Todella uskomattoman konserttikokonaisuuden olivat
perjantaina 14.12.2012 klo 19 kokoontuneet tarjoamaan tuhatpäiselle
kuulijakunnalle Tampere-talon isoon saliin Tampere Filharmonian loistavat
musikantit kapellimestari Hannu Linnun johdolla. Aivan oman erikoismainintansa
ansaitsee häikäisevä klarinetisti Ruotsista, Martin Fröst, joka sai kunnian
soittaa orkesterin tilausteoksena - Suomen ensiesityksenä Amsterdamin ja Kölnin
jälkeen - hänelle omistetun tanskalaisen säveltäjän, Bent Sørensenin, Serenadad
klarinettikonserton. Päivä sattui vielä olemaan mainion solistimme 42.
syntymäpäivä, joka ei myöskään jäänyt huomaamatta. Edellisenä iltana
ruotsalainen solistimme vieraili Pro Orchestran vieraana kertomassa ja toteen
näyttämässä mm. kehittämänsä tekniikan, jonka myötä äänihuulia rentouttamalla
pystytään paitsi soittamaan klarinettia, myös laulamaan toista melodiaa
samanaikaisesti. Toinen auvoisan iltamme vierailija torstaina oli Vesa Vahtola,
joka kiehtovasti kertoi omasta yli neljänkymmenen vuoden urasta uljaan
orkesterimme alttoviulistina ja erilaisista sattumista kuluneiden vuosien
saatossa. Tässä yhteydessä vielä Vesalle sydämelliset onnentoivotukset helmikuussa
odottaville eläkepäiville.
Perjantain Filharmonian konsertin avausnumerona oli Pjotr Tšaikovskin
Francesca da Rimini op. 32. Säveltäjä kiinnostui tästä Danten runosta kesällä
1876 ja tämä uhkea ja yksiosainen orkesteriteos kantaesitettiin Moskovassa
maaliskuussa 1877 valtaisalla menestyksellä. Teos liittyy siis löyhästi Danten
Jumalaiseen näytelmään ja totiseen tarinaan vuodelta 1285 kertoen
kolmiodraamasta Francescan ja Paolon sekä Cianciotton suhteesta.
Näitten infernaalisten tunnelmien jälkeen ennen väliaikaa
sukellettiin vielä aivan toisenlaiseen, hyvin hillittyyn ja suorastaan
hiljaiseen tunnelmaan vuonna 1958 syntyneen säveltäjä Sørensenin
klarinettikonserton keralla kahdeksikymmeneksikolmeksi minuutiksi.
Valitettavasti itse säveltäjä ei päässyt edustamaan itseään Tampereen konsertissa
ja näin ollen konsertin esittelytilaisuudessa ravintola Fuugassa teosesittelyn
hoitivat esimerkillisesti kapellimestari Hannu Lintu sekä orkesterin
nimikkosäveltäjä Jouni Kaipainen (sponsoreina eivät siis olleet Tubor tai
Carlsberg). Hurjien aplodien saattelemana orkesteri ja solisti äityivät
soittamaan ylimääräisenä juutalaista klezmer-musiikkia, jonka alkuun
tunnistettavasti solisti pääsi improvisoimaan palan Sibeliuksen
viulukonsertosta. Vauhdikas kappale kirvoitti yleisöltä jälleen raikuvat
suosionosoitukset täysin ansaitusti.
Väliajan jälkeen orkesteri pääsi esittelemään erinomaista
soittokykyään Sergei Prokofjevin Sinfoniassa nro 5, B-duuri op. 100, joka
lienee yksi soitetuimpia Prokofjevin sinfonioista kautta aikain. Teos valmistui
jo vuonna 1944 ja säveltäjä itse johti sen kantaesityksen tammikuussa 1945
Moskovassa. Noin 45 minuuttisen teoksen yksityiskohdista voisi nostaa esiin
moninaisia suorituksia, mutta nostan tällä kertaa huomioni kohteeksi
laittamattomat lyömäsoittajat, jotka pääsivät loistamaan tämän teoksen
tiimellyksessä täysin suvereenisti. Hienoa työtä, Filharmoniset Lyömäsoittajat!
Tampereen Filharmonikot ovat tänä syksynä saattaneet
innostuneiden musiikinkuuntelijoiden nautinnoksi tarjota aivan uskomattoman
laadukkaita konsertteja, joista tämä viimeisin perjantain konsertti nousee
vääjäämättä ehkä syksyn parhaaksi anniksi kokonaisuutensa puolesta. Orkesteri
on erinomaisessa kunnossa ja hyvällä tiellä Hannu Linnun ohjaksissa vielä ensi
kevään ajan. Jatko ensi syksystä eteenpäin saattaa siis tuoda myös uudelle
valitulle taiteelliselle johtajalle luonnollisesti paineita ohjelmiston
suunnittelun ja orkesterin kehityksen suhteen. Lämpimät onnittelut loistavalle
orkesterille ja sen erinomaiselle johtajalle. Vielä ensi keskiviikkona ja
torstaina on mahdollista kuunnella Filharmonian joulukonsertteja Tampere-talon
isossa salissa. Nyt siis kaikki tamperelaiset ja muutkin oivan musiikin ystävät
ja nautiskelijat runsain joukoin liikkeelle kannustamaan maan mainio
orkesterimme uusiin huimiin suorituksiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti