TNS Gallup Oy:llä teettämän tutkimuksen tilasi Suomen
Kulttuurirahasto ja maksoi tästä tutkimuksesta yli 70 000 euroa. Kyselytutkimus
toteutettiin syys-lokakuussa ja siinä haastateltiin yli kahdeksaatuhatta 15-74-
vuotiasta suomalaista lähiaikojen käynneistä kotinsa ulkopuolella seuraavissa
kulttuuri- ja taidekohteissa: teatterit, museot, taidenäyttelyt, klassisen
musiikin konsertit, ooppera, populaarimusiikin tilaisuudet, kansanmusiikin
tilaisuudet, tanssiesitykset ja elokuvat. Selkeä enemmistö suomalaisista olisi
valmis tukemaan erilaista taidetta verovaroin ja kulttuuri tuntuisi myös kiinnostavan
tutkimuksen mukaan suomalaisia ikään, varallisuuteen tai asuinpaikkaan
katsomatta.
Tutkimuksen mukaan kuusi prosenttia suomalaisista kuuluisi
kulttuurin aktiivisiin kuluttajiin, mitä se sitten käytännössä mahtaakaan
tarkoittaa! Kolmasosan väitetään olevan aktiivisia ja valikoivia, jotka kyllä
moittivat pitkiä matkoja kulttuuritapahtumiin ja lippujen kalliita hintoja.
Yksipuolisen passiivisia kulttuurin kuluttajia ilmoittautui tutkimuksessa
olevaksi 44 prosenttia. Heidän mielestään kulttuuriharrastuksiin ei liikene
aikaa muilta harrasteilta tai sitten ei vain yksinkertaisesti kulttuuri kiinnosta.
Tässä ryhmässä oli eniten maaseudulla asuvia ja itsensä työväenluokkaan
lukevia. Viidennes haastatteluun osallistuneista ilmoitti olevansa täysin
passiivisia kulttuuritapahtumia kohtaan ja välttävänsä niitä.
Haastattelututkimuksen perusteella näyttäisi asuinpaikka
vaikuttavan jonkin verran, sillä esim. pääkaupunkiseudulla erilaisia
harrastusmahdollisuuksia on myös tarjolla huomattavasti enemmän kuin muualla
Suomessa. Oopperan seuraajiksi ilmoittautui tutkimuksen mukaan kymmenen
prosenttia vastaajista eli sen mukaan yli viisisataatuhatta ihmistä seuraisi
oopperaa. Yli puolet vastanneista olisivat valmiita liikkumaan kaksisataa
kilometriä kulttuurin perässä ainakin kerran vuodessa. Joitakin eroavaisuuksia tutkimuksesta nousee myös
esille. Suurimmat erot saatiin aikaan naisten ja miesten välillä kulttuuriharrasteissa.
Tyypillinen kulttuurin suurkuluttaja näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan kypsempi
naisihminen, joka tekee työtä ja jolla on akateeminen loppututkinto. Hän asuu
tietysti myös pääkaupunkiseudulla. Tuskin suurikaan yllätys on, että passiivisimpia
kulttuurin käyttäjiä ovat vähän koulutetut maaseudulla asustavat miehet. Kirjaston
palvelut koettiin kaikissa ikäryhmissä tärkeiksi. Jos kyselyssä olisi haluttu
tukia myös kotona tapahtuvaa musiikin kuuntelua, television seuraamista tai
lukemista, olisi ilmeisesti aktiivisten suurkuluttajien määrä ollut vielä
isompi ja sukupuolten erot pienemmät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti