Helsingin Musiikkitalo
10.11.1846
Helsingissä pietistiseen virkamiesperheeseen syntynyt Martin Wegelius jätti
vahvan jälkensä maamme musiikkihistoriaan mm. Helsingin Musiikkiopiston
perustajana. Wegelius, jonka muistamme säveltäjänä, kuoronjohtajana ja ennen
kaikkea varsinkin suomalaisen musiikkikoulutuksen isänä, toimi myös
musiikkikriitikkona Helsinfors Dagbladissa sekä konserttipianistina ja
Suomalaisen Oopperan kapellimestarina. Martin Wegelius aloitti piano-opintonsa
Gabriel Linsénin johdolla ja jatkoi myöhemmin ruotsalaisen Philip Jacobssonin
ja saksalaisen Emil Zechin ohjauksessa opintojaan. Filosofian maisteriksi hän
valmistui vuonna 1869 ja jatkoi valtion stipendin avulla musiikkiopintojaan
Leipzigin konservatoriossa, Wienissä sekä Münchenissä. Vaikka Wegeliuksen
sävellystuotanto jäi valitettavan suppeaksi - laajin kamarimusiikkiteoksensa
lienee Viulusonaatti vuodelta 1876 - ennätti hän sentään kirjoittaa muiden
töidensä ohessa sellaiset oppikirjat, kuin Lärobok i allmän musiklära och
analys I-II (1888-1889), Lärabok och läsebok i tonträffning (1893), Den
västerländska musikens historia (1893) ja Kurs i homofon sats, jotka olivatkin
pitkään ahkerassa käytössä musiikinopetuksessa maassamme ja edellä mainituista
teoksista käännettiin myös suomenkieliset laitokset. Keväällä 1882 Wegelius
perusti Helsingin Musiikkiopiston, jonka johdossa ja opettajana hän myös toimi. Vuodesta
1939 tämä Musiikkiopisto muutti nimensä Sibelius-Akatemiaksi. Maamme
tunnetuista säveltäjistä hänen opetuksestaan pääsivät nauttimaan ainakin Jean
Sibelius, Armas Järnefelt, Erkki Melartin, Toivo Kuula ja Selim Palmgren. Vielä
ennen kuolemaansa (22.3.1906 Helsinki) Martin Wegelius ennätti nautti muutaman
vuoden valtion taiteilijaeläkettä (vuodesta 1902 lähtien) ja Ruotsin kuninkaallisen
musiikkiakatemian jäsenyydestä (vuodesta 1904 lähtien).
Martin Wegelius
Martin
Wegeliuksen kutsumana Helsingin Musiikkiopistoon saapui opettajaksi Italian
Empolissa 1.4.1866 syntynyt säveltäjä, pianisti, pedagogi, esseisti ja
kapellimestari Ferruccio Busoni, jonka vanhemmat olivat myös musikereja; äiti
pianisti ja isä klarinetisti. Busoni tunnetaan Jean Sibeliuksen vannoutuneena
ystävänä ja musiikillisena tukijana. Vuonna 1894 Busoni muutti Berliiniin,
jossa toimi mm. Claudio Arraun, Egon Petrin ja Kurt Weilin opettajana, oman
taiteilijanuran ohessa. Ensimmäisen maailmansodan vuosina Busoni asusti
Bolognassa ja Zürichissä muuttaen jälleen vuonna 1920 Berliiniin, jonne hänen
päivänsä päättyivät 27.7.1924 kroonisen munuaistulehduksen vuoksi.
Säveltuotantonsa puolesta Busoni muistetaan ennen kaikkea
pianokirjallisuudestaan - paljon sovituksia pianolle Johann Sebastian Bachin
musiikista - sekä oopperoistaan.
Nyt on pakko
hämmentää tarinaani vielä kolmannella Helsingin musiikkielämää mullistaneella
hahmolla, itse tarinan päähenkilöllä, 2.12.1856 Helsingissä syntyneellä Robert
Kajanuksella. Robert syntyi maanmittausinsinööri Georg August Kajanuksen (s.
1.5.1812 ja k. 294.1888) ja puolisonsa Agnes Ottilia Kajanuksen os. Flodin (s.
16.7.1824 ja k. 3.4.1902) 10-lapsiseen suurperheeseen; näistä kymmenestä
vesasta vain neljä ennätti aikuisikään. Nielunsa kolmevuotiaana
kurkkumätälääkityksellä polttanut Robert menetti näin mahdollisen lauluäänensä
ja vasenkätisenä - tosin oikeakätiseksi ensin opetetulla - hän sai heittää myös
haaveet konserttiviulistin urasta. Musiikin alkeet Robertille opetti äiti,
itsekin pianisti, pianon ääressä. Vuonna 1868 Robert Kajanus aloitti
12-vuotiaana Helsingin yliopiston musiikinopettaja Richard Faltinin ohjauksessa
opinnot musiikinteoriassa sekä sävellyksessä ja Helsingistä hänen opintiensä
johti sitten Leipzigin konservatorioon jatko-opintoihin. Tässä vuonna 1843
Felix Mendelssohnin perustamassa maailmankuulussa opinahjossa opiskeli tuolloin
syksyllä 1877 yli 500 musiikinopiskelijaa kaikkialta maailmasta, joista puolet
olivat Amerikasta ja Englannista; sama konservatorio oli suonut oppejaan myös
monille Kajanuksen maanmiehille musiikinsaralla vuosien saatossa. Leipzigin
Gewandthaus-orkesterin konserttimestari ja konservatorion viulunsoiton
professori Henry Schradiekin oli käytännössä sekä Robert Kajanukselle että
hieman myöhemmin myös Jean Sibeliukselle oli se herra, jonka nimenomaisesta
neuvosta molemmat saivat luopua kaikista haaveistaan konsertoivan
viulutaiteilijan unelmaurasta.
Tuolloin jo
Robert Kajanus loi hyvät suhteet verkostoitumalla pohjoismaisiin kollegoihin,
kuten Iver Holter, Johan Selmer, Catharinus Elling, Johan Svendsen, Christian
Sinding ja Edvard Grieg. Hän sai erinomaista ohjausta kuunnellessaan huippuorkestereita
ja kuuluja kapellimestareita, sellaisia kuin Hans von Bülow ja Arthur Nikisch,
joista jälkimmäinen sai itseoppineena kapellimestarina ja orkesteriviulistina -
hän oli myös loistava pianisti - myös itse ohjausta sellaisilta
musiikkimiehiltä, kuin Johannes Brahms, Richard Wagner, Franz Liszt, Giuseppe
Verdi ja Anton Brukner. Tämä itävaltaunkarilainen kapellimestari opiskeli
viulunsoittoa ja säveltämistä Wienin konservatoriossa, johti maailmankuuluja
Leipzigin Gewandthaus-orkesteria ja Berliinin Filharmonikkoja ja jäi
historiankirjoihin ensimmäisen kokonaisen sinfonian kaupalliselle äänitteelle
Berliinin Filharmonikkojen kanssa saattamisesta vuonna 1914 (teos oli Ludwig
van Beethovenin Sinfonia nro 5).
Kouluajoistaan
lähtien nuori Kajanus oli innokas tapaamaan ja keskustelemaan tuon ajan
merkittävien suomalaisuusmiehien kanssa. Hänen tuttavapiiriinsä kuuluivat
ainakin Elias Lönnrot, kirjallisuuden professori Fredrik Cygnaeus, suomenkielen
professori August Ahlqvist, historian professori Sakari Topelius ja
koulu-uudistaja Uno Cygnaeus. Sammatissa ahkeria eläkepäiviään viettänyttä
Elias Lönnrotia Kajanus ennätti tavata useita kertoja ja lainaan nyt Robertin
omaa todistusta heidän ensitapaamisestaan kesältä 1874: "Niin
yksinkertaiseksi kuin meidän ensimmäinen taloontulomme muodostuikin, se silti
on säilynyt elävänä muistissani. Lönnrot istui hiljaisessa työhuoneessaan
kirjoituspöytänsä ääressä pukeutuneena tutunomaiseksi käyneeseen pitkään
ruumiinmukaiseen palttinatakkiinsa monine nappeineen. Lausuttuaan meidät
tervetulleiksi, pyysi hän, ilmeisesti hämillään meiltä anteeksi, että hän oli
avojaloin. Huolimatta meidän vastaväitteistämme hän haki tohvelinsa, ja niiden
keralla näytti palautuneen varmuudentunto. Keskustelu saatiin vireille ja
Lönnrot johti sen alalle, joka saattoi huvittaa nuorisoa. Kun hän tahtoi tietää
jotakin meistä itsestämme esitti ystäväni Franz Tamminen itsensä runoilijana,
minä taas ilmoitin, että - paitsi vakinaista koulupoika-ammattiani - harjoitin
säveltämistä. Lönnrotin omista töistä saimme tietää, että hän valmisti
suomalaista sanakirjaansa. Pidin varmana, että Franzin korkea tehtävä
vaikuttaisi Lönnrotiin, mutta, kumma kyllä ei se suuresti herättänyt hänen
mielenkiintoansa. Sen sijaan osoitti hän uteliaisuutta, kuultuaan minun musikaalisista
taipumuksistani. Niinpä ukko otti esille kanteleensa ja näytti minulle miten
hän oli kirjoittanut muistiin keräämänsä kansansävelmät. Nuottikirjoitusta kun
ei osannut, oli hän itse keksinyt oman numerosysteeminsä. Millainen se
järjestelmä oli, sitä en, ikävä kyllä, enää muista, mutta hämärästi muistelen,
että Lönnrot oli numeroinut kanteleensa kielet ja että laulujen
intervallimerkintä riippui niistä. Numerokirjoitus oli paperiliuskoilla, jotka
pistettiin kanteleenkielen pidikkeen alle, mistä ukko tarpeen tullen poimi ne
esille."
Vielä
Pariisissa Robert Kajanus opiskeli musiikillisia valmiuksiaan ja siellä hänen
omia teoksia jopa kustannettiinkin. Leipzigissa opiskellessaan hänen
tuotantoaan oli kustantanut Breitkopf & Härtel ja Fr. Kistner. Pariisista
Kajanus kuitenkin palasi jälleen Saksaan imemään musiikillisia vaikutteita ja
lopulta kesällä 1882 Kajanus rantautui takaisin Helsinkiin nuoren vaimonsa
Johanne Müllerin kanssa, ja Helsingissä hän melko pian otti yhteyttä Martin
Wegeliukseen.
1.12.1916 Dagens
Pressiin antamassaan 60-vuotishaastatelussa Robert Kajanus muisteli seuraavaa: "Muistan
vielä Ruotsalaisen teatterin orkesterin, jossa Karl Fredrik Bis Wasenius
heilutti tahtipuikkoa. Sen muodosti kaksitoista miestä, enimmäkseen
kaartilaisia ja ylioppilaita; vain pari jäsentä oli ammattimuusikkoja. Se oli
kaupungin ainoa orkesteri, ja sillähän ei voinut tehdä paljon mitään. Sitten
tuli amatööriorkesteri, jossa oli 18 jäsentä, mutta siitä ei tullut
pitkäikäistä. Kun keväällä 1882 oleskelin tilapäisesti Dresdenissä, sain
kirjeen, jossa kerrottiin, että amatööriorkesteri oli hajaantunut. 'Tämä
merkitse Helsingin musiikkielämän loppua', sanottiin kirjeessä kuin
hätähuutona." Tämän kirjeen Robert Kajanukselle kirjoitti Helsingistä G.
A. Dahlström, joka Kajanuksen opintomatkan alkutaipaleella oli hänen
matkakumppaninsa ja josta hieman myöhemmin kehkeytyi perustetun orkesterin
viuluryhmän jäsen ja kannustaja.
Seuraava
aikalaistodistus on Robert Kajanuksen läksiäishaastattelusta keväältä 1932: "Se
lähti alkuunsa eräästä kirjeestä minkä - silloin Dresdenissä asuen - sain
loppukeväällä 1882. Se tuli Helsingistä ja sisälsi tiedon, että R. Hrimalyn
orkesteriyritys, johon kuului 18 muusikeria, oli perikatonsa partaalla. Monesko
orkesteriyritys järjestyksessä se oli, joka näin luhistui, en muista enää,
mutta pitkä sarja niitä oli toinen toisensa jälkeen sortuneita. Ja nyt oltiin
sitä mieltä, että minun oli tultava kotiin Suomeen ja pantava alkuun uusi
orkesteri.
Vastasin,
että kesäksi ei ollut mitään tehtävissä, mutta että heinäkuussa aioin palata
Suomeen ja sittenpähän nähtäisiin. Niinpä sitten saavuinkin kotimaahan, pian
sen jälkeen tapasin Martin Wegeliuksen, ja kun sitten kerran käyskennellessämme
Esplanaadilla kuljimme Kappelin ohi, huomasi Wegelius parvekkeella erään
henkilön, jonka nähdessään hän minulta kysyi: "tiedätkö kuka tuo mies
tuolla on?" "En", minä vastasin. "Hän on kauppias W.
Klärich, ja nyt saat tehdä tuttavuutta hänen kanssaan." Wegelius vei minut
parvekkeelle ja esitteli minut, sanoen: "tässä on eräs nuori mies, jolla
on sellainen mieletön tuuma, että hän aikoo perustaa vakinaisen
orkesterin". Minkä jälkeen Wegelius jätti meidät, Klärichin ja minut,
kahden.
Vaikka minut
esiteltiin mielettömänä nuorena miehenä, heräsi Klärichissä mielenkiinto
orkesteriyritystä kohtaan, ja hän sanoi, että jos kauppias Sinebrychoff
saataisiin mukaan, olisi siinä Klärichkin... kun sitten kävin Sinebrychoffin
luona, hänkin vastasi myöntäen, ja sitten olimme periaatteessa yksimielisiä
Helsingin orkesteriyhdistyksen perustamisesta."
Martin
Wegeliuskaan ei itse uskonut kauppias Waldemar Klärichin sijoittavan enää
rahojaan orkesterihankkeisiin, koska kauppias oli edellisissä
orkesterihankkeissa ainoastaan menettänyt merkittäviä summia, mutta toisin
kävi. Varsin pian - muutamassa päivässä - hankkeen rahoitus eteni ja vuonna
1980 Klärichin jälkeläisten luota löytyneiden dokumenttien joukosta tuli esille
kaksi sopimusta, jotka laskivat perustan Helsingin orkesteriyhdistyksen
toiminnalle. Bulevardi 40 osoitteessa on toisen sopimuksen mukaan 3.9.1882
kirjoitettu alle orkesteriyhdistyksen perustamispöytäkirja, jonka läsnä olleina
ovat allekirjoittaneet kauppiaat Klärich ja Sinebrychoff sekä kapellimestari
Robert Kajanus. Klärich otti sopimuksen mukaan vastatakseen 10 000 markasta
orkesterin vuotuisista kustannuksista ja Sinebrychoff 5 000 markasta.
Kajanuksen osuus oli siten 10 000 mk, josta 6 000 mk tuli siitä, että hän
luopui ensimmäisenä toimintavuotena 6 000 mk:n sovitusta palkastaan ja sijoitti
lisäksi vielä 4 000 mk omaa rahaa yhdistykseen. Ensimmäiset vuodet olivat siis
Kajanuksen perheessä niukkoja, mutta tarvittavia lisätuloja tuli kuitenkin
Robertin toimiessa pari vuotta Helsingin yksityislyseon musiikinopettajana sekä
maineikkaan Muntra Musikanterin kuoronjohtajana. Orkesteriyhdistys arvioi
menoja kertyvän (ilman johtajan palkkaa) n. 58 000 mk (205 000 €) ja tuloja n.
38 000 mk (135 000 €) toiminnan alkaessa. Alkuun orkesteriin kiinnitettiin 36
soittajaa, monia jopa ulkomailta asti. Uusi orkesteri sai ensimmäisen harjoitustilansa
Uuden teatterin yläkerrasta harjoitusten työkielen ollessa saksa ja ensimmäinen
konsertti järjestettiin Yliopiston Juhlasalissa 3.10.1882 klo 19.30. Toinen
konsertti oli 2.11.1882 samaisessa paikassa.
Toinen
löydetyistä sopimuksista on tehty elokuun lopussa vuonna 1882 Uuden teatterin
kanssa. Tässä sopimuksessa 14 soittajan orkesteri saa teatterilta 16 000 mk
vuodessa. 60 populäärikonsertin budjetoitiin tuottavan 15 000 mk:n tulot
yhdistykselle ja sinfoniakonserteista 5 000 mk:n tulot. Budjettiin oli jo
tuossa vaiheessa ilmestynyt 2 000 mk:n tulot yhdistyksen ylläpitämästä
orkesterikoulusta, vaikka tämä koulu toteutui vasta vuonna 1885 ja tuotti - ainakin
alkuun - yhdistykselle enemmän kuluja kuin tuloja. Talousvaikeuksien edessä
orkesteri oli monasti ja sen toiminta oli useasti katkolla; Kajanus järjesti
lopulta osakeannin ja markkinoi itsekin varakkaammalle väestölle orkesterin
osakkeita. Orkesterin esiintymispaikoiksi vakiintuivat Yliopiston Juhlasali ja
Seurahuone populäärikonserteissa.
Osittain
orkesterikoulusta johtuen ajautui herrojen Martin Wegeliuksen ja Robert
Kajanuksen suhde pitkäksi aikaa erittäin huonolle tolalle. Kun Kajanus anoi
Helsingin kaupungilta avustuksia orkesterilleen, olivat Wegeliuksen johdolla
svekomaanit jyrkästi vastustamassa näitä avustuksia. Seuraavaksi Kajanus
ymmärsi anoa senaatilta apua ja saikin ymmärrystä osakseen tässä hankkeessa. Robert
Kajanus kielsi jyrkästi orkesterinsa muusikoita esiintymästä musiikkiopiston
järjestämissä konserteissa, vaikka muusikot olisivat näistä konserteista saanet
lisäansioita. Musiikkiopiston ja uuden orkesterin tilaisuudet järjestettiin varmuuden
vuoksi vielä samoina päivinä ja samoihin kellonaikoihin kaikkinaisen yhteistyön
vaikeuttamiseksi. Wegelius kielsi opistonsa opiskelijoilta menemästä orkesterin
konsertteihin. Martin Wegelius edusti vankasti opin ja koulutuksen merkitystä
muusikon ammatissa, kun taas Robert Kajanuksen lähestymistapa oli huomattavasti
käytännönläheisempi. Wegeliusta korpesi varmasti myös rajoitetut mahdollisuudet
toimia kapellimestarina ja molemmat herrat olivat hyvin autoritaarisia johtajia
sekä merkittävän pitkävihaisia luonteeltaan. Kauna ja eripura jatkuivat aina
kesään 1903, jolloin Baselin musiikkijuhlilla Wegelius ja Kajanus sopivat
välinsä ainakin muodollisesti kuntoon.
Helsingin
kaupunginorkesteri ei ole maassamme vanhin sinfoniaorkesteri, sillä sen kunnian
on saanut Turun filharmoninen orkesteri: Turun orkesterin historia alkaa
vuodesta 1790, jolloin Turun Soitannollinen Seura perustettiin kaupunkiin.
Täydet mitat täyttäviä sinfoniaorkestereita Suomessa on tällä kertaa ainoastaan
kolme kappaletta; Helsingissä Musiikkitaloaan kotinaan pitävät Radion
sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri sekä Pohjoismaiden suurimmassa
konserttisalissa - Tampere-talon suuressa salissa - ja Tampere-talosta
paikkansa löytänyt Tampere Filharmonia. Helsingin kaupunginorkesterin vuotuinen
budjetti on n. 10 miljoonaa euroa ja ylikapellimestarina toimii nykyään vuonna
1963 syntynyt John Storgårds sekä emeritus ylikapellimestarina 2.3.1944 syntynyt
Leif Segerstam. Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä on Gita Kadambi.
Robert Kajanus ja Helsingin kaupunginorkesteri©Esa Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti