Jenny Wihuri
viihtyi mielellään kotona ja kun häntä ystävät pyysivät lähtemään mukaansa
jonnekin, usein saivat vastaukseksi häneltä, että ei hän voi lähteä, kun Antti
saattaa soittaa jostakin matkoiltaan. Meripelastusseuran naiskerho (myöhemmin
Suomen Pelastusrengas)veti Jennyä puoleensa. Naiskerho keräsi seuralle varoja
myyjäisillä Vanhalla Ylioppilastalolla ja Jenny valmisti kotiapulaisensa kanssa
myyjäisiin moninaisia herkkuja, kuten pikkuleipiä ja paistettuja silakoita.
Kahvia myytiin myyjäisissä myös seuran lukuun. Antti kärsi aikaa myöden reumatismista
- varsinkin jaloissa - ja tämän vuoksi se rajoitti hänen liikkumistaan.
Kulosaareen muutto toi uudeksi harrastukseksi kesäkaudella golfin ja talvella
hän harrasti biljardia Suomalaisella Klubilla.
Jo 1800-luvun
lopulta H. M. Gehrckensin varustamo oli säännöllisin vuoroin hoitanut
kiertolinjaa Hampurista Turkuun, Helsinkiin ja Vaasaan. Sittemmin Ernst Russin
ja H. M. Gehrckensin varustamot perustivat Deutsch-Finnische Linien hoitamaan
yksin tätä liikennettä. Yhtiö ajoi
viikottain kolme vuoroa Helsinkiin, kaksi Viipuriin ja yhden Kotkaan,
mutta ajoivat myös Turkuun ja muihinkin Pohjanlahden satamakaupunkeihin
rahtiaan. Kun Antti Wihuri ilmestyi markkinoille kilpailemaan rahdeista,
kutsuivat vakavaraiset hampurilaiset laivanvarustajat Antin Hampuriin
joulukuussa 1935 neuvonpitoon. Outokumpu Oy tarvitsi kuparirikasteensa vientiin
Hampurin Norddeutsche Affinerien jalostamoon kuljetusapua, jota se tarjosi
Wihurin varustamon hoidettavaksi. Syksyllä 1935 Wihuri teki sopimuksen
Outokummun kanssa 1000 tonnin kuparirikasteen toimittamisesta kuukausittain
Viipurista Hampuriin. Wihuri informoi hampurilaisia varustajia asiasta ja nämä
ensiksi pelotellakseen Wihuria ilmoittivat kilpailun olevan turhaa heidän
ylivoimaansa vastaan. Russilla oli linjalla nelisenkymmentä laivaa ja
Gehrckensillä viitisentoista. Hampurin neuvottelussa Wihuri otettiin
ystävällisesti vastaan ja tarjouduttiin ostamaan hänen Outokummun kanssa
tekemänsä kuljetussopimus. Hyvällä hinnallakaan Antti Wihuri ei suostunut tähän
kauppaan, joten seuraavaksi strategiaa vaihdettiin ja hän sai ehdotuksia
yhteistyöstä.
Antti Wihuri
oli neuvonpidossa sekä epäluuloinen ja varovainen, mutta saksalaiset jatkoivat
sitkeästi palaveriaan. Joulukuun 16. päivänä kirjoitettiin yhteistyösopimus,
jossa Wihurin varustamo sai oikeuden osallistua Hampurin linjan liikennöintiin
yhdellä laivalla ja rajoitetulla lastilla. Saksalaiset saivat oikeuden
kuljettaa puolet Outokummun kuparirikasteesta. Wihuri laittoi laivoistaan Wapun
Hampurin linjalle ja purki englantilaisten kanssa omistetun varustamoyhtiön.
Englantilaiset saivat Fredavoren ja Fredvillen, kun Wihuri sai Wapun Hampurin
linjalle. Hampurilaisten kanssa tehdyssä yhteistyösopimuksessa oli sovittu,
että sopimuksen voi irtisanoa, kunhan se tehdään ennen viimeistä päivää
syyskuuta 1936. Antti Wihuri päätti käyttää tätä pykälää hyväkseen ja purki
tehdyn sopimuksen ja sai myös tietysti Outokummun kuljetussopimuksen kokonaan
itselleen. Tarjotakseen asiakkaille parempaa palvelua Wihuri päätti hankkia
laivoja lisää. Hänellä oli jo kahdeksan alusta ja seuraavaksi hän syksyllä 1936
Göteborgista kaksi alusta lisää. Laivoista tuli Wihurin omistuksessa Wirpi ja
Wikla. Lontoosta löytyi Hampurin liikennettä varten vielä kolmaskin alus, josta
tuli Wilpas. Samanaikaisesti Wihuri hankki varustamolleen 7210 dwt aluksen
Göteborgista ja 6300 dwt aluksen Tukholmasta. Laivoista tuli uudella
omistajalla Wirta ja Wisa ja nämä suuret alukset asetettiin
hakurahtiliikenteeseen tienaamaan varoja "taistelurahastoon"
pienempien aluksien ryhtyessä rahtisotaan, joka nyt vuoden 1937 alussa alkoi
Hampurin linjalla.
Wihurilla oli
laivastossaan kaikkiaan 12 laivaa vuonna 1937, joista 9 tienasi
hakuliikenteessä ja 3 taisteli saksalaisia vastaan rahtisodassa. Rahtisota
johti rajuun hintakilpailuun ja pahimmillaan rahtien hinnat putosivat 60 %
normaalista. Saksalaiset luulivat, että Wihurin talous ei kestä pitkää
kilpailua, he olivat jopa selvittäneet Wihurin taustoja, mutta unohtivat hänen
omistuksensa muissa yrityksissä. Puolitoista vuotta rahtisotaa käytyään Wihuri
päätti oikoa vastustajiensa ilmeisiä harhakäsityksiä omasta ja yhtiöidensä
varallisuudesta ja ilmoitti Kauppalehdessä 28.6.1938 taseilmoituksen, joka oli
suoraan suunnattu kilpailijoille Hampuriin. Kilpailijat huomasivat pian, että
Wihuri kyllä kestää kilpailutilannetta vaikka pitkäänkin, mutta heidän isompi
kalustonsa teki myös isompaa tappiota - heidän aluskannastaan suurin osa kun
kynsi Itämerenliikenteessä, jonka hintoja myös rahtisota laski kovasti. Nyt
alkoi myös aktiivinen kirjoittelu puolin ja toisin lehdistössä ja tämä taas
johti ainakin Suomessa talouselämän kiinnostumiseen asiasta. Lopulta Wihuri
kutsuttiin huhtikuun puolivälissä 1939 Hampuriin sopimusneuvotteluihin, joita
johti konsuli Gyllenbögel. Antti Wihuri sai nyt helposti neuvoteltua 30 %:n
osuuden Hampurin ja Suomen satamien välisestä rahtilinjaliikenteestä. Kumpikin
saksalainen osapuoli tulivat mukaan 35 %:n osuuksilla ja saksalaiset hoitivat
Kaskisten pohjoispuolelle jäävän liikenteen - joka ei itse asiassa Wihuria edes
kiinnostanut. Sopimus astui voimaan heinäkuun alusta 1939.
Antti Wihuri
pääsi satama-asioita hoitaessaan tutustumaan myös kunnallispolitiikkaan ja
kauppakamari pyysikin hänet ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin, johon Antti Wihuri
sitten kyllä suostuikin. Wihuri tuli valituksi kokoomuksen edustajana Helsingin
kaupunginvaltuustoon vuosiksi 1931-1933. Wihurin varustamon asiat olivat
hyvällä tolalla rahtien huippuvuonna 1937, jolloin Wihurin hoidossa mm.
rahtaussopimukset Suomen Selluloosayhdistyksen, Puuhiomoyhdistyksen,
Kymiyhtiöiden sekä Paperitehtaitten yhdistyksen kanssa tuotteiden laivauksista
Länsi-Englantiin. Tätä liikennettä hoidettiin seitsemällä laivalla, joista
viimeisin, Wisa, oli hankittu joulukuussa 1936. Varustamon isoin alus, Wirta,
kuljetti lähinnä viljaa Etelä- ja Pohjois-Amerikan ja Euroopan satamien välillä
sekä toi toisinaan paluulastina selluloosaa Ruotsista tai Suomesta. Winha oli
vuodesta 1936 aikarahdattuna tukholmalaiselle Rederi Ab Fredrikalle
Etelä-Amerikan kuljetuksiin.
Saksan hyökkäys syyskuussa
1939 Puolaan ja toisen maailmansodan alkaminen tiesi Antti Wihurin
laivaliiketoimille melkoisia vaikeuksia. Sota nosti kyllä rahtien hintoja,
mutta suuri menetyksiä oli myös odotettavissa kaluston suhteen. Hampurin
linjalla liikennöinyt Wappu esim. ajoi karille Rauman edustalla ja oli 13
vuorokautta talvisodan alettua venäläisten ilmahyökkäyksen vaarassa ennen kuin
saatiin korjattavaksi Göteborgiin. Venäläinen sukellusvene pääsi yllättämään
myös Hampurin linjalla toista Wihurin alusta sen viedessä joulukuussa 1939
vehnälastia Malmösta Vaasaan. Wilpas-aluksen kapteeni ajoi laivan karille
Vaasan edustalla Norrskärissä ja alus tuhoutui tässä onnettomuudessa. Wihurin
vuonna 1932 Englannista ostama Wilke oli saanut ostotarjouksen Rederi Ab Ergon
yhtiöltä. Kauppahinnaksi sovittiin 11,5 miljoonaa markkaa, josta summasta
Wihuri lahjoitti heti 10 miljoonaa markkaa puolustuslaitoksen
lahjoitusrahastoon. Tämä oli Antti Wihurin ensimmäinen suuri lahjoitus. Wihurin jäämistöstä löytyi myös kiitoskirjeitä, joiden
mukaan hän on lahjoittanut ainakin miljoona markkaa Suomen Aseveljien Liitolle
ja 100 000 markkaa Jääkäriliitolle sekä pienemmällä avustuksella tukenut
Kulosaaren Suojeluskuntaa.
Antti Wihuri oli myös suonut itselleen hieman huojennusta, sillä hän oli jo
keväällä 1936 tutustunut Liikesivistysrahaston tilaisuudessa ylioppilaskunnan
puheenjohtajaan ja kauppatieteiden maisteriin Aulis Kauppiseen. Kun Wihuri
samana syksynä alkoi etsiä Merihuollolle uutta toimitusjohtajaa, hän otti
Kauppiseen yhteyttä, pyysi tämän luokseen Kulosaareen ja tarjosi
toimitusjohtajan pestiä hänelle. Aluksi Kauppinen tosi ilmoitti, ettei tunne
millään tavalla huolinta-alaa ja hänellähän oli jo olemassa hyvä paikka Arabian
myyntipäällikkönä. Lopulta neuvottelussa päästiin tilanteeseen, jossa Kauppinen
päätti koittaa onneaan tekemällä niin poikkeuksellisen kovan ja normaalin tason
ylittävän palkkavaatimuksen, ettei uskonut tähän Wihurin suostuvan. Kauppisen
yllätykseksi Wihuri suostui tarjoukseen tinkimättä ja näin Antti Wihuri sai
Merihuollolle uuden toimitusjohtajan. Nyt kun perheelle jäi hieman enemmän
aikaa ja uusi, kaunis ja tilava talo Kulosaaren merenrannassa antoi monia
mahdollisuuksia, toteuttivat Wihurit yhdessä unelmansa. Lapsettomina he
adoptoivat kymenlaaksosta isänsä sodassa menettäneet veljekset, Reijon
(seitsemän vuoden ikäinen)ja Pentin (kuuden vuoden ikäinen).
Antti Wihuri aatoksissaan varmasti pohti jo varustamostaan luopumista, mutta
päätöstä kovasti joudutti ja helpotti valtion määräämä omaisuudenluovutusvero,
josta Wihuri langetettiin maksettavaksi 67,5 miljoonaa markkaa. Wihuri koki sen
tietysti kohtuuttomaksi ja teki siitä valituksen, joka aikanaan käsittelyssä
määrättiin alle puoleen alkuperäisestä summasta.
Seuraavassa osiossa pureudun Jenny ja Antti Wihurin erinomaisen rahaston asioihin, toivottavasti niin teet Sinäkin!
Seuraavassa osiossa pureudun Jenny ja Antti Wihurin erinomaisen rahaston asioihin, toivottavasti niin teet Sinäkin!
Antti Wihuri ©
Esa Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti