Uskonpuhdistaja Martin Luther.
"Onko se vankina pitämistä, jos
jotakuta ei voida maassa tai talossa sietää? Niinpä kyllä, he pitävät meitä
kristittyjä vankeina omassa maassamme! He antavat meidän tehdä työtä otsamme
hiessä, samalla kun he saalistavat rahamme ja tavaramme istuen uunin takana
laiskotellen, komeillen ja päärynöitä paistaen, syöden, juoden ja viettäen
kylläisiä ja mukavia päiviä meidän työllämme hankitulla tavaralla. He ovat
vanginneet meidät ja omaisuutemme kirotulla koronkiskomisellaan ja nylkemisellään.
He meitä vain pilkkaavat ja syljeskelevät vasten silmiä siitä hyvästä, että me
teemme työtä ja omasta osuudestamme ja omaisuudestamme annamme heidän elää
laskoina junkkareina. He ovat siis meidän herrojamme ja me heidän orjiaan
omaisuuksinemme, hikinemme ja töinemme."
Luther
muistuttaa, ettei kristityillä ole mitään oikeutta kostaa juutalaisille, mutta
"jotta te ja me kaikki vapautuisimme juutalaisten sietämättömästä
perkeleellisestä rasituksesta" hän laati seitsemän käytännöllistä
toimenpidettä juutalaiskysymyksen ratkaisemiseksi:
"Miten meidän kristittyjen on nyt
tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole
heitä siedettävä, vaikkakin he asuvat keskuudessamme ja me tiedämme heidän
harjoittavan tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista.
Meidän täytyy rukouksen ja jumalanpelon avulla harjoittaa ankaraa
armeliaisuutta, jotta voisimme edes muutamia pelastaa tulesta ja liekeistä.
Kostaa me emme saa, heillä on kosto niskassaan, tuhat kertaa ankarampi kuin
mitä voimme heille toivoa. Minä tahdon antaa tässä rehellisen neuvoni:
Ensiksi, että heidän synagogansa tai
koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja
umpeenluotakoon maalla, ettei ikinä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä
kuonaa.
Toiseksi, että heidän talonsakin
samalla tavalla rikkirevittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he
harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän
annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he
tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon
pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista
epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa
opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan
kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta...
Viidenneksi, että juutalaisilta
kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole
maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä
eivätkä kauppiaita tai sentapaisia...
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön
koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole olemassa
maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus
ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettavaksi. Ja syy on
tämä: kaiken, mitä heillä on... he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet
koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa.
Seitsemänneksi, että nuorille
voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta,
kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä
otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osalta on määrätty (1 Moos. 3:19).
Mutta jos pelkäämme, että he voisivat
meitä ruumiin, vaimon, lasten, palvelusväen, karjan, j.n.e. puolesta
vahingoittaa... niin meneteltäköön, kuten minä tiedän muiden kansojen, kuten
Ranskan, Espanjan, Böömin j.n.e. menetelleen ja tehtäköön tili heidän kanssaan,
mitä he ovat meiltä kiskoneet ja sen mukaan jaettakoon sovinnolla, mutta heidät
karkoitettakoon maasta. Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä
kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä
vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen
vuoksi heistä on pikaisesti päästävä."
Pohdittaessa
Lutherin kirjoitusten merkitystä antisemitismin historian kannalta ei tärkeintä
liene kuitenkaan se, mitä Luther on tarkoittanut itse kirjoituksillaan, vaan
millaisia vaikutuksia niillä on ollut sekä omana aikanaan että myöhemminkin. Lutherin voidaan katsoa vaikuttaneen
omilla kirjoituksillaan ja mielipiteillään elinaikanaan korkeintaan Hessenin ja
Saksin 1540-luvun juutalaislakeihin ja karkotuksiin. Hänen kirjoitustensa
myöhempää merkitystä antisemitismin historiassa on sitä vastoin vaikea kieltää.
Luterilaiset antisemiitit saivat vaikutteensa varmaan muualta kuin Lutherin
kirjoituksista, eikä holokaustia toimeenpantu välttämättä Luther mielessä.
Silti Lutherin kirjoitusten merkitystä voi perustella niiden todella pitkällä vaikutuksella
ja hänen asemalla saksalaisena suurmiehenä ja kiistämättömänä
uskonpuhdistajana. Moderni antisemitismi löysi Lutherin tuekseen hyvin pian;
Theodor Fritschin Antisemiten-Katechismus-käsikirjan ensimmäinen painos
vuodelta 1887 jo siteerasi hänen juutalaisvastaisia traktaatteja. Samoin esim.
vuoden 1919 laitoksessa - ilmestyi nimellä Handbuch
der Judenfrage - siteerataan monia sivuja juutalaisvastaista kirjoitusta
Lutherilta. Lutherin maineella ratsasti myös hovisaarnaaja Adolf Stoecker, joka
oli vuonna 1878 perustetun antisemiittipuolueen - Christlich-Soziale Partein -
johtaja. 1800-luvun lopulla Luther taas löydettiin Saksan kansallisissa
ylioppilaspiireissä. Heille Luther oli saksalaisuuden seppä, joka ensimmäisenä
takoi Saksan kansakuntaa. Juutalaisuus heilläkin nähtiin aidon saksalaisen
kansallishengen vihollisena. Luther nostettiin korokkeelleen saksalaisen hengen
jättiläisenä, eikä kristillisenä lähettiläänä. Weimarin tasavallassa Luther
nautti myös ajatuksineen suurta arvostusta.
Vuonna 1933 tuli
kuluneeksi 450 vuotta Martin Lutherin syntymästä ja samana vuonna Adolf Hitler
nousi valtaan Saksassa. Kansallissosialistit osasivat hyvin huolehtia siitä,
että Lutheria hyödynnettiin taitavasti ottamalla esille hänen tuotannostaan
heidän asiaansa palvelleita kohtia. Lutherin juutalaisvastainen tuotanto
nostettiin Hitlerin Saksassa julki myös uusintapainoksina. Luther leimattiin
Saksan evankelisen kirkon toimesta myös antisemiittiseksi vaikuttajaksi, kun
kansallissosialistishenkinen Deutsche Christen-uskonliike sai suurimman osan
Saksan maakirkoista hallintaansa. Joulukuussa 1941 Saksan seitsemän
evankelis-luterilaista maakirkkoa (Saksin, Hessen-Nassaun, Mecklenburgin,
Schleswig-Holsteinin, Anhaltin, Thüringenin ja Lyypekin) antoivat
julkilausuman, jolla he hyväksyivät valtion päätöksen velvoittaa Saksan
juutalaiset merkitsemään syyskuusta 1941 alkaen vaatteensa keltaisella Daavidin
tähdellä:
"Saksan kansanyhteisön jäseninä
allekirjoittaneet Saksan evankelis-luterilaiset maakirkot ja kirkonjohtajat
seisovat rintamassa historiallisessa puolustustaistelussa, joka on tehnyt mm.
välttämättömäksi antaa poliisiasetuksen juutalaisten merkitsemisestä
synnynnäisinä maailman- ja valtakunnanvihollisina, kuten jo tri Martti Luther
katkerien kokemusten jälkeen vaati ryhdyttäväksi mitä ankarampiin
toimenpiteisiin juutalaisia vastaan sekä näiden ajamista pois Saksasta.
Kristuksen ristiinnaulitsemisesta tähän päivään asti juutalaiset ovat
taistelleet kristinuskoa vastaan tai ovat oman edun tavoittelussaan
väärinkäyttäneet tai väärentäneet sitä. Kristillisellä kasteella ei ole
mahdollista muuttaa juutalaisten rodullista omaleimaisuutta, kansallisuutta tai
biologista olemusta."
Luther meni
vaatimuksissaan siis pidemmälle, kuin keskiaikainen kirkko, joka ei hyväksynyt
väkivallan käyttöä juutalaisia kohtaan. Saarnaaminen ja argumentaatio ei
riittänyt hänelle, vaan uskonpuhdistus vaati pakkotoimia, joihin hän oli valmis
jopa yllyttämään ihmisiä. Luther itse odotti tuomion päivää huolettomasti:
"Minä olen tehnyt oman osuuteni,
jokainen katsokoon, miten hän tekee omansa. Minä olen syytön."
Huhtikuussa
1946 Der Stürmerin (Kolmannen valtakunnan johtava antisemiittilehti) julkaisija
Gauleiter Julius Streicher oli kuulusteltavana Nürbergin kansainvälisessä
sotarikosoikeudenkäynnissä ja syytettynä juutalaisten joukkomurhan propagandistisesta
valmistelusta. Puolustuspuheessaan Streicher vastasi vain valistaneensa ihmisiä
juutalaiskysymyksestä, ei suinkaan kiihottaneensa ihmisiä juutalaisia vastaan.
Kun puolustusasianajaja tiedusteli häneltä, oliko Saksassa aiemmin julkaistu
vastaavaa juutalaisvastaista materiaalia, ilmoitti Streicher häneltä
takavarikoidun Martti Lutherin kirjoituksia ja että Luther istuisi varmaankin
hänen kanssaan syytettyjen penkillä, jos kirjoitukset olisivat olleet
syyttäjien käytettävissä syytettä laadittaessa. Streicher todettiin syylliseksi
rikoksiin ihmiskuntaa vastaan ja hän sai juutalaisvastaisesta kiihotuksestaan
kuolemantuomion. Hänet hirtettiin Nürnbergissä 16.10.1946.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti