja monet hänen kanssaan julistivat sinfonian
kuolleeksi, Sibelius kehitti sinfonista muotoa. Etenkin hänen myöhemmässä
tuotannossaan voidaan havaita sävelkudoksen orgaanista kehittelyä, joka
merkitsee olennaista lisää klassis-romanttisen sinfonianrakentelun
periaatteisiin. Kun jatkuvaa muuntelua pidetään nykyajalle ominaisena muotona,
on muistettava, että Sibelius jo 1920-luvulla kuudennessa sinfoniassa ja
"Tapiolassa" täydellisesti toteutti jatkuvan muuntelun periaatteen.
Mitä tulee musiikin peruselementteihin, rytmiin, harmoniaan ja melodiaan,
liikkuu Sibelius perinteellisellä, joskin erittäin omintakeisella pohjalla. Hän
ei ole uusinut säveltaiteen sanastoa. Sen sijaan hän on kehittänyt sen
lauseoppia ja - laajamittaisten sinfonisten muotoyksikköjen luojana - myös
musiikin muoto-oppia.
Sibeliuksen
suoritus sinfonisen muodon kehittämisessä on yhtä merkittävä kuin Debussyn
aikaansaama sointuopin avarrus, Stravinskyn uudistukset rytmiikan ja
soitinnusopin alueilla tai Schönbergin rivitekniikka. Sibeliuksen sinfoninen
nerous ja hänen taiteensa eetillinen sanoma tekevät mielekkääksi Cecil Grayn
väitteen, jonka mukaan 'Sibelius on suurin sinfonikko Beethovenin kuoleman
jälkeen'".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti