Urkutaiteilija
ja professori Enzio Forsblom oli ahkera ja erinomainen Johann Sebastian Bachin
musiikin tulkitsija, joka oli myös useasti Tampereen Tuomiokirkossa
diplomiurkuri ja -laulaja Matti Hannulan järjestämien Kesäillan
Urkumusiikkia-konserttisarjan loistavia ja haluttuja vierailijoita aikanaan. Enzio
Forsblom oli vuonna 31.12.1964 perustetun Organum-seuran perustajajäseniä ja
Pohjoismaiden vanhimman urkuseuran sääntöjen laatija sekä seuran ensimmäinen
puheenjohtaja. Omista vinyylilevyistäni löysin Enzio Forsblomin levyn: Bach to
you, johon suosittelen tutustumaan; Enzio soitti levylle Vivaldin Konserton
d-mollissa (J. S. Bachin sovituksena uruille) Op. 3 No. 11 Allegro - Fugue -
Largo - Allegro BWV 596, Bachin Preludin ja Fuugan A-duuri BWV 536, Preludi ja
Fuuga C-duuri BWV 547, urkukoraalit Liebster Jesu wir sind hier BWV 731, Ich
ruf zu dir BWV 639 ja Vater unser im Himmelreich BWV 636. Levytyksen
tekopaikaksi Forsblom valitsi Karlshamnin pikkukaupungin Etelä-Ruotsissa ja
siellä Carl Gustafin kirkon ja sen vuonna 1974 rakennetut urut. Kaupunki oli
vanhastaan vilkas kauppapaikka ja satama Itämeren rannalla ja vuonna 1664 se
sai kaupunkioikeudet Bodekull-nimellä, mutta nimi muutettiin 1666 Karshamniksi.
Kirkon urut ovat tanskalaisen urkurakentamo Bruno Christensen & Sonsin
työnäyte. Tässä tietoa vähän uruista:
Great:
1.
Gedacktpommer 16'
2. Principal
8'
3. Rohrflöte
8'4.Gamba 8'
5. Oktava 4'
6. Hohlflöte
4'
7. Quinta 2
⅔'8. Oktava 2'
9. Cornet III
10. Mixtur V-VIII
11. Trompete 8'
Choir:
12.Gedackt 8'
13.
Quintadena 8'14. Principal 4'
15. Rohrflöte
4'
16. Gemshorn
2'
17. Nasat 1
⅓'
18.
Sesquialtera II
19. Scharf
IV-V
20. Dulciana
21. Krumhorn
8' Tremulant
Swell:
22. Borduna
16'
23.
Basetthorn 8'
24. Rohrflöte
8'
25.
Traversflöte 8'26. Salicional 8'
27. Voix
céleste 8'
28. Principal
4'
29. Okt.
Flöte 4'
30. Nasat 2⅔'
31. Oktava 2'
32. Terz 1
3/5'
33. Mixtur V
34. Fagott
16'35. Trompette harm. 8' Tremulant
Pedal:
36. Principal
16'
37. Subbass
16'
38. Quinta
10⅔'
39. Oktava 8'40. Gedackt 8'
41. Oktava 4'
42. Nachthorn
2'
43.
Rauschquinta VI
44.
Kontrafagot 32'45. Posaune 16'
46. Fagott
16'
47. Trompete
8'
48. Zink 4'
Ennen kuin
syöksyt kuuntelemaan äänilevyn antia, hiljenny vielä hetkeksi Enzio Forsblomin
tekstin äärellä, joka on suora sitaatti levyn sisäkannesta. Nautinnollisia
hetkiä tämän iättömän musiikin äärellä, ystäväiseni!
"Tämä
levy on omistettu juuri sinulle.
Olin usein
unohtanut sinut. Meitä oli tavallisimmin vain kaksi, Bach ja minä. Ja tietysti
myös soitin. Voisin tietysti sanoa, että materiaalini oli kovin vaativaa. Ei
ole helppoa muuttaa urkujen tinaa, kuparia ja puuta eläväksi ja mielekkääksi
sävelkieleksi, puhumattakaan Bachin nuottimerkeistä jotka ovat tosi kovaa ja
itsepintaista materiaalia.Toisinaan minusta tuntui että istuit siellä kuuntelemassa, mutta... Ja sitten eräänä kauniina päivänä seisoit hymyilevänä edessäni. Tarvitsit musiikkia josta voisi pitää, musiikkia joka pitää sinusta ja kertoo sinulle kuka olet.
Älä ihmettele että sanon näin, vaikka kyseessä on Bach ja urut. Älä suinkaan. Urut ovat toki soitin siinä missä muutkin. Niiden sointi viihtyy missä vain ja sopii minne tahansa. Bach puolestaan oli sekä voimakas että herkkätunteinen, usein hankala sekä kahdenkymmenen lapsen isä. Niin että väriä ei puutu hänestä eikä soittimesta.
Tiedät että
hän on kirjoittanut valtavan määrän musiikkia, jota hän kutsuu preludiksi ja
fuugaksi. Yhtä mielikuvituksetonta kuin antaa sama nimi jokaiselle lapselleen.
Mutta ajan tapa oli sellainen.
En pääse irti
ajatuksesta että A-duuri preludi ja fuuga on ihminen, joka on kasvanut maalla
ja oppinut rakastamaan luontoa, kukkia, eläimiä. Siksi fuuga on haaveellinen
tanssilaulu täynnä valoa ja kesän pehmeää lämpöä. En myöskään pääse irti
ajatuksesta, että C-duuri preludi rytmisine ekstaaseineen on itsetietoinen,
riikinkukonkorea ja estoton ihmisluonne. Entä kolme miniatyyriä? Ne ovat kuin
alituisesti ilmettä vaihtavat kasvot syvällisine katseineen jonka arvoituksen
saat itse ratkaista. Sinunhan on kuunneltava omalla tavallasi.Olen puuhannut valtavan intuitiivisesti tämän musiikin parissa. En tiedä miksi näin kävi. Johtui kenties siitä että yritin luoda kuvaa ihmisestä, jolla on monia ristiriitaisia luonteenpiirteitä. Vivaldin d-molli konsertto kahdelle viululle, sellolle ja orkesterille on heikkouteni. Bach oli niin ihastunut siihen, että sovitti sen uruille. Se on musiikkia johon kätkeytyy etelämaisen lämmön ja kauniin sävelkielen lisäksi myös suuri salaisuus. En tiedä mitä tulee tapahtumaan, mutta tiedät että hän, josta pidät on tulossa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti