Konginkankaan kauppias Matti Pasanen lahjoitti
hopeahääpäivänään vuonna 1901 500 mk Konginkankaan kirkon urkujen hankkimista
varten. Lahjoitus oli tarkoitettu pohjarahastoksi myöhemmin hankittavia urkuja
varten, mutta seurakunnan ollessa ennestään melko velkaantunut ja uutta urkujen
hankinnasta tulevaa velkaa seurakuntalaiset kavahtivat, he päättivät palauttaa
nämä lahjarahat niiden luovuttajalle. Senaatilta seurakunta anoi lupaa vuonna
1910 siirtää pappilan rakennuskassan ylijäämävaroista 10 000 mk urkurahastoon
ja urkuja oli tarkoitus myös välittömästi alkaa rakentaa, jos lupa heltyisi.
Luvan järjestyessä perustettiin myös välittömästi urkukomitea hankkeen vuoksi
ja vuotta myöhemmin jo urut olivatkin kirkossa pystyssä ja käytössä.
Lahdesta saapui Albanus Jurva rakentamaan urkuja ja osia
urkuihin tilattiin Saksan Ludwigsburgista Walckerin urkutehtaalta. Tehdas
toimitti urkujen osat pikahöyrylaivalla Saksasta Helsingin satamaan, josta osat
toimitettiin rautateitse Suolahden asemalle odottamaan Konginkankaalle
kuljetusta. Saksassa oli ammattitaitonsa urkujenrakentamiseen hankkinut myös
Albanus Jurva ja hänen perustamansa urkutehdas oli kolmas urkutehdas maassamme;
hän ennätti vuosina 1895-1911 pystyttää noin 60 urut.
Nämä Konginkankaan kirkon uudet urut edustivat tyyliltään
vuosisadan vaihteen saksalaista tyyliä ja sisälsivät 15 soivaa äänikertaa.
Kanttori-urkuri Albert Julmala sai tehtäväkseen tarkastaa valmistuneet urut ja
hänen arvionsa mukaan urkujen ulkoasu oli komea ja arvokas sekä työ oli joka
suhteessa ensiluokkaista: "...jokainen äänikerta on saanut täydellisesti
nimeään vastaavan karaktäärin ja äänen voiman ja vastaavat kaikkia taiteellisia
vaatimuksia." Nämä urut olivat pneumaattiset eli urkujen takana oli palje,
jota polki urkujenpolkija. Palkeista ilma kulki putkien välityksellä
urkupilleihin. Seurakunta päätyi perustamaan viran urkujenpolkemista varten ja
urkujenpolkijalle päätettiin maksaa 40 mk vuotuista palkkaa.
Ensimmäiset viat urkuihin ilmenivät jo ensimmäisen vuoden
aikana; kirkon lämpötilan vaihtelut olivat suuria (n. -30° - +30° ) ja
aiheuttivat ymmärrettävästi urkuihin ongelmia ja epävireisyyttä. Useiden
korjauksien ja suhteellisen säännöllisten huoltotoimenpiteiden vuoksi urut
palvelivat tyydyttävästi seurakuntalaisia 70 vuoden ajan, sillä seuraavat urut
kirkko sai vuonna 1981. Nämä nykyiset urut ovat Kangasalan Urkutehtaan
rakentamat 16 äänikertaiset mekaaniset urut. Kirkon keskusrahasto antoi
seurakunnalle avustusta urkujen hankintaan ja niiden rakentamista valvoi
asiantuntijana silloinen Laukaan seurakunnan kanttori, Pentti Tynkkynen. Urut
vihki käyttöön vuonna 1982 piispa Yrjö Sariola.
No, alussa mainittu kauppias Matti Pasanen toimi sittemmin
myös seurakunnan luottamustehtävissä aikanaan, mutta hänen maallinen
vaelluksensa tuli päätökseen vuonna 1914. Hänen voimiaan olivat kuluttaneet
liiketoiminnan muuttaminen osakeyhtiöksi ja lisäksi suurta huolta aiheutti
sodanuhka tuolloin. Kauppias Pasanen päätti lähteä pitkäaikaisen ystävänsä
Kalle Piilosen kanssa terveyttään hoidattamaan Kuopion kylpylälaitokseen. Nämä
kaverukset olivat yhdessä tehneet edellisen kylpylämatkan pari vuotta aiemmin
Saksaan. Matka tehtiin Matti Pasasen pari vuotta aiemmin Saksasta hankkimalla
mustalla saksalaisvalmisteisella avo-autolla. Kauppias ei koskaan itse ajanut
autoaan, vaan hänellä oli tätä varten oma autonkuljettaja. 21.11.1855 syntynyt
kauppias Pasanen kuitenkin menehtyi 13.8.1914 yöllä Kuopion sairaalassa
äkillisesti saamaansa rajuun aivoverenvuotoon. Viimeinen matka kotiin
Konginkankaalle suoritettiin aluksi hevosten vetämien kärryjen avulla
Rautalammille laivarantaan, josta matka jatkui omalla Kömi-laivalla Konginkankaalle. Kauppias
Pasasen perustaman sahan ensimmäisistä laudoista oli tehty kauppiaalle oma
arkku, joka kotona Konginkankaalla häntä
nyt odotti. Tähän omaa arkkuun hänet kotona siis siirrettiin ja laskettiin
haudan lepoon.
Matti Pasanen oli syntyisin Saarijärven Iitsalon torpasta ja
puolisonsa Maria os. Kauppinen (s.8.5. 1856 Konginkankaalla ja k. 4.3.1921
Konginkankaalla) he olivat paikkakuntansa suuria vaikuttajia. Paitsi kauppias,
oli Pasanen myös tehtailija ja liikemies, jonka kauppiasura alkoi vuonna 1880.
Liikematkoillaan hän poikkesi jopa Pietarissa asti ja alkupääoman
liiketoimintaansa hän hommasi viinakaupalla. Pasaset omistivat Sahalahdessa
hotelli Möttösen. 1800-luvun lopulla Pasanen perusti nahkatehtaan ja 1900-luvun
alussa sahan ja höyläämön. Hän toimitti myös sähköä pitäjälle ja hoiti
matkustaja- ja rahtiliikennettä omistamillaan Kömi ja Ahkera laivoilla.
Pasasella oli Konginkankaan lisäksi Sumiaisissa, Viitasaarella ja Äänekoskella
noin 60 maa- ja metsätilaa omistuksessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti