Kun Venäjä
menetti Käkisalmen 1600-luvun alussa, pitkällisten sotien myötä tämä alue
liitettiin välittömästi Ruotsin valtakuntaan ja Stolbovan rauhan jälkeen
hallinto-olot vakiintuivat. 1600-luvun alussa löytyy maininta jo Räisälän
Humalaisten kylästä, josta tämä tarina lähtee liikkeelle.
1600-luvun
alussa Räisälän Humalaisten kylässä tunnettiin kaksi taloa; toinen talo oli
Heikki Karhusen ja toinen Heikki Sairasen. Vuosisadan puolivälissä käytiin
sota, jonka seurauksena Karjalasta siirtyi runsaasti väkeä Käkisalmen lääniin
ja Inkerin alueelle. Siirtyminen yltyi vaelteluksi 1660-luvulla, kun Kainuun,
Savon ja Suomen Karjalasta tuli väkeä tyhjentyneille alueille. Tästä sai myös
oman osansa syrjäinen Räisälä ja kylään alkoi saapua vuosisadan loppupuolella
aivan uusia sukuja. Historian kirjoissa on ensimmäinen maininta Lallukan
suvusta vuodelta 1694, jolloin Käkisalmen läänin laamanni- ja tuomariveron luettelo
mainitsee Martti Lallukan. 1690-luvulla Humalaisten kylässä oli kuusi taloa;
Lallukan ohella Petteri Kymäläisen talo, Pekka Niukkoisen talo, Yrjö Pulliaisen
talo, Eskil Kalloisen talo ja Martti Periäisen talo. Talojen täytyi olla
suunnilleen saman kokoisia, koska ne maksoivat veroja saman verran.
Asiakirjojen
mukaan Martti Lallukka on ollut ilmeisesti varsin tavallinen talonpoika, joka
perheensä elannon hankki viljelemällä maata. Suku jäi tälle tilalle
vuosisadoiksi viljelemään maitaan, mutta Käkisalmen läänin omistaja taas
vaihtui 1700-luvun alussa. Isonvihan jälkeen Uudenkaupungin rauhassa Käkisalmen
eteläosa liitettiin Venäjään ja takaisin Suomeen se pääsi vasta vuonna 1812.
1700-luvun puoliväliin tultaessa Räisälässä asusti noin 2000 asukasta ja Vuoksi
piti väestön elinolosuhteet suhteellisen suotuisina. Martti Lallukan jälkeen
talosta vastasi hänen poikansa, Tapani Lallukka (s. vuonna 1709 ja k. vuonna
1762). Tapanin kuoltua hänelle jäi kaksivuotias Juhani (Johan) poika (s. vuonna
1760 ja k. vuonna 1807), joka isännöi taloa 1700-luvun jälkipuoliskon. Juhani
avioitui Anna Paavilaisen kanssa ja heillä oli useita lapsia: Martti, Eeva,
Vappu ja Anna, joista Martti Lallukka (s. vuonna 1789 ja k. vuonna 1857) taas
jatkoi talon isännöintiä. Martin puoliso oli Maria Laukkanen, ja heillä oli
kuusi lasta: Juhani (Johan), Antti, Anna, Matti, Eeva ja Martti. Lapsista
vanhin poika Juhani Martinpoika Lallukka (s. vuonna 1814) jatkoi talon isäntänä
ja avioitui Räisälän Härskinsaaressa vuonna 1821 syntyneen Maria Haikosen
kanssa vuonna 1841. Poikalapsia siunaantui perheeseen viisin kappalein: Martti
(s. vuonna 1844), Matti (s. vuonna 1846), Antti (s. vuonna 1849), Juho
(Johan)(s. vuonna 1852) ja viimein Aatami (s. vuonna 1855). Toiseksi nuorin
poika Johan syntyi 3.2.1852 ja hän sai nimensä 8.2.1852, jolloin kummeina
olivat naapurit Henrik ja Anna Puukka. Aikuisena Johan otti nimekseen
Juho-nimen.
Lallukan talo
sijaitsi aivan Viipuriin ja Pietariin vievän maantien varressa. Juhon kotitalon
olot olivat köyhät ja huono talonhoito sitä entuudestaan köyhdytti. Kylän läpi
virtasi Vuoksen sivupuro ja humalaviljelmistä arvellaan kylän saaneenkin
nimensä. Maantiellä kulkivat kulkukauppiaat, mutta Lallukan talosta ei juuri
myytävää riittänyt; Juhon lapsuudessa talossa oli kirjoilla yli 20 henkeä. Juho
kulki paimenessa kylän poikain kanssa ja alkeisopin kirjoitukseen hän harjoitti
piirtämällä kirjaimia Vuoksen rantahietikolla. Paitsi jäivät myös
kansakouluopinnot, joten oppi piti saada jotenkin muuten; opetuksen järjesti
kirkko pyhäkouluineen ja kiertokouluineen. Räisälään ensimmäinen kansakoulu
perustettiin vasta 1870-luvulla. Pastori Starckin sunnuntaikoulu muodostui
Juholle menestykseksi; luku- ja kirjoitustaito sekä kristinopin alkeistiedot piti
olla hankittuna ennen rippikouluun pääsyä. Sunnuntaikoulussa saatuja taitoja
täydennettiin rippikoulussa ja lukusilla. Juhosta kehittyi
rippikoulumerkintöjen mukaan hyvä lukija, ja kun pappi Otto Reinhold Streng
perusti pitäjään vuonna 1861 oman kirjaston, oli Juho innokas suomenkielisen
kirjallisuuden lainaaja.
Kotitilan työt eivät Juho Lallukkaa
kiinnostaneet ja hän oli haaveillut jo kaupallisesta urasta. Sattui nimittäin
niin, että Humalaisten kylän lähistöllä sijaitsi Sutkan hovi, joka oli pitkään
kuulunut Assendelftien suvulle. 1800-luvun puolivälissä tämän Sutkan hovin osti
venäläissyntyinen Käkisalmen kauppias K. Kannin ja hänen perheensä asusti
kesäisin Sutkan hovia. Perheen poikien kautta Juho Lallukka pääsi hyvin läheltä
tutustumaan äveriääseen elämään, jota hovissa vietettiin. Rippikoulua käydessä
Lallukan talon taloudellinen tilanne paheni ja nimismies haki talon viimeisen
lehmän verorästeistä. Yhä heikommin meni, kun kato koetteli maata vuonna 1867
ja Räisälän kylässäkin nähtiin kerjäläisiä, vaikka Räisälä ei ollut nälän
suhteen huonoimpia alueita. Vielä seuraavakin vuosi oli paha katovuosi, itse asiassa
vielä pahempi. Juhon isä hankki pojalle kirkonkylästä paikan räätälin
oppipojaksi. Vaikka Juho ei tästä laisinkaan pitänyt, hän lähti kuitenkin
räätäli Pekka Kiurun oppiin kirkonkylään.
Räätälin
ammatti ei tuntunut Juhosta ollenkaan omalta ja hän joutui nukkumaankin
räätälimestarin työpöydällä. Juhon toimiin kuuluivat monenlaiset talon askareet,
joista ensin piti hoitaa rengin työt ja työpäivistä muodostui vääjäämättä
pitkiä. Aivan ensimmäisenä räätälintyönään Juho sai valmistaa itselleen puvun. Varsinainen
räätälioppi sai jäädä vain runsaan vuoden mittaiseksi, sillä Juholla olivat
muut asiat jo kirkkaana mielessä. Nälkä alkoi vierailla jo räätälinkin
perheessä ja kesällä Juho oli yhteydessä kauppias Kanniniin pyytäen pääsyä
puotilaiseksi hänelle. Loppuvuodesta 1868 oli myös Juhon äiti kuollut. Kauppias
suostui Juhon ehdotukseen asiaa tuumittuaan ja nyt Juho pääsi asiasta myös
räätälimestarin kanssa yhteisymmärrykseen. Juho suunnisti nyt kohti Käkisalmea.
Muuttoluettelon
mukaan Juho Lallukka saapui Käkisalmeen 2.2.1870, tuolloin Käkisalmi oli noin
2000 asukkaan kaupunki. Hänellä oli yllään uusi puku ja räätäliltä ansaittua
palkkaa noin kaksisataa markkaa. Isä ja veljet jäivät elämään Heinahon taloa
Räisälään. Juhon mainitaan olleen käytökseltään kohtelias nuorimies. Vuosi 1859
teki mahdolliseksi kauppiaan toimia maaseudulla, kun lainsäädäntö sen salli. Se
olikin lähes ainoita vaihtoehtoja maanviljelijäksi ryhtymiselle, sillä
käsityöammatit eivät tuolloin vielä elättäneet suurta joukkoa ihmisiä. Juho
uskoi vaikeuksien olevan voitettavissa uutteralla ja ahkeralla työstämisellä.
Kauppaelämä oli kuitenkin Käkisalmessa melko hiljaista ja lähes kaikki
kauppiaat olivat venäläisiä ja näin myös osasivat suomea huonosti, vaikka
asiakkaat olivatkin suomalaisia. Tämä tosiasia kirvoitti monet kauppiaat
pitämään suomalaisia oppipoikia ja kauppakirjureita luonaan. Juho asui kauppias
Kanninin talossa vuoteen 1875 asti ja hän aloitti puotipoikana. Henkikirjoissa
hänet mainitaan aluksi kauppa-apulaiseksi ja myöhemmin puukhollariksi
(handelsbokhållare) eli kauppakirjuriksi.
Juholla oli
onnea päästä oppipojaksi Kanninin perheeseen, sillä alusta asti suhteet olivat
lämpimät ja Juho sai katsoa kauppiaan poikien perään. Pojat kävivät
Käkisalmessa yksityiskoulua ja välillä pojat opettivat Juhoa kirjoitustaidossa
ja varsinkin laskutaidossa. Juho ei joutunut aluksi juoksupojan töihin tai
kaupan varastoon, vaan pääsi heti töihin kaupan puolelle. Vanhempi tiskimies
toimi Juhon ohjaajana kaupassa. Nuori tulokas oli nokkela ja oppi nopeasti
ammatin salaisuuksia. Kanninin kauppapuoti sijaitsi liikekorttelissa kaupungin
keskustassa, mutta kaupungissa oli toistakymmentä kilpailevaa kauppaa muutakin.
Vuonna 1857 perustettu Kanninin kauppa oli Käkisalmen pienimpiä kauppoja ja
suuremmat olivat Lisitzinien, Aleksandroffin tai Poläkoffin hallussa. Kauppiaat
järjestivät suomalaisille oppipojilleen iltakursseja, joissa nämä saivat
harjaannusta kirjanpitoon, laskentoon, tavaraoppiin ja muihin liikkeenhoidollisiin
tehtäviin.
Kaupat olivat
aivan tavallisia sekatavarakauppoja, kaikki tavarat olivat yhdessä huoneessa
esillä. Seiniä kiersi hyllyrivejä, joissa saattoi olla esim. kangaspakkoja,
lasi- ja posliinitavaraa tai karamelleja. Ryyni- ja jauholaarit sijaitsivat
kaikkein alimpina. Katosta riippui koukkuja, joissa saattoi olla housuja,
hevosvehkeitä tai lamppuja. Ostajat tekivät kauppaa harkiten välillä aina
jutellen kauppiaiden ja puotipoikien kanssa. Jauhosäkkejä käytettiin istuimina
kun ryhdyttiin paperossille tai piipulle. Vähitellen Juho sai kauppiaan
varauksettoman luottamuksen ja omia havaintoja hän oli myös alkanut tehdä
kaupankäynnistä itsekseen. Nyt Juho alkoi suunnitella siirtymistä suurempaan
kauppaan kauppiaan apuriksi ja keväällä 1875 hän toteutti suunnitelmansa, kun
hän siirtyi kauppias Karmasinin palvelukseen 24-vuotiaana puukhollarina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti