Saksalainen
pappi ja teologi, Martti Luther (s. 10.11.1483 Eisleben ja k. 18.2.1546
Eisleben) käynnisti katolisessa kirkossa uskonpuhdistuksen, joka johti
protestanttisen luterilaisen kirkkokunnan syntymiseen Saksassa. Enin osa
ihmisistä tuntee hänen saavutuksensa, mutta tänään keskitymme Martin vähemmän
tunnettuun puoleensa, suhteeseen juutalaisiin.
1400-luvun
loppupuolella Saksa vietti vaurautensa päiviä ja viriiliä elämää, mm.
kirjapainotaito ja sen kehittyminen levittivät vikkelästi uusiakin asioita
laajalle alueelle. Samoihin aikoihin juutalaisia karkotettiin Saksan alueilta
ja he, jotka vielä elivät Saksassa, kokivat syrjintä ja halveksintaa. Juutalaisia
syytettiin koronkiskonnasta ja saksan sana Jude tarkoittikin sekä juutalaista
että koronkiskojaa.
Martti Luther
oli poikkeuksellisen urhea mies puheissaan ja kirjoituksissaan, kun ryhtyi
kyseenalaistamaan niin maallisen kuin hengellisenkin vallan oikeutusta. Ankaraa
kritiikkiä saivat niin paavi kuin kuninkaat ja samalla hän tuli varmasti
asettaneeksi itsensä myös hengenvaaraan tieten tahtoen. Vahvoista
keskiaikaisista ennakkoluuloista koskien juutalaisia ja juutalaisuutta hän ei
pystynyt hälventämään edes itseltään. Ilmeisesti hän tunsi lukumääräisesti vain
hyvin harvoja juutalaisia, mutta hän vaikutti ympäristössä, joka oli sekä
teologisesti että kansanomaisella tavalla katsottuna hyvin juutalaisvastainen.
Kristityillä oli vahva mielikuva juutalaisista Jumalan hylkäämänä kansana,
syyllistyneinä Kristuksen surmaamiseen ja uskoen näiden tappavan kristittyjen
lapsia omiin tarkoituksiinsa.
Alun alkuaan
Martti Lutherilla oli kuitenkin sangen myönteinen käsitys juutalaisista, sillä
tutkittuaan vanhaa testamenttia ja humanistien opetusten mukaisesti hän
opiskeli myös heprean kielen ja korosti sen osaamisen tärkeyttä sekä oman
hepreankielen osaamisensa vaillinaisuutta. Hän oivalsi juutalaisten
haluttomuuden kääntyä kristinuskoon kirkon rappiotilan vuoksi, mutta hän oli
vakuuttunut tämän esteen poistuvan, kun kirkko uudistettaisiin vääristä
opeista. Tätä tarkoitusta varten Luther julkaisi vuona 1523 kirjan Dass Jesus
Christus ein geborener Jude sei (Että Jeesus Kristus on syntyperäinen
juutalainen). Lutherin nimittäin soimattiin kiistäneen Jeesuksen neitseellisen
syntymän. Kirjassaan Luther teki väitöksen selvästi valheeksi ja esitti
Vapahtajan syntyneen Mariasta, todellisesta ja puhtaasta neitsyestä sekä olevan
Aabrahamin siemenenä juutalainen. Kaikki todistelu kirjassa on selvästi
suunnattu juutalaisille, ei niinkään paavilaisille. Hän katsoi juutalaisten olevan
samaa lihaa ja verta kuin Jeesus ja näin myös verensä puolesta lähempänä
Kristusta kuin pakanat. Luther katsoi, että juutalaisia tuli kohdella
ystävällisesti ja veljellisesti ilman katolisen kirkon harjoittamia raakuuksia;
näin juutalaiset saataisiin lopulta ohjattua evankeliumin tielle. Koska
juutalaisille ei koskaan tehty tietäväksi puhdasta evankeliumia, he elivät siis
epäuskossa. Luther jopa alkuun kritisoi kirkon juutalaiskielteisyyttä, joka
hänen mukaansa ei kuulunut kristilliseen uskoon laisinkaan. Monet juutalaiset
jaksoivat innostua Lutherin esityksistä ja laskivat sen varaan paljonkin.
Juutalaiset
selvästi saivat Lutherin pohtimaan suhtautumistaan asiaansa vuosikymmenten
ajan. Vuodelta 1514 ovat jo ensimmäiset Lutherin kirjoittamat tekstit juutalaisuudesta
ja kaikki hänen kirjoituksensa juutalaisista voidaan jakaa selkeästi kahteen
osaan; alkupään positiivisiin ja lopun negatiivisiin kirjoituksiin. Selvästi
1530-luku toimii eräänlaisena vedenjakajana asiassa. Luther sai karvaasti
pettyä odotuksissaan, sillä juutalaiset eivät hänen puhdistustensakaan jälkeen
kääntyneet kristinuskoon. Varmaankin tämän takia hän teki juutalaisten suhteen
täydellisen "takinkäännön" ja hänen suhtautumisensa juutalaisuuteen
ja juutalaisiin muuttui totaalisesti. Elämänsä kahdeksan viimeisen vuoden
aikana hän julkaisi hyvin juutalaisvastaisia teoksia ja näissä ajatuksissa hän
pitäytyi aivan kuolemaansa asti. Saksan juutalaisten johtajana toiminut Josel
von Rosheim pyysi vuonna 1537 Lutherilta apua, jotta hän pääsisi Saksiin;
juutalaisilta pääsy oli tiukasti kielletty. Luther vastasi anomukseen todeten
tehneensä juutalaisten hyväksi paljon ja vielä tässä vaiheessa katsoi
juutalaisia kohdeltavan mielellään hyvin, mutta samalla ilmoitti juutalaisten
käyttäneen asioissaan hänen hyväntahtoisuuttaan väärin ja katsoi itsensä
haluttomaksi asian suhteen vaikuttamaan. Martti Lutherin aivan ensimmäinen
juutalaisvastaisena näyttäytynyt teos oli vuonna 1538 julkaisu Wider die Sabbather an einen guten Freund, joka
oli suora hyökkäys Böömin ja Määrin juutalaisten tekemää kristittyihin
kohdistettua käännytystyötä kohtaan. Nämä
sapattilaiset olivat luopuneet kristinuskosta alkamalla noudattaa juutalaisia
menoja, kuten viettämällä sapattia, suosivat ympärileikkausta, noudattamalla
juutalaista lakia ja uskomalla, ettei Messias ollut vielä saapunut. Tähän kirjoitukseensa Luther sai eräältä
juutalaiselta vankan vastineen, joka sittemmin on hävinnyt historian hämärään.
Tästä taas Luther provosoitui entistä enemmän ja hän päätyi julkaisemaan vuonna
1543 kuuluisimman antisemiittisen julkaisunsa Von den Juden und ihren Lügen. Tämä em. kirja on julkaistu suomeksi
vuonna 1939 nimellä Juutalaisista ja
heidän valheistaan ja sen suomensi tuolloin jääkärikapteeni sekä Adolf Hitlerin
kansallissosialistien ihailija ja antisemiitti T. T. Karanko. Julkeatko lukea,
miten Karanko suomensi Lutherin tekstejä teoksessa?:
"... missä näet oikean
juutalaisen, sinä voit hyvällä omallatunnolla tehdä ristinmerkin ja ilman muuta
varmasti sanoa: tuossa menee ilmielävä perkele.
... he parjaavat meitä gojimeiksi ja
toivottavat meille kouluissaan ja rukouksissaan kaikkea onnettomuutta. He
ryöstävät meiltä rahamme ja omaisuutemme koronkiskomisellaan, ja missä vai
voivat, he osoittavat meille kaikkea salakavalaa häijyyttä. He uskovat (mikä
vielä on ilkeintä) tekevänsä siinä hyvin ja oikein, se on, palvelevansa Jumalaa
opettamalla tekemään sellaista. Sellaista eivät ole mitkään pakanat tehneet,
eivätkä myöskään tee muut kuin perkele itse tai ne, jotka se on riivannut,
kuten se on riivannut juutalaisia...
Sellaisia kirottuja, läpeensä ilkeitä,
läpeensä myrkyllisiä, läpeensä perkeleellisiä olentoja ovat nämä juutalaiset,
jotka 140 vuotta ovat olleet meidän vaivanamme, ruttonamme ja kaikkena
onnettomuutenamme ja vieläkin ovat. Kerta kaikkiaan, meillä on heissä oikeita
perkeleitä, muuta he eivät ole, heillä ei ole mitään inhimillisyyttä meitä
pakanoita kohtaan. Sellaista he rabbeiltaan heidän koulujensa kaltaisissa
pirunpesissä oppivat."
Tässä
kirjassaan Luther kritisoi juutalaista uskontoa, ja aivan erityisesti heidän
uskomustaan siihen, että Messias ei ole vielä tullut. Mutta arvostelu ei jää
tähän; monet keskiajalle tyypilliset ennakkoluulot saavat sijaa Lutherin
kirjoituksissa, kun hän esim. kirjoittaa että juutalaiset "himoitsevat
kultaa ja hopeaa ankarammin kuin mikään kansa maan päällä". Hän korostaa,
että juutalaisten "on pakko murhata ja kuristaa kuoliaaksi
pakanoita", he uskovat voivansa "vapaasti valehdella, pilkata,
kirota, häväistä, murhata, ryöstää ja tehdä kaikkea pahuutta miten ja milloin
ja kenelle he vain tahtovat." Martti Luther nostaa esiin kirjassaan
juutalaisia vastaan väitetyt syytökset kaivojen myrkyttämisestä ja lasten
varastamisesta. Tässä yhteydessä hän ei ota mitään kantaa syytösten
todenperäisyyteen, vaan julistaa, että juutalaisilta ei "suinkaan puutu
suurta halua ja tahtoa ryhtyä sellaisiin tekoihin". Luther - uskomatonta
kyllä - näyttäisi täysin uskoneen moisiin syytöksiin, sillä hän vertaa aikansa
juutalaisia babylonialaisessa vankeudessa eläneisiin ja teroittaa, etteivät
babylonian vankeudessa eläneet vuodattaneet lasten verta tai myrkyttäneet
kaivoja. Näin Luther liittää itsensä tämän kansanperinteen kannattajiin.
Luther kyllä
tiesi juutalaisten kiistävän kaikki em. syytökset, mutta katsoi syytösten
pitävän yhtä Kristuksen tuomion kanssa; tämän mukaan juutalaiset ovat
"myrkyllisiä, vihaisia, kostonhimoisia, kavalia käärmeitä, salamurhaajia
ja perkeleen lapsia". Lutherin katolinen vastustaja Johannes Eck
(1486-1543) todisti julkaisemassaan kirjassa vuonna 1542, että murhasyytökset
ja kaivon myrkyttämiset olivat tosia tapahtumia. Luterilainen saarnaaja Andreas
Osiander (1498-1552) taas omassa julkaisussaan kumosi nämä väitteet. Karmean ja
kolkon vastakaiun nämä Lutherin esittämät keskiaikaiset näkemykset saivat
sitten vielä paljon myöhemmin Saksan historiassa. Luther esitti kysymyksen:
"Voiko juutalaisia edes nimittää ihmisiksi?", ja natsit menivät
myöhemmin arvioimaan heitä (juutalaiset) enemmän rottien kaltaisiksi tuhoeläimiksi kuin
ihmisiksi. Natsin käyttämä von Treitschken keksimä lause "Die Juden sind
unser Unglück" muistuttaa kovasti Lutherin tokaisua, jonka mukaan
juutalaiset ovat "meidän vaivanamme, ruttonamme ja kaikkena
onnettomuutenamme". Lutherin mukaan juutalaisia ei ole vainottu, vaan
juutalaiset ovat vainonneet kristittyjä. Juutalaisten kristittyjä kohtaan
kokema epäluulo ja viha on tyystin tarpeetonta, koska "mehän teemme heille
kaikkea hyvää".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti