Tampere on onnellisten ihmisten kaunis kaupunki ja siihen
oman olennaisen osansa tarjoavat vuonna 1990 valmistunut Tampere-talomme sekä
maamme musiikillisissa oloissa - Helsingin ulkopuolella ainut täysimittainen
sinfoniaorkesteri - mainioiden muusikoiden muodostama Tampere Filharmonia. Nämä
musiikillisesti lahjakkaat muusikkomme muodostivat jo vuonna 1988 rekisteröidyn
yhdistyksen, Tampere Chamberin, jonka mallikasta työskentelyä pääsimme
Tampere-talon suuressa salissa ihmettelemään eilen torstaina 7.3.2013 klo 19 Tampere
Film Festivalin ja Tampere-talon tuottamassa näytännössä. Isolle näyttämölle
heijastettu elokuva oli Charles Chaplinin mykkien elokuvien ehdottomiin
klassikoihin kuluva Sirkus, joka sai ensi-iltansa 6.1.1928 Strand-teatterissa
New Yorkissa. Orkesterimontussa kamarimuusikoitamme johti Seinäjoen lahja
Tampereen musiikin ystäville, syksyllä 2009 kapellimestaridiplominsa
erinomaisin arvosanoin suorittanut kapellimestari ja Tampere Filharmonian
kakkosviulujen äänenjohtaja, Kimmo Tullila. Tämä eilinen suoritus oli lajissaan
neljäs Chaplinin mykkäelokuva Elokuva Festivalin historiassa, joka esitetään
Tampere-talossa live-orkesterin läsnä ollessa. Viime vuoden antia oli Chaplinin
elokuva ja klassikko Kultakuume vuodelta 1925. Sirkuksen musiikki on peräisin
vuodelta 1970 ja se oli säveltäjänsä, Charles Chaplinin, toiseksi viimeinen
elokuvasävellystyö.
Tämä elokuvataiteen nero, Charles Chaplin, oli
monipuolisesti lahjakas ihminen ja täysin uniikki persoona historiallisessakin
katsonnassa. Paitsi näyttelijä, myös omien elokuviensa käsikirjoittaja ja
ohjaaja Chaplin ei malttanut pitää sormiaan erossa filmiensä leikkausvaiheessa
ja päätyi usein sekaantumaan myös lavastuksiin, puvustuksiin ja maskeerauksiin,
mutta varsinkin musiikki oli hänen intohimonsa. Usein hänet mainitaan
perfektionistina, joka lähes hulluuteen asti kysyi ihmisten kärsivällisyyttä
hioessaan omien filmiensä kohtauksia lukemattomilla harjoituksilla ja
jatkuvilla toistoilla. Millainen muusikko tämä 16.4.1889 Lontoossa syntynyt Chaplin
oli? Mitä hän ajatteli musiikista?
Melko varmana tietona
voimme paljastaa, että Charles Chaplin ei elinaikanaan koskaan saanut mitään
varsinaista musiikillista peruskoulutusta. Pestautuessaan nuorena
teatteriagentuurin 1900-luvun alussa hän sai kuitenkin opetusta
teatteriorkestereiden johtajilta viulun-, sellon- ja pianonsoitossa. Jos
yleisö ei mieltynyt elokuvaan, Chaplinin mielestä musiikista sen täytyi
kuitenkin voida nauttia. Hänelle musiikin luoma tunnelma oli tärkein ja
romanttinen ja elegantti musiikki loi elokuvalle tunteellisen taustan tehden
elokuvasta täydellisen taideteoksen. Hän pyrkimyksenään oli aina tehdä
melodista musiikkia, sitäkin uhmaamalla, että hänen musiikkinsa joidenkin
mielestä jo synnyinhetkellä kuulosti vanhanaikaiselta. Chaplin perusti vuonna
1916 oman kustannusyhtiön, Charles Chaplin Music Corporation, joka julkaisi
hänen varhaisia sävellyksiään. Vuonna 1921 Chaplin sävelsi teemat kahteen
elokuvaansa ja 1923 ilmestyneestä Nainen Pariisissa elokuvasta lähtien hän
alkoi riemuksemme kiinnittää huomiota tarkasti elokuviensa musiikin esityksiin. Vastavetona
Hollywoodin isoille filmistudioille Chaplin, Mary Pickford, Douglas Fairbanks
ja D. W. Griffth perustivat aivan oman levitysyhtiönsä, United Artistsin. Tälle
perustetulle firmalle Chaplin keskittyi nyt tekemään pitkiä elokuvia ja aivan
ensimmäinen näistä pitkistä elokuvista oli juuri draama, Nainen Pariisissa,
joka ilmestyttyään sai loistavan kritiikin. Tämä elokuva ei kuitenkaan ollut
kaksinenkaan menestys taloudellisessa mielessä ja sen vuoksi Chaplin veti sen
aika pian takaisin, mutta uudelleen elokuva päätyi suuren yleisön ihailtavaksi
vasta hieman ennen Chaplinin kuolemaa.
Chaplin
ei yksin pystynyt musiikillisia ideoitaan siirtämään nuottiviivastolle eikä
tekemään musiikillisia sovituksia orkesteria varten. Tämän vuoksi hän käytti
tähän tehtävään musiikillisia avustajia aina Nainen Pariisissa elokuvasta
lähtien säännöllisesti. Ammattimuusikko Eric James sai kunnian toimia Chaplinin
musiikillisena avustajana vuodesta 1956 lähtien aina Chaplinin kuolemaan asti
eli vuoteen 1977. Kannustan tässä yhteydessä kaikkia kiinnostuneita tutustumaan
hänen kirjoittamiin muistelmiin, Making Music With Charlie Chaplin vuodelta
2000, jossa James kertoo parivaljakon työskentelystä mm. Chaplinin kotona
Sveitsissä. Koko yhteistyön ajan James kunnioitti Chaplinia suuresti ja hän
koki itsensä koko perheelle läheiseksi. Samoin hän vietti perheen kanssa
yhteisiä juhlia ja häneen suhtauduttiin kuin konsanaan perheen jäseneen.
Yhteistyön hedelminä syntyneeseen musiikkiin Chaplin sai täydet oikeudet ja
tämä varmistettiin kirjallisella sopimuksella yhteistyön alusta alkaen.
Kirjassaan James mainitsee yhteistyön olleen huomattava kunnioitus, vaikka hän
myöhemmin sai huomata rahallisen korvauksen olleen melko vaatimaton tehtyyn
työhön nähden. Muistelmateoksessaan James kertoo pettyneensä Nainen Pariisissa
elokuvan uudelleensävellyksen aikoihin osuuksiinsa erityiskorvauksista – ainoan
kerran toivoessaan tekijänoikeuksia mainittuun elokuvaan -, joita paitsi hän
kuitenkin jäi. Tämän elokuvan musiikkia tehdessä Chaplin ilmoitti, että hänellä
ei ole musiikillisia ideoita ja James sai ehdottaa omia sävelmiä, joista
Chaplin sitten valitsi käytettävät sopivaksi kokonaisuudeksi. The Chaplin
Revue-elokuvasarjan musiikkia tehtäessä Chaplin suostui julkisesti tunnustamaan
musiikillisen kumppanuuden julkaistessaan elokuvan tekijätiedoissa asian.
Musiikilliset
ideat lähes poikkeuksetta olivat kiistattomasti lähtöisin Chaplinilta. Hän
hyräili, lauloi tai soitti pianolla - joskus myös sellolla - melodiat
musiikkiavustajalleen tai tallensi melodiat nauhurille. Chaplin itse pystyi
kiinnittämään huomionsa ainoastaan melodioihin ja kaikki muu oli hänen
kannaltaan vain säestystä. James sai varsin itsellisesti seuraavaksi työstää
musiikista pianopartituurin ja tässä työvaiheessa Chaplin ei juuri puuttunut
prosessiin. Täydellisyyden tavoittelijana Chaplin – aivan kuten myös kuvauksia
tehdessään saattoi hioa asioita yhä uudelleen ja uudelleen ja ottoja filmille
saattoi kertyä melkoisesti – työstövaiheessa pulppusi yleensä ideoita ja ne
myös sangen usein vaihtuivat toisiin ajatuksiin melko vauhdikkaasti.
Avustajalta vaadittiin varmaan suunnatonta pitkämielisyyttä ja myöhemmin
yhteistyön jatkuessa James osasikin jo Chaplinin voimien ehtyessä ajatella jo
lähes Chaplinin tavoin ja toteuttaa hänen ajatuksiaan vuosien kartuttaman kokemuksen
seurauksena. Orkestraatiota suunnitellessa Chaplin yleensä sanoi, mille
soitinryhmälle jokin fraasi tuli kirjoittaa ja usein hän suosi jousistoa ja
varsinkin selloja, vaskisoitinten jäädessä pienemmälle huomiolle. Chaplin haki
partituurista ”yliorkestrointia” ja huomautti, jos nuottiviivastolla vaskilla
oli liiaksi mustaa tai kuviot olivat liian kiharaisia. Chaplin edellytti
Jamesin kirjoittamaan sovitukset niin selkeiksi, ettei kallista studioaikaa
kuluisi hukkaan. Äänitystilanteissa Chaplin usein vielä puuttui
ammatti-ihmisten työskentelyyn määräämällä esim. mikrofonien paikoista tai
niiden säädöistä.
Moniko
meistä oli tietoinen, että Chaplin vielä myöhemmällä iällään käsikirjoitti
elokuvakäsikirjoituksen - The Freak - Etelä-Amerikasta löytyvästä siivekkäästä
tytöstä, ja että hän vielä viime elinvuosinaan suunnitteli säveltävänsä Thomas
Hardyn romaaniin pohjautuvan oopperan – oopperatalo oli myös kiinnostunut tämän
oopperan esittämisestä - Milanon La Scala-oopperaan? Vuonna 1972 Chaplin kävi
noutamassa Oscar-palkinnon pitkäaikaisesta elokuvien, aikamme taidenautinnon
eteen tekemästä työstään. 1973 hän sai vielä Oscar-palkinnon musiikistaan
omassa elokuvassa Parrasvalot ja vuonna 1975 kuningatar Elisabeth II löi hänet
ritariksi. Valitettavasta Chaplinin ikä ja heikentynyt terveys tulivat The
Freak elokuvan sekä suunnitellun oopperan esteeksi ja molemmat jäivät
tekemättä. Näin ollen Chaplinin viimeiseksi elokuvaksi jäi Hongkongin
kreivitär, jota kriitikot pitivät vanhanaikaisena ja joka taloudellisestikin
menestyi melko heikosti. Siitäkin elokuvasta jäi monien mieleen elämään ja jopa
listahitiksi Chaplinin laulu, This is my song, Petula Clarkin esittämänä.
Tämä
Sveitsissä 25.12.1977 kuollut pikku kulkuri, mutta ainutlaatuinen ja iso
ihminen sekä persoona jatkaa kulkuaan uusien sukupolvien ihasteltavaksi yhä
uudelleen ja uudelleen jäljittelemättömien ja nautinnollisten elokuviensa
välityksellä.
1 kommentti:
Kiitos valaisevasta artikkelista. Chaplinin elokuvat ovat tuttuja, mutta opin tästä valtavasti uutta niiden tekijästä.
Lähetä kommentti