Tampere-talon suuri sali keräsi barokkimusiikin ystävät
kuuntelemaan Tampere Filharmonian Barokkiorkesterin kehittymistä perjantaina
26.10.2012 klo 19. Orkesteria johti ja solistina toimi viola d'amorella
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja muina solisteina olivat Nina Johnson (huilu),
Julien Weber (oboe d'amour) ja Eero Palviainen (luuttu). Jean-Baptiste Lully
(28.11.1632 - 22.3.1687) syntyi Firenzessä ja oppi jo lapsena soittamaan
kitaraa ja viulua. Jo varhain eli 1646 hän siirtyi Ranskaan ja alkoi opiskella
musiikin teoriaa Nicolas Métrun ansiollisella avustuksella. Hän tuli
viettäneeksi merkittävän osan elämästään taiteiden suosijan, Aurinkokuningas
Ludvig XIV hovissa musikanttina ja kapellimestarina. Hänen kohtalokseen koitui
itse aiheutettu kuolio jalassa, jonka hän suutuspäissään löi kapellimestarin
sauvallaan tahtia lyödessään. Yhdessä Jean-Baptiste Moliéren kanssa he loivat
komedia-baletin, näyttämötaiteen uuden ilmenemismuodon, joka yhdisti näytelmän
ja sen tanssijaksot yhdeksi kokonaisuudeksi. Ensimmäinen heidän
yhteisprojektinsa oli vuodelta 1664 Le mariage force. Moliére näytteli itse mielellään parivaljakon
1670 aikaansaannosta Le bourgeois gentilhomme eli Porvari aatelismiehenä
pääosaa erinomaisena näyttelijänä. Tästä teoksesta Tampere Filharmonian
Barokkiorkesteri soitti seuraavat osat: I Ouverture, IV Gravement: Mouvement de
Sarabande, V Bourrée, IV Gaillarde, VII Canarie, VIII Quartriéme interméde:
Marche pour la cérémonie des turcs, IX Air 1, X Air 2, Air 3, XIV Chaconné des
Scaramouches, Trivelins et Arlequins.
Georg Philipp Telemann syntyi jo ennen Johann Sebastian
Bachia Magdeburgissa 24.3.1681 ja kuoli Hampurissa 25.6.1767 protestanttisen
papin Maria tyttärelle ja hänen opettajapuolisolleen Georgelle, josta myöhemmin
tuli myös pappi. Perheen isä kuoli pojan ollessa sangen nuori vuonna 1685 ja
äidillä oli lasten kasvattamisen kanssa suuria ongelmia. Muodollinen
musiikinopetus jäi pojalta saamatta, mutta 10-vuotiaana hän soitti huilua,
viulua, kosketinsoittimia ja sitraa, ja samalta ajalta ovat peräisin jo hänen
ensimmäiset sävellyksensä. 12-vuotiaana hän oli jo säveltänyt ensimmäisen
oopperansa, Sigismundin. Äiti toivoi pojastaan lakimiestä ja patisti
opintoihin. Äiti-Maria sai myös koulun rehtorin Zellerfeldissä puhuttua
puolelleen ja takavarikoi pojan kaikki soittimet, jotta kaikkinainen haihattelu
musiikin suhteen saisi jäädä. Rehtori onneksi kuitenkin ymmärsi pojan
lahjakkuuden ja rohkaisi poikaa musiikkiopinnoissa ja Hildesheimin ylemmän asteen
koulussa hän sävelsi koulunäytelmiin musiikkia ja katoliseen kirkkoon
kantaatteja. 20-vuotiaana Georg alkoi äitinsä mieliksi opiskella lakia
Leipzigin yliopistossa, mutta pian orastava säveltäjänura otti kuitenkin voiton
kisassa.
Telemann oli erittäin tuottelias säveltäjä ja säveltämisen
kerrotaan olleen hänelle helppoa ja vaivatonta. Tämän vuoksi häntä myös
kadehdittiin ja vihattiin. Kasvattaakseen tulojaan Telemann alkoi opettaa
oppilaille musiikkia ja pian hän tuli perustaneeksi oman musiikkikoulun tähän
tarkoitukseen. Tämä oli aikalaisten mukaan ennen kokematonta, koska musiikki
oli lähinnä herrasmiesten harrastusta ja ammattimuusikon ura oli jotain aivan
outoa ja uutta. Leipzigissa hänet valittiin jo paikallisen oopperan johtajaksi
ja neljässä vuodessa hän tekikin täällä neljä oopperaa. Neuerkirchestä hän otti
muiden töidensä lisäksi vastaan urkurin työn ja sävelsi näin myös kirkollista
musiikkia. Kateellisten kritiikki sai hänet usein muuttamaan parempien
työtarjouksien perässä, kunnes hän oli uransa huipulla Hampurissa 20 vuotta
viiden kirkon musiikillinen johtaja ja Hampurin oopperan johtaja saman
aikaisesti. Hän sävelsikin yli neljäkymmentä oopperaa ja satoja kantaatteja.
Konserttojen säveltäjänä hän kunnostautui myös, mutta valitettavasti vain
puolet n. 200 konsertosta on säilynyt jälkipolville. Telemannilla oli
liikemiesvaistoa, koska hän valvoi tekijänoikeuksiaan ja julkaisi omia
sävellyksiä nuotteina ja mainosti myös niitä. Vuosina 1740 - 1755 hän piti
säveltämisestä luovaa taukoa, mutta aloitti 74-vuotiaana uudelleen säveltämisen
kollegansa, Händelin kehotuksesta. Hän sävelsikin aina kuolemansa asti
86-vuotiaaksi, vaikka näön heikentyminen oli hänen kiusanaan.
Ehkä tämä konsertin hienoimpia hetkiä koin juuri Telemannin
Konsertossa E-duurissa huilulle, oboelle ja viola d'amorelle TWV 53: E1, jossa
neljä osaa (hidas-nopea-hidas-nopea) vuorottelevat vaihtuvasti. Kolmas osa on
hidas 6/8-tahtilajissa etenevä Siciliano sangen surullisine sävyineen.
Konsertin loistavat solistit Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch (viola d'amore), Nina
Johnson (huilu) ja Julien Weber (oboe) loivat nyansseillaan ja rytmisillä
käsittelyillään huikeita tuokioita.
Väliajan jälkeen siirtyminen Venetsiaan ja vuoteen 1740 oli
sujuvaa. Sinne meidät johdatteli Antonio Vivaldin Konsertto d-molli viola
d'amorelle ja luutulle RV 540, solisteina Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja Eero
Palviainen. Tyttöjen orpokodissa (Ospedela della Pietá) näki silloin päivänvalon
Vivaldin kolme Saksin vaaliruhtinaan ja Puolan kuninkaan August III:n kruununperilliselle
Friedrich Christianille vierailun kunniaksi sävellettyä konserttoa ja lisäksi
vielä yksi sinfonia. Jos Antonio Vivaldin elämä ja edesottamukset alkavat
enemmälti kiinnostamaan, voin erittäin lämpimästi suositella tutustumista Karl
Hellerin kirjaan Vetsian punapappi (The Red Priest of Venice).
Konsertin loppunumeron muodosti Louis-Gabriel Guillemainin
II Divertissement op. 15 (vuodelta 1751) I Ouverture, II Gay, III Pantomime
Cicilienne; Gracieusement sans lenteur, IV Air Gay, V Rondeau; Gracieux, VI
Tambourin I, VII Tambourin II, VIII Caconne; Gay. Tämä aikanaan heikkohermoinen
säveltäjä syntyi Pariisissa 1705 ja opiskeli musiikkia mm. Italiassa kunnes
kiinnitettiin 1737 kuningas Ludvig XV:n hoviin suosituksi muusikoksi. Säveltäjän
kuolemaan vuonna 1770 on liitetty jotakin epäselvyyksiä ja hänen tiedettiin
viettäneen varsin tuhlailevaa elämää ja alkoholikin tuntui säveltäjällemme
maistuvan mieluusti.
Kelpo orkesterimme kohentuu myös barokkiharrasteessa. Selvää
kehitystä on havaittavissa ja kunnianhimoa riittää toivottavasti jatkossakin
uusiin koitoksiin. Kevätkaudella pe 22.2.2013 jatkuu barokkisarja Johann
Sebastian Bachin musiikilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti