torstai 15. tammikuuta 2015


 
Urkutaiteilija ja professori Enzio Forsblom oli ahkera ja erinomainen Johann Sebastian Bachin musiikin tulkitsija, joka oli myös useasti Tampereen Tuomiokirkossa diplomiurkuri ja -laulaja Matti Hannulan järjestämien Kesäillan Urkumusiikkia-konserttisarjan loistavia ja haluttuja vierailijoita aikanaan. Enzio Forsblom oli vuonna 31.12.1964 perustetun Organum-seuran perustajajäseniä ja Pohjoismaiden vanhimman urkuseuran sääntöjen laatija sekä seuran ensimmäinen puheenjohtaja. Omista vinyylilevyistäni löysin Enzio Forsblomin levyn: Bach to you, johon suosittelen tutustumaan; Enzio soitti levylle Vivaldin Konserton d-mollissa (J. S. Bachin sovituksena uruille) Op. 3 No. 11 Allegro - Fugue - Largo - Allegro BWV 596, Bachin Preludin ja Fuugan A-duuri BWV 536, Preludi ja Fuuga C-duuri BWV 547, urkukoraalit Liebster Jesu wir sind hier BWV 731, Ich ruf zu dir BWV 639 ja Vater unser im Himmelreich BWV 636. Levytyksen tekopaikaksi Forsblom valitsi Karlshamnin pikkukaupungin Etelä-Ruotsissa ja siellä Carl Gustafin kirkon ja sen vuonna 1974 rakennetut urut. Kaupunki oli vanhastaan vilkas kauppapaikka ja satama Itämeren rannalla ja vuonna 1664 se sai kaupunkioikeudet Bodekull-nimellä, mutta nimi muutettiin 1666 Karshamniksi. Kirkon urut ovat tanskalaisen urkurakentamo Bruno Christensen & Sonsin työnäyte. Tässä tietoa vähän uruista:
 

Great:

1. Gedacktpommer 16'
2. Principal 8'
3. Rohrflöte 8'

4.Gamba 8'

5. Oktava 4'

6. Hohlflöte 4'
7. Quinta 2 ⅔'

8. Oktava 2'

9. Cornet III

10. Mixtur V-VIII

11. Trompete 8'

Choir:

12.Gedackt 8'
13. Quintadena 8'

14. Principal 4'

15. Rohrflöte 4'
16. Gemshorn 2'

17. Nasat 1 ⅓'
18. Sesquialtera II

19. Scharf IV-V
20. Dulciana

21. Krumhorn 8' Tremulant

Swell:

22. Borduna 16'
23. Basetthorn 8'

24. Rohrflöte 8'
25. Traversflöte 8'

26. Salicional 8'

27. Voix céleste 8'
28. Principal 4'

29. Okt. Flöte 4'
30. Nasat 2⅔'

31. Oktava 2'
32. Terz 1 3/5'

33. Mixtur V
34. Fagott 16'

35. Trompette harm. 8' Tremulant

Pedal:

36. Principal 16'
37. Subbass 16'

38. Quinta 10⅔'
39. Oktava 8'

40. Gedackt 8'

41. Oktava 4'
42. Nachthorn 2'

43. Rauschquinta VI
44. Kontrafagot 32'

45. Posaune 16'

46. Fagott 16'
47. Trompete 8'

48. Zink 4'

Ennen kuin syöksyt kuuntelemaan äänilevyn antia, hiljenny vielä hetkeksi Enzio Forsblomin tekstin äärellä, joka on suora sitaatti levyn sisäkannesta. Nautinnollisia hetkiä tämän iättömän musiikin äärellä, ystäväiseni!
 

"Tämä levy on omistettu juuri sinulle.
Olin usein unohtanut sinut. Meitä oli tavallisimmin vain kaksi, Bach ja minä. Ja tietysti myös soitin. Voisin tietysti sanoa, että materiaalini oli kovin vaativaa. Ei ole helppoa muuttaa urkujen tinaa, kuparia ja puuta eläväksi ja mielekkääksi sävelkieleksi, puhumattakaan Bachin nuottimerkeistä jotka ovat tosi kovaa ja itsepintaista materiaalia.

Toisinaan minusta tuntui että istuit siellä kuuntelemassa, mutta... Ja sitten eräänä kauniina päivänä seisoit hymyilevänä edessäni. Tarvitsit musiikkia josta voisi pitää, musiikkia joka pitää sinusta ja kertoo sinulle kuka olet.

Älä ihmettele että sanon näin, vaikka kyseessä on Bach ja urut. Älä suinkaan. Urut ovat toki soitin siinä missä muutkin. Niiden sointi viihtyy missä vain ja sopii minne tahansa. Bach puolestaan oli sekä voimakas että herkkätunteinen, usein hankala sekä kahdenkymmenen lapsen isä. Niin että väriä ei puutu hänestä eikä soittimesta.

Tiedät että hän on kirjoittanut valtavan määrän musiikkia, jota hän kutsuu preludiksi ja fuugaksi. Yhtä mielikuvituksetonta kuin antaa sama nimi jokaiselle lapselleen. Mutta ajan tapa oli sellainen.
En pääse irti ajatuksesta että A-duuri preludi ja fuuga on ihminen, joka on kasvanut maalla ja oppinut rakastamaan luontoa, kukkia, eläimiä. Siksi fuuga on haaveellinen tanssilaulu täynnä valoa ja kesän pehmeää lämpöä. En myöskään pääse irti ajatuksesta, että C-duuri preludi rytmisine ekstaaseineen on itsetietoinen, riikinkukonkorea ja estoton ihmisluonne. Entä kolme miniatyyriä? Ne ovat kuin alituisesti ilmettä vaihtavat kasvot syvällisine katseineen jonka arvoituksen saat itse ratkaista. Sinunhan on kuunneltava omalla tavallasi.

Olen puuhannut valtavan intuitiivisesti tämän musiikin parissa. En tiedä miksi näin kävi. Johtui kenties siitä että yritin luoda kuvaa ihmisestä, jolla on monia ristiriitaisia luonteenpiirteitä. Vivaldin d-molli konsertto kahdelle viululle, sellolle ja orkesterille on heikkouteni. Bach oli niin ihastunut siihen, että sovitti sen uruille. Se on musiikkia johon kätkeytyy etelämaisen lämmön ja kauniin sävelkielen lisäksi myös suuri salaisuus. En tiedä mitä tulee tapahtumaan, mutta tiedät että hän, josta pidät on tulossa."


Ei kommentteja: