Robert Schumann intoutui tästä nuoresta miehestä
kirjoittamaan lähes yltiöpäisiä arvioita Leipzigin musiikkilehdissä vaikkapa
seuraavasti: ”Hattu päästä, hyvät herrat! Mikä nero! Kumarran hänen
spontaanille neroudelle, hänen yleville tavoitteilleen, hänen
mestarillisuudelleen.”
Isä Nicolas oli talonpoikaisperheen lapsi Ranskassa ja
16-vuotiaana hänelle tarjoutui tilaisuus lähteä Varsovaan. Täällä hän ihastui
Puolaan ja oppi maan kielen sekä vaihtoi kotimaakseen Puolan. Hän ei malttanut
olla liittymättä 1794 kansalliskaartiin, joka yritti ajaa venäläisiä ulos
Puolasta. Vuonna 1795 kansannousu kuitenkin kaadettiin ja Puola lakkasi
olemasta itsenäisenä valtiona. Nicolas pysyi Puolassa ja onnistui pääsemään
kreivi Skarbekin lasten kotiopettajaksi. Täällä hän tutustui tulevaan puolisoonsa,
Justyna Krzyžanowskaan,
suureen musiikin ystävään. Pitkään seurusteltuaan he avioituivat ja asettuivat
asumaan Skarbekien maatilalla olevaan pieneen mökkiin. Tässä samassa mökissä
pienessä Želazowa-Wolan kylässä Varsovan länsipuolella ovat syntyneet heidän
ensimmäinen tyttärensä, Ludwika ja 1.3.1810 poika, Frédéric Chopin.1800-luvun
alussa Puola oli sekä preussilaisten että venäläisten miehittämä ja aina tämä
Keski-Euroopan valtio oli herättänyt intohimoja ympäröivissä suurvalloissa. Puola
oli jaettu sektoreihin ja valtaajan mukaan kansalaiset pakotettiin omaksumaan
miehittäjien kieli, kansallisuus ja kulttuuri. Kansalliset juhlat ja vanhat
perinteet tuli unohtaa ja poliisien voimin kaikkinainen kapinamieliala
kukistettiin välittömästi.
Sangen pian perhe muutti asumaan Varsovaan, jossa perhe sai vielä
lisäystä kahden tytön verran: Isabella ja Emilia. Perheen isä toimi Ranskan
kirjallisuuden ja ranskan kielen opettajan tehtävissä Varsovan lyseossa sekä
tykistökoulussa ja perhe vietti arvostettua, joskaan ei yltäkylläistä elämäänsä
sivistyneessä seurassa. Frédéricistä varttui varma ja erittäin luonteva
persoona erilaisten ihmisten seurassa. Äiti Justyna opetti pianonsoittoa
kaikille lapsilleen ja pojan musikaalisuus havaittiin jo varhain ja hieman
poikkeuksellisesti perheen käytössä oli jo tuolloin flyygeli. Kuusi vuotiaana
äiti ei enää pystynyt opettamaan poikaansa, vaan poika pääsi tunneille
61-vuotiaan originellin herra Adalbert Zywnyn oppiin. Heidän kerrotaan
viihtyneen hyvin toistensa seurassa. Zywny oli kyllä myös hyvin ankara ja vaativa
opettaja, mutta pian poika oppi myös säveltämään ja improvisoimaan. Seitsemän
vuotiaana on tiettävästi julkaistu Frédéricin ensimmäinen oma sävellys, jonka
Adalbert Zywny kirjoitti muistiin nuoteiksi. Seitsenvuotiaana hän piti myös
ensimmäisen julkisen konserttinsa, hyväntekeväisyyskonsertin, josta eräässä
varsovalaislehdessä mainitaan: ”Hän on musikaalinen nero. Hän ei vain soita
pianolla mitä vaikeimpia sävellyksiä harvinaisen vaivattomasti ja hyvää makua
osoittaen, vaan on jo ehtinyt säveltää lukuisia tansseja ja muunnelmia. Ne
hämmästyttävät taiteentuntijoita, varsinkin kun ottaa huomioon, että säveltäjä
on vielä kovin nuori.”
Viiden vuoden uurastuksen jälkeen kaksitoistavuotiaana poika
joutui taas etsimään taitavampaa opettajaa ja hänelle suositeltiin uudeksi
opettajaksi Varsovan konservatorion rehtoria ja säveltäjää Józef Elsneriä.
Vuonna 1823 hän aloitti opinnot myös Varsovan lyseossa. Mikään erityisen
lahjakas oppilas hän ei ilmeisesti koulumenestyksensä mukaan ollut, mutta hän
oli hyvässä huudossa kavereidensa ja opettajien joukossa hyvän käytöksensä ja
ahkeruutensa vuoksi. Kouluvuoden päätyttyä kesällä perhe muutti maalle loman
viettoon ja täällä poika mielellään hiljentyi kuulemaan kyläläisten häissä ja
muissa juhlissa soittamia iloisia masurkkoja ja maalaistansseja. 16-vuotiaana
lyseon lopetettuaan poika ryhtyi täysipäiväisesti opiskeluun Varsovan
konservatoriossa; mieluisinta oli edelleen pianonsoiton opiskelu ja sävellys,
kun taas syvällisempi kontrapunkti, harmonia, teoria ja orkestrointi olivat tahmeampaa
lajia. Nuorempi sisar Emilia sairastui valitettavasti tuberkuloosiin ja
pitkällisestä taistelusta huolimatta menehtyi 14-vuotiaana sairauteen. Tuolloin
hän sävelsi surutyönään suuresti ihailemansa Mozartin kunniaksi muunnelmansa
Don Giovannin aariasta Lá ci darem la mano, jonka hän myös omisti
koulukaverilleen Tytuszille. Levoton poika halusi nähdä maailmaa ja Varsova
alkoi ahdistaa häntä; hän nautti vaatteista, flirttailusta, vapaudesta ja
ilosta ja naurista. Isän ystävän mukana hän pääsi kahdeksi viikoksi Berliiniin,
jonka hän hyödynsi käyden paljon juuri konserteissa. Täällä hän kuuli
ensikerran Händelin Ode for St. Cecilia’s Day-teoksen ja matka sai hänet
entistäkin levottomammaksi. Tämän kauden sävellyksiä olivat Krakowiak ja
Konserttirondo F-duurissa.
Frédéric halusi saada oppia ulkomailta ja isä Nicolas sai
haalittua rahat kokoon ja poika pääsi Itävallan pääkaupunkiin Wieniin
heinäkuussa 1829 mukanaan suosituskirje Lá ci darem la mano-muunnelmansa
musiikkikustantaja Haslingerilta. Elokuun 11. päivä 1829 hänellä oli
esiintyminen Wienin ooperatalossa, jossa yleisöä hemmoteltiin kuuluisilla
esiintyjillä Euroopasta. Yleisölle puolalaiset teemat olivat tietysti
entuudestaan uusia ja outoja, muuta Frédéric oli täysin vakuuttunut saamastaan
suosiosta. Vakuuttuneena maailmanvalloituksestaan hän palasi kuitenkin takaisin
Puolaan, jossa konsertoi kotonaan ja ystävien luona pienimuotoisissa
tilaisuuksissa. 17.3.1830 Varsovan kansallisteatterissa hän esitti ensimmäisen
pianokonserttonsa, jonka nykyisin tunnemme toisena pianokonserttona, sekä
Grande Fantaisie sur des airs polonais teoksensa. Suosiota oli sen verran
hyvin, että konsertti piti uusia muutaman päivän kuluttua. Syyskuun 22. päivänä
samana vuonna Varsovassa hän esitti e-molli konserttonsa ja innostuneen
vastaanoton jälkeen hän päätti palata Wieniin. Wieniin he palasivat yhdessä
koulukaverinsa Tytuszin kanssa 22.11.1830 ja saivat hyvin pian huomata kuinka
wieniläiset olivat unohtaneet hänet ja hänen musiikkinsa. Samaan aikaa
Varsovalaiset olivat nousseet kapinaan Venäjää vastaan ja koulukaveri päätti
palata Puolaan ja liittyä armeijaan. Isän kehotuksesta poika jäi Wieniin; hän
olisi ollut vain tiellä armeijassa. Hänen velvollisuutensa oli säveltää eikä
sotia lahjakkuutensa vuoksi. Niin hän ryhtyi puolustamaan Puolaa musiikillaan.
Aika oli vaikeaa pojalle Wienissä; seurapiirielämää yötä myöten
kuitenkin käytännössä rahatonna, ilman tuloja. Säveltäminenkään ei oikein
ottanut sujuakseen ja hän päätti lähteä Pariisiin. Matkalla hän poikkesi
Münchenin kautta ja sieltä vielä Stuttgartiin. Tuolta ajalta hänen
sävellyksistään ehkä kuuluisin lienee Vallankumousetydi. Pariisissa hänet
kutsuttiin soittamaan varakkaiden perheiden salonkeihin ja hän antoi
pianotunteja hienostoperheiden tyttärille. Tuohon aikaan naisten
yleissivistykseen kuului vielä pianonsoittotaito yleisesti. Nyt alkoi nuoren
sankarimme elintasokin nousta ja hän nautiskeli elämästään. 1832 hän alkoi
julkaista sävellyksiään, jotka hän oli säveltänyt ennen sieltä lähtöään ja 1833
hän muutti jo uuteen vuokra-asuntoon kauniissa kaupunginosassa Rue de
Mont-Blancille. Hänen tulonsa kasvoivat huomattavasti ja hän sai sisustettua
kotiansa ilmeisen mukavaksi ja jopa ylelliseksi. Uudessa kodissa oli mm. kaksi
pianoa, joka toinen oli oppilaiden käytössä ja toisella Frédéric säesti taas
oppilaitaan. Hänen tuttavapiiriinsä kuului useita taiteilijoita, kirjailijoita
ja säveltäjiä kuten mm. Berlioz, Bellini, Liszt, Schumann, Hiller, Rossini, Mendelssohn,
Heine, Balzac ja Delacroix.
Chopinin perhe kokoontui Karlsbadissa viettäen lomaa hyvän ruuan,
kävelyn ja keskustelun merkeissä. Paluumatkalla takaisin kotiin Frédéric
poikkesi Dresdenin kautta, jossa ihastui vanhan ystävättärensä kreivitär Teresa
Wodzinskan tyttäreen, Maryaan. Seuraava pysähdyspaikka matkan varrella oli
Leipzig, jossa hän taas tutustui Clara Wieckiin ja Schumanniin. Heidelbergissä
Chopin sairastui, mutta tässä vaiheessa sairautta pidettiin vain nuhakuumeena
erheellisesti. Maryaa Frédéric kuitekin kosi ja sai myöntävän vastauksen
kosintaansa ja he kihlautuivat elokuussa 1836. Avioliitto ei koskaan kuitenkaan
toteutunut vaan kaukosuhde kuivui Dresdenin ja Pariisin välillä hiipuen lopulta
seuraavana vuonna olemattomiin.
Vuonna 1838 alkoi Frédéricin elämässä huomattavasti itseänsä
kuuluisamman ja epäsovinnaisen taidemaalarin ja kirjailijan Amantine Aurore
Dupin kanssa yhdeksän vuotta kestänyt suhde. Maaseudun lapsena Aurore avioitui
jo 18-vuotiaana Casimir Dudevantin kanssa, mutta onneton avioliitto päättyi
Auroren lähtöön Pariisiin yhdeksän vuoden kuluttua kahden lapsensa kanssa.
Aurore otti Pariisissa käyttönsä taiteilijanimensä George Sand ja hänen
kirjallinen tuotantonsa oli sangen mittava ja menestyksekäs; kaikkiaan 109
teosta, joista 60 oli romaaneja. Kirjailija käyttäytyi julkisuudessa varsin huomionhakuisesti,
mutta ystäviensä keskellä hän oli aivan eri ihminen. George Sand pukeutui
mielellään vapaasti ja huomiota herättävästi, noudattamatta etikettiä. Hänen
harrastuksiinsa kuului sikarin lisäksi uhkapeli, vuoristokiipeily, ratsastus ja
kävely. Hän oli myös ahkera kirjoittaja; päivittäin hän työskenteli kuusi tai
seitsemän tuntia ja usein ilta-aikaan. Luonteeltaan ja tavoiltaan he olivat monessa
mielessä vastakohtaisia toisilleen ja saadakseen järjestystä Sandin sekavaan
elämään marraskuussa 1838 he muuttivat Georgen lasten kanssa Mallorcan
saarelle. Pian he löysivät saarelta oman maapäällisen paratiisinsa vuoren
korkeudesta kartusiaaniluostarin, Valdemosan, jonka munkit olivat jättäneet
1836. Kylmä ja kostea talvi aktivoi Frédéricin tuberkuloosin, mutta he
viettivät myös onnellisia aikoja saarella; Frédéric sävelsi mm. 24 preludin
sarjan täällä ollessaan.
Seuraavia talvia perhe vietti Marseillessa - myöhemmin Pariisissa
-matkaillen sieltä välillä Genovaan ja kesät kuluivat Georgen maaseutuasunnossa
Nohantissa, johon Frédéric sai Georgelta oman pianon työskentelyään varten.
Täällä Frédéric myös sävelsi viiden seuraavan vuoden aikana juuri ne teoksensa,
mistä hänet parhaiten tunnetaankin. Vuonna 1844 tuli kovana iskuna Nicolas isän
kuolemasta tieto ja tuberkuloosi heikensi Frédéricin vointia koko ajan. Siitä
huolimatta hän sävelsi koko ajan innostuneesti. Ajallisesti näihin aikoihin
ajoittui myös Georg Sandin fiktiivinen kirja Lucrezia Floriani, johon hän
sisällytti selviä viittauksia Frédéricin ja Georgen suhteesta ja josta
myöhemmin Frédéric oli myös hyvin katkera Georgelle. Georgen lapset - Solange
ja Maurice - tekivät yhteiselon ja harmonian Georgen ja Frédéricin välillä
suorastaan mahdottomaksi ja näin pariskunta ajautui lopulta erilleen
moninaisten vaiheiden jälkeen.
37-vuotias Chopin oli eroa edeltävänä vuonna säveltänyt vielä
Fis-duuri Barcarolen ja Poloneesi-fantasian, mutta nyt hänen hehkein
luomiskautensa sammui ja lopun elämäänsä hän elätti itsensä satunnaisilla
tuloilla oppitunneista ja konserteillaan tienaamilla varoilla. Pariisissa
elettiin vuonna 1848 erittäin levottomia aikoja ja lopulta hänen pitkäaikainen
ystävä ja väsymätön oppilaansa, Jane Stirling, sai Chopinin lähtemään Lontooseen.
Ylenpalttisella huolenpidollaan Jane sisarensa kanssa olivat uuvuttamassa jo
muutenkin sairasta säveltäjäämme.
Huhtikuusta marraskuuhun Chopin asui kuitenkin Lontoossa ja konsertoi mm.
Manchesterissa, Glasgowissa ja Edinburghissa. Hänellä oli Lontoossa olon aikana
käytössään kolme pianoa, mutta niiden viritykseen hän ei ollut tyytyväinen eikä
uusia sävellyksiä mestarimme enää pystynyt luomaan. 23.11.1848 Chopin pääsi
palaamaan takaisin Pariisiin todella huonokuntoisena ja lopun aikansa aina
kuolinhetkeensä 17.10.1849 klo 2 asti hän vietti lähinnä sänkypotilaana.
30.10.1849 järjestettiin hautajaiset Madeleine kirkossa, jossa 3000 ihmistä
hiljentyi kuuntelemaan Mozartin Requimia ja Frédéric sai lepopaikkansa
1804 perustetulta Pére-Lachaisen hautausmaalta. George Sandin
Solange-tyttären puolison, kuvanveistäjä Glesingerin, sommittelema
veistospatsas on näistä päivistä lähtien ollut johdattamassa lukemattomat
haudalla vierailijat tervehdyskäynnille Frédéric Chopinin lepopaikalle
Pariisissa. Noudattaen Frédéricin nimenomaista toivetta, hänen sydämensä on
tosin tallennettu Varsovassa Pyhän Ristin Kirkon pilariin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti