Joseph Arthur de Cobineau.
Richard
Wagner ei vielä 1850-luvulla saanut kovasti antisemitismikirjoituksillaan
huomiota oman taiteilijapiirinsä ulkopuolella, mutta tilanne muuttui täysin
vuonna 1869 jälkeen hänen julkaistessaan kirjoituksen omissa nimissään. Nyt
kirjoitus jakoi ihmisiä jyrkästi kannattajiin ja vastustajiin sekä todisti
Wagnerin tiukasti edelleen seisovan kirjoituksensa takana. Monasti on väitetty,
että Wagner ikääntyessään olisi pyörtänyt tai pehmentänyt suhtautumistaan
juutalaisiin, mutta tämän väitteen puolesta on vaikea löytää argumentteja;
toisaalta on runsaasti näyttöä siitä, että hän ei muuttanut eikä pehmentänyt
omaa näkemystään myöhemminkään. Vahvin väite Wagnerin mielipiteen muutoksen
puolesta iän saatossa on hänen kieltäytyminen allekirjoittamasta antisemiittiadressia.
Wagnerilla oli erittäin huonoja kokemuksia nimensä antamisesta esim.
eläinkokeita vastustaneeseen adressiin eikä Wagner halunnut myöskään olla
tekemisessä rahvaan toiminnan kanssa. Vuodelta 1881 on säilynyt kirje
suojelijalleen Baijerin kuningas Ludvig II:lle, joka saa nyt toimia näyttönä
Wagnerin muuttumattomista mielipiteistä juutalaisten suhteen vielä
myöhemmälläkin iällä:
"Pidän juutalaista rotua
synnynnäisenä vihollisena puhtaalle ihmisyydelle ja kaikelle, mikä siinä on
jaloa. On varmaa, että me saksalaiset sorrumme ennen heitä, ja ehkä minä olen
viimeinen saksalainen, joka tietää, kuinka pitää puolensa taidetta rakastavana
ihmisenä juutalaisuutta vastaan, joka on jo saamassa hallintaansa kaiken".
Wagner ei
milloinkaan peittänyt mielipiteitään vaan tämä vahva mielikuva hänestä säilyi
hamaan loppuun asti. Mm. Bayreuther Blätter-lehdessä elämänsä ehtoopuolella
1880-luvulla julkaisemissaan kirjoituksissa hänen juutalaisvihansa näyttäytyy
yhäti laantumattomana. Lisäksi hänen kirjoituksiinsa ilmestyi modernin
antisemitismin aikana huolestuttavana piirteenä rasistinen näkökulma.
Lokakuussa 1880 Wagner julkaisi artikkelin "Religion und Kunst",
jossa hän vastusti voimakkaasti rotujen sekoittumista sekä ihaili arjalaista
rotua. Wagner kunnioitti ainoastaan puhdasta rotua ja saksalaiset olisivat
puhdasta rotua, jos vain vapauttaisivat itsensä juutalaisten ikeestä. Wagner
julkaisi vielä vuonna 1881 artikkelin "Erkenne dich selbst", jossa
hän esitteli kattavasti ajatuksiaan koko 30-vuotisen juutalaisvastaisuuden
ajaltaan; hän kirjoitti edelleen rodun puhtauden puolesta sekä rotutunteen
syntymisen tärkeydestä.
Joihinkin
Saksan antisemiittisen liikkeen johtajiin Wagnerilla oli huonot välit ja
välistä hänenkin väitettiin olleen juutalaista syntyperää, väite on kylläkin
toteen näyttämättä. Kiistatta Wagner oli vahvana kulttuuripersoonana kuitenkin
tekemässä antisemitismistä salonkikelpoista, vaikka Hitlerin
kansallissosialistit eivät varsinaisesti juuri häneltä oppejaan ammentaneet.
Jotta
antisemiitti maailmankatsomus eli uskonoppi juutalaisten vahingollisuudesta
yhteiskunnalle olisi menestynyt poliittisesti ja järjestöelämässä, tarvittiin
vielä lisäksi juutalaisuuden kytkeminen rotuun. Juutalaiset haluttiin näyttää
omana rotuna, joka poikkesi saksalaisista selvästi heikompana. Juutalaisten
väitettiin tekevän vain tuhoavaa vaikutusta saksalaiseen yhteiskuntaan. Tämän
rotuopin ensimmäinen luoja oli ranskalainen diplomaatti ja kirjailija Joseph
Arthur de Cobineau (s. 14.7.1816 ja k. 13.10.1882), jolla on myös
mielenkiintoinen yhteys Wagneriin. Cobineau julkaisi vuosina 1853-55 teoksensa Essai
sur I'inégalité des races humaines. Gobineau loi teoksellaan pohjan
näkemykselle siitä, että kaikki ihmiset eivät ole ihmislajina samanarvoisia,
vaan fyysisesti ja henkisesti täysin eriarvoisia. Gobineaulle rotu merkitsi
ratkaisevaa ja määräävää tekijää historiassa. Gobineaun osoitti maapallolla
olevan kolme päärotua, valkoinen, keltainen ja musta, ja valkoinen olisi näistä
kehittynein. Valkoisen rodun puhtain jalokivi olisivat arjalaiset. Arjalaisten tärkeä
merkitys historialle oli keskeisin kohta Gobineaun rotuopissa, ja sitä ilman he
olisivat tuskin saaneet samaa asemaa 1800-luvun historiassa.
Cobineau
saapui papiksi Pariisiin vuonna 1835, mutta liikkui mielellään kirjallisissa piireissä.
Hän taisi useita kieliä ja tunsi itämaista kulttuuria hyvin. Vuonna 1849
Cobineau toimi ulkoministeri Alexis deTocquevillen sihteerinä, minkä jälkeen
siirtyi diplomaatiksi toimien mm. Sveitsissä, Saksassa, Ruotsissa, Brasiliassa
ja Persiassa. Wagnerin lisäksi hänen ajatuksiaan ovat myöhemmin hyvin tarkasti
tutkineet ainakin Friedrich Nietzsche ja Adolf Hitler. Myöhemmällä iällään
Cobineau sai Richard Wagnerilta turvapaikan luotaan.
Richard
Wagnerin vävy, englantilainen kirjailija Houston Stewart Chamberlain (s.
9.9.1855 ja k. 9.1.1927), - joka sittemmin kääntyi täysin saksalaiseksi - omistautui
tutkimaan poliittista filosofiaa, luonnontieteitä ja Richard Wagnerin
ajatuksia. Kaksiosaisen pääteoksensa hän julkaisi vuonna 1899 nimellä Die
Grundlagen des Neunzehnten Jahrhunderts. Tämä teos nousi sittemmin
pangermanismin - jonka ideologisena päämääränä oli Suur-Saksan luominen - sekä
antisemitistisen natsipuolueen suoranaiseksi evankeliumiksi. Ensimmäisen
maailmansodan aikoihin Chamberlain kirjoitti mielellään propagandaa entistä
kotimaataan vastaan. Sairauden heikentämä Chamberlain tapasi suuren idolinsa,
Adolf Hitlerin 1920-luvulla ja Hitler sai kirjailijan liittymään jopa
natsipuolueeseenkin.
Otto Wesendonck.
Mathilde Wesendonck.
Samana vuonna
hieman myöhemmin aktivisti Georg Herwegh esitteli Wagnerin Franҫois ja Eliza
Willelle, joista myös tuli säveltäjä Wagnerin luotettuja ystäviä ja tukijoita.
Masennus ja epätoivo vaivasivat Wagneria, vaikka hän huhti- ja toukokuussa
pääsi kapellimestarina johtamaan oman oopperansa Lentävä hollantilainen. Wagnerin
kirjeenvaihto paljastaa hänen kärsineen ilottomasta ja murheellisesta elämästä
sekä hänen hautoneen jopa itsetuhoisia ajatuksia. Nämä ongelmat jatkuivat aina
vuoteen 1857 asti, jolloin Wagnerit pääsivät muutamaan Otto Wesendockin
järjestämään turvakotiin. Wagner sai nyt Nibelungin sormuksen tekstit valmiiksi
ja hän luki niitä kutsuyleisön läsnä ollessa Zürichin Baur au Lac-hotellissa
neljänä peräkkäisenä iltana 16.2.1853 alkaen. Otto Wasendonck järjesti Wagnerille
jälleen taloudellista tukea, jonka turvin hän saattoi johtaa kolme konserttia
ohjelmistojen koostuen otteista hänen aikaisemmista teoksistaan.
Wagnerit
muuttivat Zeltweg 13:ssa olleen talon kolmanteen kerrokseen, sen suurimpaan
huoneistoon, jonka sisustivat verrattain ylellisesti. Franz Liszt vieraili heinäkuussa
1853 Wagnereilla ja säveltäjät esittelivät teoksiaan toisilleen ja viihtyivät
hyvin toistensa seurassa. Otto Wesendonckin rahojen turvin Wagner matkusti
Italiaan. Matkaa seuranneina kuukausina alkoi Wagner myös säveltää Nibelungin
sormuksen musiikkia. Lokakuussa Wagner
tapasi Lisztin Baselissa; tässä tapaamisessa olivat mukana myös Hans Bülow,
Joseph Joachim ja Peter Cornelius. Joitakin päiviä myöhemmin Liszt ja Wagner
tapasivat jälleen Pariisissa. Täällä Liszt esitteli kolme lastaan Wagnerille
ja tämä oli Wagnerin ja 15-vuotiaan Cosiman ensitapaaminen.
Puolivälissä
vuotta 1854 Minna Wagnerin sydänvika äityi niin pahaksi, että hän hakeutui
hoitoon kylpylään Vierwaldstätter-järven rantamaisemiin Seelisbergissä. Sairauden
takia hän joutui turvautumaan oopiumiin unettomuutensa takia. Sairaus ja avioparin
lapsettomuus koettelivat parisuhdetta monin tavoin. Syyskuussa Wagnerin velat
ylsivät jo 10 000 frangiin, mutta Otto Wesendonck uhrautui jälleen maksamaan
velat sekä lupautui antamaan säännöllistä avustusta tulevia esityspalkkioita vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti