Lokakuussa
1840 Minna lähetti Richard Wagnerin luonnosteleman kirjeen varakkaalle
ystävälle, Theodor Apelille, anoen tältä rahaa. Kirjeessä hän mainitsi, että
Richard on joutumassa velkojensa takia vankilaan ja että kahden viikon päässä
siintävä konsertti olisi tämän takia peruttava. Tämä velkavankeusasia on yksi
Wagnerin historian kiistanalaisia asioita ja näyttöä asiassa on sekä puolesta,
että vastaan. Richard Wagner kirjoitti vielä Pariisin aikana joitakin lauluja
ranskankielisiin sanoihin; tällainen oli mm. aaria Norma il predisse
bassolaulaja Lablachelle, jota hän tarjosi täytenumeroksi Bellinin Normaan.
Vuoden 1841 lopulla säveltäjä Wagner luonnosteli proosaluonnosta
viisinäytöksiseen oopperaan Die Sarazenin (Saraseeninainen), joka luonnos
sitten valmistuikin vuonna 1843, mutta teoksen runoversio jäi häneltä
alkutekijöihin. Toinen keskeneräinen teos oli E. T. A. Hoffmannin taruun
perustuvan Die Bergwerke zu Falun (Falunin kaivokset). Böömiläinen säveltäjä
Josef Dessauer tilasi Wagnerilta libreton, ja tämäkin jäi proosaluonnoksen
vaiheeseen, sillä Pariisin ooppera ei lämmennyt tällekään teokselle.
7.4.1842
aloittivat Wagnerit paluumatkansa suuresti Pariisiin pettyneinä Dresdeniin,
jossa jo valmistauduttiin Rienzin kantaesitykseen. Meyerbeer oli suositellut
Lentävää hollantilaista Berliinin oopperanjohtajalle ja tämä hyväksyikin sen
esityksen, mutta Wagner vieraillessaan Berliinissä pyysikin oopperan
partituurin takaisin Dresdenissä saavuttamansa menestyksen jälkeen. Näin
Berliinin esitys jäi toteutumatta. Kesäkuussa 1842 Wagnerit lähtivät Richardin
äidin kanssa lomailemaan Teplitzin kylpyläkaupunkiin Böömiin ja täällä Wagner
alkoi luonnostella Tannhäuseria. Dresdeniin jälleen palattua alkoivat pian
Rienzin harjoitukset kapellimestari Karl Gottlieb Reissingerin johdolla.
Oopperan ensimmäinen esitys Dresdenissä oli 20.10.1842 Saksin kuninkaallisessa hoviteatterissa ja se oli
Wagnerille melkoinen menestys. Rienzin osan lauloi Joseph Tichatschek ja
Adrianon roolin hoiti Wilhelmine Schröder-Devrient. Wilhelmine sai laulaa myös
naispääosan tammikuussa 1843 samassa paikassa Lentävän hollantilaisen kantaesityksessä.
Se ei yltänyt aivan yhtä suureen menestykseen kuin Rienz ja lopulta säveltäjä
Wagner sai naissolistiltansa lainaksi 1000 taaleria velkojensa maksuun. Keväällä
1843 valmistui myös Tannhäuserin runoasu.
Tannhäuser
valmistui vuonna 1845 sai ensiesityksensä ja sen kirvoittamana Wagner laati
raportin välttämättömistä toimenpiteistä kuninkaallisen orkesterin taiteellisen
tason parantamiseksi. 1.3.1846 päivätyssä raportissa ehdotettiin muutoksia
orkesterin muusikoiden kiinnityksiin, työmäärän rationalisointia, palkkoihin
korotuksia ja muutoksia orkesterin ryhmitykseen, jotta soittajat kuulisivat
toisiaan paremmin ja näkisivät kapellimestarinsa. Hovin maineen lisäämiseksi
Wagner ehdotti talviaikana järjestettävää konserttisarjaa. Ehdotukset hän
perusteli hyvin ja ne olivat varsin käytännöllisiä myös toteuttaa.
Ehdotuksineen hän kuitenkin "astui" liian monien ihmisten
"varpaille" ja hänen parannusehdotuksensa koettiin turhaan
arvosteluksi. Vuoden päästä hänelle tiedotettiin, että hänen esityksensä tulivat
hylätyiksi.
Pariisin
helmikuun 1848 vallankumousta seurasi maaliskuussa Wienissä kansannousu. Vuonna
1815 Wienin kongressissa oli perustettu Saksan konfederaatio, joka muodostui 39
Itävallan keisarin alaista valtiota. Näiden valtioiden ruhtinaat yleensä
hallitsivat arkaaisella ja feodaalisella tavalla eivätkä välittäneet kansansa
tarpeista puuttumalla köyhyyteen, nälänhätään tai kurjuuteen. Dresdenissäkin
kaduilla kansa alkoi liikehtiä ja kuningasta vaadittiin suostumaan
vaaliuudistukseen sekä yleistä oikeudenmukaisuutta. Wagner seurasi näitä
tapahtumia mielenkiinnolla ja innostuksissaan kirjoitti runon Saksilainen
tervehdys wieniläisille, joka julkaistiin hänen omalla nimellään Allgemaine
Österreichische Zeitungissa. Toukokuussa Wagner esitteli hallituksen
ministerille suunnitelmansa saksalaisen kansallisteatterin perustamisesta
Saksin kuningaskuntaan (Entwurf zur Organisation eines deutschen
National-theaters für das Königreich Sachsen). Ehdotuksen mukaan
teatterilaitoksen henkilökunta ja säveltäjien ja näytelmäkirjailijoiden
yhdistys - joka myös oli tarkoitus perustaa - yhdessä valitsevat laitoksen
johtajan. Tulisi myös perustaa teatterikoulu, kuoroa varten asianmukainen
koulutus, muusikoiden palkkoja kohennettava ja hoviorkesterin kokoa
suurennettava. Sen enempää hallitus kuin teatterin johto eivät lämmenneet
moisista ehdotuksista. Reissigeria korpesi Wagnerin ehdotus hänen
"ylentämisestään" toisarvoisen kirkkomusiikin vastuulliseksi
henkilöksi. Wagner ehdotti myös oopperajohtajan (Lüttichau) erottamista ja
itseään vastamaan kapellimestarina lähes kaikesta muusta.
Wagner
uskaltautui anonyymisti julkaisemaan johtavan tasavaltalaisryhmittymän
Vaterlandsvereinin puolesta kirjoituksen Wie verhalten sich republikanische
Bestrebungen dem Königtum gegenüber? (Millaisessa suhteessa tasavaltalaiset
pyrkimykset ovat kuninkuuteen nähden?). Hän tuomitsi kommunismin ja samalla
kertoi rahan ja koronkiskonnan olevan kaiken pahan alku; ihmiskunta saavuttaisi
korkeimman onnentilansa vain jokaisen yksilönsä parhaiden kykyjen
valjastamisella käyttöön. Hän esitti aristokratian tuhoamista ja hovin piirissä
nautittujen etuoikeuksien lakkauttamista sekä yhteiskunnallisia luokkaeroja
poistavan kansanarmeijan perustamista. Kannanoton vuoksi Wagnerin erottamista
kyllä vaadittiin, mutta teatterin johto päätti kuitenkin olla tekemättä mitään
asian suhteen.
Richard Wagner © Esa Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti