keskiviikko 5. maaliskuuta 2014


Joana Maria Amaro da Costa da Luz Carneiro
 
Suuren perheen - peräti yhdeksän lasta - kolmantena lapsena 30.9.1976 syntynyt Joana Carneiro sai kotoa tukea monipuolisesti musiikkiharrastuksiinsa; viisivuotiaana hän oli jo kuorossa mukana laulamassa, perheen lapset musisoivat keskenään ahkerasti, vanhemmat tukivat harrastusta vieden lapsiaan varhain jo konsertteihin ja oopperoihin. Joanan isä on Portugalin entinen opetusministeri Roberto Carneiro. Hän sai sisaruksiensa tapaan musiikkikoulutusta yksityisessä musiikkikoulussa ja jo yhdeksän vuotiaana hän tiesi, että hänestä tulisi kapellimestari. Joanan oma soitin on alttoviulu, jonka opiskelun hän aloitti Academia Nacional Superior de Orquestrassa, Lissabonissa. Tuolloin hänen musiikillisesta ohjauksesta vastasi mm. Jean-Marc Burfin. Hänen maisterin opintojaan ohjasivat Victor Yampolsky ja Mallory Thompson ja paikkana oli Northwestern University. Musiikin tohtorin opintoja hän jatkoi Michiganin yliopistossa, jossa häntä luotsasi tutkintoon mm. Kenneth Kieser. Jo Michiganin yliopistovuosinaan hän johti yliopiston sinfoniaorkesteria ja University Philharmonia Orchestraa. Vuonna 2002 Joana herätti huomiota Carnegie Hallissa pääsemällä finaalin (Maazel-Vilar) kapellimestarikilpailussa ja samaisena vuonna hänet palkittiin Nuorten musiikkisäätiön kansallisella kapellimestaripalkinnolla. Vuodet 2002-2005 Joana johti Los Angeles Debut Orchestraa ja hän on toiminut myös Los Angelesin Chamber Orchestran avustavana kapellimestarina. Vuosina 2005-2008 hän työskenteli Los Angeles Philharmonicin kanssa ja oli päävierailijana vuodet 205-2006 Metropolitan Orchestran luona Lissabonissa. Päävierailijana hän on tehnyt työtä myös Gulbenkian Orchestran kanssa. Tammikuussa 2009 hän tuli valituksi Berkeley Sinphonyn musiikilliseksi johtajaksi ja vuona 2010 hän kumarsi itselleen Helen M. Thompsonin palkinnon. Tämän vuoden alusta Joana on aloittanut yhteistyön Orquestra sinfonica Portuguessan kapellimestarina.
 

Vierailukutsuja Carneirolle tippuu maailmalta jatkuvasti ja hän on erittäin kysytty vierailija monessa paikassa. Hänen omien sanojensa mukaan orgaaninen tapa työskennellä orkestereiden kanssa on miellyttävää katsottavaa ja tuottaa myös hyvin nautinnollista musiikkia kuunneltavaksi. Hän keskustelee mielellään paljon orkesterin soittajien kanssa rakentavasti ja on erittäin ahkera harjoituttaja käyttäen hyvin tehokkaasti annetut harjoitusajat hyväkseen, laadusta tinkimättä. Helsinkiin hänet saatiin sangen pienellä varoitusajalla paikkaamaan sairastunutta Alan Buribajeviä ja huomion arvoista on sekin, että konsertin sovittua ohjelmaa ei kapellimestarin vaihtumisen takia tarvinnut muuttaa. Konsertin avausnumerona on siis Ludwig van Beethovenin Coriolanus alkusoitto ja  säveltäjämestarin Pianokonsertto nro 4 on saanut solistikseen brittiläisen Freddy Kemfin. Konsertin lopun täyttää Johannes Brahmsin Sinfonia nro 1, c-mollissa op. 68, joka julkaistiin vuonna 1876 - siis sata vuotta ennen Joana Carneiron syntymää - Brahmsin ollessa jo 43-vuotias.
Johannes Brahms syntyi 7.5.1833
Hampurissa ja kuoli 3.4.1897 Wienissä.

Vuonna 1977 syntynyt ja Berliinissä majapaikkaansa pitävä brittiläinen pianisti (isä saksalainen ja äiti japanilainen) Freddy Kempf saatiin Helsinkiin HKO:n pianosolistiksi soittamaan Ludwig van Beethovenin Pianokonserton nro 4. Ronald Smithin ohjauksessa alle neljä vuotiaana pianonsoittonsa aloittanut Kempf herätti huomiota jo neljä vuotta myöhemmin soittamalla Mozartin Pianokonserton nro 12, K 414 Royal Philharmonic Orchestran solistina Royal Festival Hallissa ja vuonna 1987 hän voitti ensimmäisen kansallisen Mozart kilpailun Englannissa sekä vuonna 1992 hänet nimitettiin BBC:n Vuoden Nuoreksi Muusikoksi hänen soittaessa Rahmaninovin Rapsodian Paganinin muunnelmista. Vuonna 1996 Kemf debytoi New Yorkin Carnegie Hallissa ja vuonna 1998 hän sai kuuluisuutta ja huomiota Moskovassa kansainvälisessä Tshaikovski-kilpailussa täysin ansaitusti. Freddy Kempf on ahkera levyttäjä; hän on levyttänyt ainakin Bachin, Beethovenin, Chopinin, Lisztin, Prokofjevin, Rahmaninovin ja Schumannin musiikkia äänilevyille. Vuonna 2000 hän perusti omaa nimeään kantavan trion, jossa hänen lisäkseen soittavat: Pierre Bensaid (viulu) ja Alexander Chaushian (sello).
Freddy Kempf

Ainakin keskiviikon aamupäivän kenraaliharjoituksissa paikalle runsaslukuisana matkustanut kuulijakunta - koostuen sekä iäkkäämmästä seniorväestä että ilahduttavan runsaasta opiskelijanuorisosta - hiljentyi hiirenhiljaa kuulemaan Freddy Kempfin syöksyessä kuin vaivihkaa Beethovenin konserton haasteiden pariin. Hänen suvereeni teoshallintansa on hienoa ja vaivatonta kuunneltavaa. Hetkittäin salissa oleva musiikintarkkailija saattoi seurata, kuinka Kempf ikään kuin suolsi musiikkia soittimen koskettimille soittajan itse tarkkaillessa orkesterin edesottamuksia katseen ollessa käännettynä täysin toisaalle ja muihin asioihin. Keskiviikkoaamuisen kenraaliharjoituksen perusteella arvioiden keskiviikon ja torstain konsertti-illat ovat hyvin nautinnollista kuunneltavaa hyvän konserttimusiikin ystävälle. Solistisia kykyjään pääsi orkesterissa esittelemän myös konserttimestari Pekka Kauppinen. Käykääpä todistamassa tämä todeksi ja nauttikaa täysin häikäilemättömästi hienosta Musiikkitalosta ja perinteitä jalosti kantavasta ja vuonna 1882 perustetun Helsingin kaupunginorkesterin soitosta uljaassa pääkaupungissamme, Helsingissä.
 

Ei kommentteja: