Kapellimestari Benjamin Shwartz.
Pianosolisti Javier Perianes Espanjasta.
21.11.2013
klo 17 oli kapellimestari Benjamin Shwartz viimeksi vieraanamme Pro Orchestran
jäsentilaisuudessa Tampere-talon Aariassa; torstainen konsertti oli siis hänen
toinen vierailunsa Tampere Filharmonian edessä puolentoista vuoden sisällä.
Torstaina 7.5.2015 hän sekä Tampere Filharmonian illan konsertin pianosolisti,
Javier Perianes, esittelivät vuolaasti tulevaa ehtoon keväistä musiikkimatkaa
Tampere-talon Sonaatissa. Shwartz työskentelee Wroclawin filharmonisen
orkesterin musiikillisena johtajana, jonne hän siirtyi suoraan pitkältä
rupeamalta San Franciscon sinfoniaorkesterin parista. Vuonna 1979 syntynyt
kapellimestarimme opiskeli orkesterinjohtamista Philadelphian
Curtis-instituutissa Christoph Eschenbachin ohjauksessa ja säveltämistä
Pennysylvanian yliopistossa. Tampereelle häntä on ansiokkaasti maanitellut
Coplandin torstai-iltaista teosta johtamaan mainio konserttimestarimme Dennis
Kim.
Auvoisan
ehtoomme espanjalainen pianosolisti Javier Perianes sai vuonna 2012
vastaanottaa Espanjan kulttuuriministeriön ojentaman kansallisen
musiikkipalkinnon (National Music Prize) musiikillisista ansioistaan. Tämä loistava
pianisti on ennättänyt jo monilla levytyksillään viihdyttää yhäti kasvavaa
ihailijakuntaansa halki maailman. Perianes on ehtinyt työskennellä maailman
huippukapellimestarien kanssa, kuten Lorin Maazel, Daniel Harding, Zupin Mehta,
Daniel Barenboim, ja esim. näiden orkestereiden solistina hän on ennättänyt
vierailla: Orchestre de Paris, Sao Paulon orkesteri, Pietarin ja Kööpenhaminan
filharmonisten orkestereiden, Birminghamin ja Atlantan orkestereiden, Orchestre
de Lyonin, useiden BBC:n orkestereiden sekä Miamin, Rio de Janeiron ja Hong
Kongin orkestereiden. Javier Perianes on monien konserttisalien tuttu
vierailija, kuten New Yorkin Carnegie Hall, Amsterdamin Consertgebouw, Royal
Festival, Barbican ja Wigmore Halls Lontoossa, Tokion Suntory Hall, Miamin New
World Center ja Pariisin Théâtre des
Champs Elysées. Javier Perianesin kalenteria täyttää agenttina Ica (International
Classical Artists), jonka listoilla ovat mm. viulistimme Elina Vähälä sekä
Tampereellakin vieraillut Daniel Hope ja juuri viime perjantaina 8.5.2015
Helsingin Musiikkitalossa Radion sinfoniaorkesteria johtanut kapellimestari
Kent Nagano.
Ilmeisesti
Tampereella aivan ensikerran kuultiin torstaina Aaron Coplandin (s. 14.11.1900
ja k. 2.12.1990) vuonna 1944 kantaesittämää musiikkia baletista Appalachian
Spring (Appalakkien kevät). Coplandin Rodeo baletista onkin kuultu meillä
Tampere-talossa valittuja otteita ainakin ylimääräisinä numeroina ja hiljakkoin
saimme kuulla myös Coplandin Benny Goodmanin tilauksesta säveltämän
Klarinettikonserton oman Filharmoniamme ja Annelien Van Wauwen tulkitsemana. Kolmas
tuon aikakauden baletti Coplandin sävelkynästä oli Billy the Kid. Tällä Appalakkien
kevät orkesterisarjalla, jonka musiikin Copland muokkasi em. baletista hän
voitti Pulizer-palkinnon vuonna 1945. Amerikassa - tuossa laajojen toleranssien
maassa - on aina ymmärretty markkinavetoisuuden ja maksavan yleisön päälle,
niinpä Copland asemoi itsensä myös tässä asiassa (letka)jenkan jatkoksi tehden
musiikkiaan hyvin kansanläheisistä lähtökohdista.
Pianokonsertto
G-duurissa on paljon pianolle musiikkia kirjoittaneen Maurice Ravelin (s. 7.3.1875
Ranskan baskialueella, Cibouressa ja k. 28.12.1938 Pariisissa) "matkatuliaisia"
Amerikasta, josta pitkältä kiertueelta palattuaan säveltäjä alkoi punoa
teostaan kokoon 1920-luvun lopussa. Teoksen hän omisti pianisti Marguerite
Longille ja konsertto kantaesitettiin tammikuussa 1932, jolloin säveltäjä Ravel
johti sen itse. Pianokonserton kolme osaa ovat: I Allegramente, II Adagio assai
ja III Presto. Teoksessa joku voi kuulla orastavaa "jazzia" Ravelin
vinkkelistä katsottuna. Veikeästi varsinkin toisessa osassa pianovirtuoosimme
katkoi varioiden rytmiä. Teoksessa on myös yhteissoiton kannalta hyvin
haasteellisia kohtia. Säveltämisen Ravel aloitti jo nuorella iällä ja
seitsemänvuotiaana hän ryhtyi opettelemaan pianonsoittoa. Opettajana Pariisin
konservatoriossa hänellä oli säveltäjä Gabriel Fauré.
Torstai-illan
konsertin loppupuoli oli omistettu säveltäjä Igor Straviskyn (s. 17.6.1882
Lomonosov ja k. 6.4.1971 New York) musiikille; ensimmäisenä oli vuorossa
vuosina 1907-08 syntynyt sävellys Fantastinen scherzo. Säveltäjä oli tuolloin
ennättänyt lopettaa oikeustieteen opinnot, avioitua serkkunsa Jekaterina
Gavrilovna Nosenkon kanssa 23.1.1906 ja opiskella yksityisesti säveltäjä
Nikolai Rimski-Korsakovin oppilaana. Fantastinen scherzo ja Ilotulitus esitettiin
Pietarissa vuonna 1909, jolloin Sergei Djagilev - kuullessaan teokset -
innostuneena tilasi säveltäjältä Tulilintu-baletin, joka taas kantaesitettiin
seuraavana vuonna eli 1910. Vuonna 1911 syntyi Petrushka-baletti ja vuonna 1913
Kevätuhri. Näinä vuosina säveltäjä asui jo perheineen Venäjän lisäksi - varsinkin
talvikaudet - Sveitsissä.
Viimeinen
konsertin teos oli sinfoninen runo, Satakielen laulu, jonka säveltäjä
Stravinsky teki vuonna 1920 Satakieli-oopperansa pohjalta. Ooppera perustuu H.
C. Andersenin satuun Kiinan keisarin hohdokkaasta palatsista ja ooppera sai
kantaesityksensä Pariisissa toukokuussa 1917, vaikka säveltäjä oli aloittanut
oopperansa säveltämisen jo ennen balettiteoksiansa. Hieman päälle 1200
konserttivierasta kuuli kausisarjan konsertissa jälleen nautittavaa ja
taitavasti esille tuotua musiikkia. Ehkä pääsemme vielä joskus toistamiseenkin
kuulemaan näin loistavan pianistin vierailua Pohjoismaiden suurimmassa kongressi
ja konserttitalossa, Tampere-talossa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti