Saksalainen viulisti, pedagogi ja kapellimestari Joseph
Joachim (s. 28.6.1831) oli saanut opetusta lapsena Prestin oopperan
konserttimestarilta Stanislav Szervaczinskilta ja kulkeutui 1838 J. Böhmin
oppilaaksi Wienin konservatorioon. Viitisen
vuotta myöhemmin 1843 oli hänen ensiesiintyminen ja samaisena vuotena
hän soitti jo Leipzigin Gewandhaus-orkesterin seurassa. Leipzigin vuosinaan
(kuusi vuotta) hän imi vaikutteita mm. Schumannilta, Mendelssohnilta ja
Ferdinand Davidilta. Hän tuurasi Davidia Gewandhaus-orkesterin
konserttimestarina usein, toimi opettajana konservatoriossa ja samanaikaisesti
vieraili kiertueillaan mm. Lontoossa. Vuonna 1849 Joachim sai paikan Weimarin
Lisztin johtaman orkesterin konserttimestarina. Täällä hän ei kuitenkaan
viihtynyt pitkään, vaan siirtyi 1853 Hannoveriin hovikonserttien
sooloviulistiksi ja kapellimestariksi. Näiltä ajoilta juontaa myös hänen
ystävyytensä säveltäjä Johannes Brahmsiin, jonka viulukonserton muokkaamiseen
hänellä oli aivan oma vaikutuksensa. Ainakin Max Bruch, Johannes Brahms, Robert
Schumann ja Antonin Dvořák kirjoittivat omat viulukonserttonsa Joseph Joachimia
ajatellen. Vuonna 1866 Joachim muutti asumaan Berliiniin ja aloitti vuonna 1868
paikallisen musiikkikorkeakoulun johtajana siellä toimensa kouluttaen siinä
ohessa kokonaisen viulistisukupolven lahjakkaita soittajia, kuten Auer,
Burmester ja Hubay. Berliinissä Joachim perusti myös omaa nimeään kantavan,
kuuluisan jousikvartetin.
Kesällä 1890 kirjoitti sujuvalla saksankielellään Nathan
Folman kirjeen veljensä kolme ja puolivuotiaasta poikalapsesta kertoen hyvin
yksityiskohtaisesti lapsen musiikillisesta lahjakkuudesta ja kysyen neuvoa
orastavan lahjakkuuden vaalintaan Keisarillisen ja Kuninkaallisen
Konservatorion johtajalta, professori Joseph Joachimilta. Joachim vastasi kirjeeseen
hyvin ystävällisesti mielipiteenään, että mitään ei tulisi tehdä, ennen kuin
poika olisi kuusivuotias. Tuolloin hänet pitäisi sijoittaa hyvän opettajan
hoivaan. Vastauskirjeessään Joachim myös mainitsi: " ... mikäli voitte
tuoda lapsen Berliiniin, otan hänet mielelläni vastaa..." Tämä kyseinen
pikkupoika syntyi 28.1.1887 perheen seitsemäntenä lapsena Varsovan lähellä
olevassa Lodzin kaupungissa - kaupunki tunnetaan myös nykyään Tampereen
ystävyyskaupunkina. Kaupungista oli 1800-luvun puolivälin jälkeen kehkeytynyt
merkittävä villa- ja puuvillateollisuuden keskittymä, kun Venäjän keisari
Nikolai kutsui saksalaisia kutojamestareita paikkakunnalle. Saksalaisten mukana
paikkakunnalle kulkeutui myös taitavia juutalaisia, jotka pian oppivat
oppimestareidensa työtavat ja ryhtyivät kilpailemaan markkinoista. Perheen isä
siirtyi kaupunkiin pohjoisesta Pultuskista ja perusti oman yrityksen, jossa
aluksi valmistettiin käsinkudottua kangasta.
Sisarusparven vanhin Jadwiga-tytär - silloin oli jo
kihloissa nuoren villaedustaja Maurycy Landaun kanssa - otti pianotunteja
yleissivistyksen vuoksi madame Kijanskalta. Pikkupoika oli aina kiinnostuneena
paikalla seuraamassa opetusta ja oppi siinä ohessa tuntemaan koskettimet
nimeltä sekä näkemättä koskettimia tunnistamaan soinnun sävelet myös kuuntelun
perusteella. Ilmiömäinen muisti helpotti poikaa soittamaan kuullun perusteella
juuri kuulleen sävelmän ja toisinaan hän soitti sisarensa opettajan kanssa
nelikätisesti ihan vain huvikseen. Merkilliseksi asian tekee vielä se, että
tiettävästi suvussa ei ollut pienintäkään musikaalisuutta ilmennyt aiemmin.
Jostakin käsittämättömästä syystä isä halusi tarjota pikkupojalleen
mahdollisuuden musiikkiin ja lahjoitti pojalle pikkuisen viulun, jonka poika
löi välittömästi palasiksi saaden tempustaan selkään isältään. Oman
todistuksensa mukaan poika tunsi vaistonvaraista kaipuuta polyfoniaan ja
harmoniaan, eikä ohueen viulun ääneen, usein niin epävireiseen ja aina
säestäjästä riippuvaiseen soittimeen.
Vain muutaman päivää Joachimin kirjeen saapumisesta Lodzin
pääkadulle, Plotrkowska ulican, varrella sijainneeseen perheen kotiin, lähtivät
perheen äiti ja tytär pikkupojan kanssa matkalle Berliiniin. Pojan kummitäti
Salomea Meyer asutti matkustavaiset luokseen ja yhtenä aamuna poika tuotiin
professori Joachimin työhuoneeseen. Tämä pitkä, karvainen ja tukeva professori
ei piitannut sisaren vuolaasta kuvauksesta pojan lahjakkuuksista, vaan ryhtyi
itse tutkimaan asiaa. Aluksi vähän hänen kumea äänensä pelotti poikaa, mutta
hänen lempeä katseensa ja ystävällisyytensä sai pojan pian rauhoittumaan.
Professori soitti pianollaan useita hankalia sointuja, joiden sävelet hän pyysi
pojan nimeämään. Hän teki pojalle myös monia muita testejä ja lopuksi pyysi
soittamaan hyräilemänsä Schubertin Keskeneräisen Sinfonian kauniin toisen osan
teeman pianolla. Melodiaan piti löytää myös oikeat soinnut ja transponoitava
melodia sitten toiseen, haluttuun sävellajiin. Poika suoriutui annetuista tehtävistä tyydytyksellä
ja professori nosti pojan sylinsä ja lausui: " Tästä pojasta saattaa tulla
hyvin suuri muusikko - ainakin hänellä on lahjat siihen. Antakaa hänen
kuunnella hyvää laulua, mutta älkää pakottako häntä musiikkiin. Kun vakavan
opiskelun aika tulee, tuokaa hänet luokseni, niin ryhdyn mielihyvin ohjaamaan
hänen taiteellista kasvatustaan!"
Parin viikon päästä tästä tapahtumasta matkustavaiset
palasivat Berliinin matkaltaan kotiin Lodzin kaupunkiin ja perheensä luokse. Kaupunkilaiset
olivat jännityksellä seuranneet matkustavaisten edesottamuksia Berliinin
matkallaan ja paikallinen sanomalehti kirjoitti matkasta kuvauksia. Pikkupoika
oli tietysti yksi maailman arvostamia ja kuuluisia pianotaiteilijoita, Arthur
Bubinstein, joka rakensi aivan omintakeisen uran maailmalla konsertoivana
pianistina sekä kulttuurimme rikastuttajana eli pitkän ja hyvin
tapahtumavaiheikkaan elämän kuollen Genevessä 20.12.1982 lähes 96-vuotiaana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti