Verlan tehdasmuseo
Verlan päivää
Jaalan Verlassa vietettiin perjantaina 18.7.2014, kun tasan 50 vuotta aiemmin
(lauantaina 18.7.1964) sulkeutunut UPM Kymmene Oyj:n omistama tehdasalueen
tuotanto lakkasi lopullisesti. Nykyinen omistaja on tehnyt melkoisen
kulttuuriteon jättäessään tämän tehdasalueen jälkipolville avoimeksi ja
nähtäväksi. Vuonna 1972 UPM Kymmene Oyj muodosti Jaalan ja Valkealan rajamaille
tämän ainutlaatuisen alueen ja käsipahvitehtaan sekä puuhiomon muodostaman
Suomen ensimmäisen tehdasmuseon. Varttuneempi väki saattaa vielä hyvin muistaa,
kuinka muinoin valtakunnan rajakin kulki tässä Verlankoskessa, siis vuosina
1743-1812. Varsinkin tehdasalueen sangen uniikki ruukkiympäristö oli vuonna 1996
helpottamassa Verlan tehdasalueen pääsyä UNESCOn maailmanperintöluetteloon.
Ensimmäinen
paperikone oli kehitelty jo 1800-luvun alussa, mutta alkuun koneet käyttivät
raaka-aineenaan lumppukuitua. 1840-luvulla Saksassa keksittiin käyttää
puuhioketta paperin valmistuksessa ja Suomessa aivan ensimmäisen puuhiomon
perusti apteekkari Achates Thuneberg Viipurin maalaiskunnan Kintereenkoskeen
vuonna 1859. Pian hänen vanavedessään vuonna 1865 tuli vuori-insinööri ja
filosofian maisteri Knut Fredrik Idestam (1838-1916), kun hän aloitti puuhiomon
Tammerkosken alaputouksen partaalla. Mäntän puuhiomo potkaistiin käyntiin
vuonna 1869 ja vuosina 1868-69 Idestam
laajensi tuotantoa hankkimalla maa-alueita Nokian kartanolta ja perustamalla
hiomon Nokiankosken maisemiin - vuonna 1871 häneen tehtaastaan muodostettiin
osakeyhtiö Nokia Aktiebolag, jonka perustajaosakkaisiin kuului mm. tuleva
senaattori Leo Mechelin - sekä vuonna 1872
Tammerkosken yläputoukselle ja Valkeakoskelle puuhiomot. Kyröskoskella
alkoi puuhiokkeen tuottaminen vuonna 1871. Edellä mainituista ainoastaan
Valkeakoskella alkoi samalla myös paperinvalmistus muiden päätyessä myydä
tuotanto joko puupahvina tai hiokkeena eteenpäin. Vuonna 1880 Idestam (Nokian
toimitusjohtaja 1871-1895) laajensi yhtiönsä tuotannon paperiteollisuuteen ja
Suomen ensimmäisen sulfiittiselluloosatehtaan hän ennätti perustaa Nokialle
vuonna 1885. Suurruhtinaskunnan hioketuotannon varsin luonnollisena
vientikohteena oli tietysti Venäjä isoine markkinoineen, jonne myös houkutti
tuotannon vienti tullivapaana.
Vuonna 1872
aloittivat toimintansa sekä Inkeroisten puuhiomo Anjalankoskella että Verlan
pieni, mutta pittoreski puuhiomo Verlankosken kupeella. Ensinnä tänne
Mäntyharjun reitin alajuoksulle löysi tiensä Oulusta kotoisin ollut insinööri
Hugo Neuman (1847-1906), joka opiskeli alkuun Zürichin teknillisessä
korkeakoulussa ja palautui Suomeen työskentelemään Riihimäki-Pieterin
rautatietyömaalle. Yrittäjäelämän houkuttelemana insinööri Neuman saapui
nuorikkonsa, Johanna Rahnin kanssa syksyllä 1871 Verlaan. Hän osti alkuun
neljän paikallisen talon omistuksessa olleen kotitarvemyllyn koskiosuuksineen
kosken länsirannalta. Rakennushanke mahdollistui lainavaroin, kun opiskeluaikainen
ystävä Alexander Lagerborg lainasi pääoman toimintaan ja kirjanpidosta lupasi
huolehtia toinen Zürichin opiskeluystävä, Waldemar Conrad.
Verlan
tehtaan käyttövoima saatiin 110-hevosvoiman vesiturpiinista ja 50-hevosvoimaisesta
hiomakoneesta ja muutamasta apukoneesta. Seppälän kylästä siirretty vanha riihi
toimi hiokearkkien kuivaamona alkuun. Tehdas työllisti arviolta 10-12 henkilöä,
mutta varsin suuren ongelman muodosti pahviarkkien kuljetus esim. Kausalaan,
jossa sijaitsi lähes 40 kilometrin takana lähin rautatieasema. Kesäaikaan
venekyyti tarjosi vaihtoehdon talviajan hevoskyydille; talvella reitti kulki
Valkealan kirkon kautta Utin rautatieasemalle. Hyvin nopeasti kuitenkin
osoittautui, että tehtaan tuotanto jäi melko vaatimattomaksi ja
kuljetusongelmat olivat melkoisia sekä lopullisena niittinä massan hinnan
romahdus Venäjällä; kaikki nämä olivat ajamassa insinööri Neumania takaisin
rautateille rakentamaan Turun-Toijalan-Tampereen rataa keväällä 1874.
Kirjanpitäjä Conradi jäi valvomaan tehtaan asioita, mutta viimeinen isku tälle
puurakenteiselle tehtaalle oli vuonna 1876 syttynyt tulipalo, joka tuhosi
rakennukset perustuksiaan myöten.
Neumanin
kausi tehtaan historiassa jäi siis melko lyhyeksi ja tehdasalue näki muutaman hiljaisen
vuoden, kunnes itävaltalaissyntyinen paperimestari Gottlieb Kreidl (1850-1908)
osti vuoden 1881 lopussa Neumanilta sen, mitä tehtaan alueesta ja koneista oli
jäljellä. Kreidl itse toimi Kuusankosken tehtaan paperimestarina, kun hänet
työllistänyt tehdas paloi kuukauden päästä tästä kaupanteosta. Nyt
paperimestarilla oli työttömänä hyvin aikaa keskittyä uuden tehtaansa
pystyttämiseen Verlankosken rannalle. Puuhiomon jatkeeksi Verla sai
pahvitehtaan lokakuussa 1882 ja vielä samana syksynä Kreidl perusti Viipurissa
avoimen yhtiön Handelsbolaget Werla Träsliperi och Pappfabrik, johon
yhtiömiehiksi tulivat hänen itsensä lisäksi viipurilainen konsuli Wilhelm
Dippell ja saksalainen insinööri Louis Hänel. Pääoma oli jaettu omistajien
kesken tasaisesti kolmeen osaan.
Uudenmaan läänin
kuvernööri heltyi myöntämään uudelle puuhiomolle ja pahvitehtaalle toimiluvan
helmikuussa 1883 ja tehtaan isännöitsijäksi ryhtyi insinööri Kreidl muuttamalla
vaimonsa kanssa asumaan alkuun hyvin vaatimattomasti ruukkikylään vanhasta
talousrakennuksesta tehtyyn asumukseen - jonka muuten jakoi 50 vuotta tehdasta
palvelleen ja Nokialla syntyneen teknillisen johtajan ja hiomomestarin A. H.
Kronholmin kanssa - ja tehtaan konttoriin. Tämäkin rakennus tuhoutui
tulipalossa vuonna 1884 ja rakennuksen tilalle tuli vuonna 1885 tehtaan
isännöitsijän asuntona tunnettu "Patruunan pytinki", - rakennuksen
suunnitteli Wilhelm Dippellin arkkitehtiveli, Eduard Dippell (1855-1912) -
jossa myös sijaitsi tehtaan konttori. Puisista tehdasrakennuksista hiomo
tuhoutui pahasti tulipalossa vuonna 1892 ja arkkitehti Eduard Dippell
suunnitteli koko tehtaan rakennuskannan uusiksi tiilirakenteisina, joista
ensimmäisenä valmistui kuivaamo vuonna 1893. Tehtaalla ei tullut toimintakatkoksia
tuotannossa, kun uusi tehdasrakennus tehtiin entistä suuremmaksi vanhan
ympärille, jolloin vanha purettiin vasta muurauksien valmistuttua sekä uusi
vahvistettiin katto- ja tukirakenteilla. Yli sata miestä hevosten kanssa
palkattiin tehtaalle rakennusajaksi ja uudet tehtaat valmistuivat vajaassa
kolmessa kuukaudessa. Arkkitehti Dippell otti Verlan tiiliarkkitehtuuriin
vaikutteet etupäässä saksalaisesta ja englantilaisesta
teollisuusarkkitehtuurista. Hannoverin Polyteknillisestä koulusta vuonna 1876
valmistunut viipurilainen arkkitehti Dippell suunnitteli melkoisesti muitakin
rakennuksia, kuten Viipurin suomalaisen kirkon (uusi tuomiokirkko), Hovinmaan
paperitehtaan Viipurin maalaiskuntaan, Nuijamaan kappelikirkon, Rakkolanjoen
kaakelitehtaan Viipurin maalaiskuntaan, Viipuri venäläisen seurakuntatalon,
Torkkelin liiketalon Viipurissa, Hackmanin suuren makasiinin Viipurissa ja
Hämeenkoskeen tehtaat Ruskealassa.
Werlan tehtaan
kaupallista toimintaa johti 1800-luvun lopulla Viipurissa konsuli Dippell, joka
saksalaisen kauppiassuvun perillisenä oli taitava liikemies harjoittamalla mm.
kansainvälistä viinikauppaa ja siirtomaatavaran tukkukauppaa sekä ansioitui
Nobelin paloöljyasiamiehenä Itä-Suomen alueella. Konsuli Wilhelm Dippell
hallitsi myös osuuksia Hovinmaan paperitehtaasta ja Rakkolanjoen kuulusta
kaakelitehtaasta. Vuonna 1898 hän perusti vielä Kirvun Huopatehtaan sekä toimi
Suomen Puuhiomoyhdistyksen johtokunnan puheenjohtajana vuodesta 1892 lähtien
kuolemaansa vuoteen 1906 asti. Vuonna 1906 tehdas muodostettiin osakeyhtiöksi,
jonka pääosakas oli konsuli Dippell. Pian yhtiön muodostamisen jälkeen konsuli
kuoli ja hänen osuuttaan hoiti arkkitehti Eduard Dippell. Patruuna Kreidlin
mursi vaikea sairaus vuonna 1908 ja hänen osuutensa peri Itävallan valtio. Tehtaan
isännöitsijäksi nousi nyt Hj. Andersin aina vuoteen 1920 asti, jolloin tehdas
kaupattiin Kissakoskiyhtiölle. Vuonna 1907 perustettu Kissakoski Oy omisti
Hirvensalmella hiomon sekä paperi-ja pahvitehtaan. Vuonna 1922 taas Kissakoski
ja Verla pääsivät Kymin Osakeyhtiön omistukseen.
Kymiyhtiön
kiinnostus Verlan tehtaasta selittyi lähinnä tehtaan omistukseen kertyneen
melkoisen metsäomaisuuden vuoksi, jota kaiken kaikkiaan lienee ollut n. 7000
hehtaaria. Uudessa omistuksessa Verlan tehtaalla tehtiin vielä 1920-luvulla
ehostuksia ja teknisiä parannuksia; tehtaan konekanta hiomakoneita lukuun
ottamatta sähköistettiin ja hiomon tuotantoa tehostettiin. Kaikista
panostuksista huolimatta jo 1930-luvulla yleisesti tiedettiin tehtaan olevan
varsin pieni ja auttamattoman vanhanaikainen. Sotien jälkeen tehdas jatkoi
tuotantoaan ja tehtaalla oli oma merkityksensä Suomen elintasoa luotaessa ja
työllisyyttä hoidettaessa. Vuodesta 1955 alkoi Verlan tehtaan asteittainen
alasajo, joka päättyi tehtaan tuotannon täydelliseen lopetukseen 18.7.1964.
Verlan
tehtaalla työskenteli parhaimpaan aikaan 160 henkilöä ja joukossa oli runsaasti
myös naisia, lähinnä hoitamassa kuivausta, punnitusta, lajittelua ja
pakkaustehtäviä. Naisten ansiot saattoivat olla noihin aikoihin 60 % miesten
parhaista ansioista. Tehdas toimi parhaimmillaan kolmessa työvuorossa.
Varsinkin tehtaan alkuaikaan työ oli hyvin raskasta ja fyysistä, kun työ
tehtiin pelkästään miesvoimalla tavaraa työntämällä kiskoja pitkin
työstöpisteestä toiseen. Vasta 1920-luvulla tehtaalla alkoi hevosten käyttö
aputyövoimana. Tehtaan asiakassuhteet olivat vanhoja ja pitkäaikaisia. Itse
tuote - massan lisäksi - oli joko kiiltäväpintaista tai kiillotonta pahviarkkia,
kokoa 1000 x 700 mm. Kuivaamossa, jossa naiset työskentelivät
"variksina" ja jonka lämpötila oli normaalisti 75° C, arkkien
kuivuminen kesti yleensä kolme vuorokautta. Käsipahvista puhuttiin sen vuoksi,
että koneista huolimatta eri työvaiheissa tuote kulki niin monien käsien kautta
valmistuessaan. Mitä tästä laatupahvista sitten tehtiin? Ainakin koulutauluja,
tupakka-askeja (Saimaa, Työmies), pakkauslaatikoita, ampumatauluja,
juustorasioita, kengänpohjallisia, keksipaketteja, kirjankansia, pahvikehyksiä
ja leivoslautasia. Tuotteita meni tehtaalta runsaasti myös ulkomaanvientiin.
Verlan pahvia.
Kymenlaaksolainen
maisteri Veikko Talvi tuli vuonna 1951 Kymiyhtiön henkilöstölehden
päätoimittajaksi ja ryhtyi heti julkaisemaan ja tallentamaan kaikkea Verlaan
liittyvää materiaalia. Hän mm. valokuvasi tehtaan loppuvaiheita ja haastatteli vanhoja
tehtaan työntekijöitä. 16 mm:n filmille tallennettiin dokumentteja tehtaan
viimeajoista ja kaikista työvaiheista ja kuvauksessa Talvea auttoi
metsänhoitaja Tauno Kapari. Veikko Talvi suunnitteli mielessään jo valmiiksi
museohankkeen ja esitteli sen Kymiyhtiön johdolle vuonna 1966. Vuonna 1967
Verlaan saatiin Kymiyhtiöiden henkilökunnan lomakylä ja Patruunan pytinki
herätettiin udelleen henkiin mm. henkilökunnan ravintolana. Päätös tehdasalueen
museoinnista lopulta tehtiin vuona 1969. Korjaustöiden lomassa havaittiin niitä
suoritettaman itse asiassa melko viime hetkillä rakennuskannan alettua jo
rapistua. Vaativin korjauskohde oli vuoden 1958 tulipalossa pahoin kärsinyt kuorimon
pääty, joka jouduttiin uudelleen rakentamaan. Käytäviä ja puusiltoja uusittiin
ja korjattiin ja samoin kävi osalle kattoja. Näiden lisäksi tehtiin runsaasti
maalaustyötä sekä konekantaa suojauskäsiteltiin. Tehtaan entisöintitöitä sai
johtaa ylirakennusmestari Aarne Pajula ja vihdoin 14.5.1972 Verlassa vietettiin
tehdasmuseon vihkiäisiä.
Verla
mainittiin ensikerran vuonna 1986 UNESCOn ylläpitämän maailmanperintöluetteloon
liittämisestä, kun maan hallitus valmistautui ratifioimaan
maailmanperintösopimusta. Sopimus allekirjoitettiin seuraavana vuonna ja vuonna
1988 julkaistiin luettelo kaikista niistä kulttuurihistoriallisesti
merkittävistä maamme kohteista, joita tultaisiin esittämään listalle. Verla oli
tällä listalla aivan alusta pitäen ja omistaja teki vuonna 1991 ehdotuksen koko
museoalueen virallisesta suojaamisesta. Kymen lääninhallitus päätti vuonna 1992
rakennussuojelulakiin vedoten suojella vanhan puuhiomon ja pahvitehtaan
rakennuskannan ympäristöineen. Valtioneuvosto siunasi suojelupäätöksen vuonna
1993 ja saman vuoden alkukesästä maailmanperintökoordinaatori, tohtori Henry
Cleere, vieraili Verlassa suorittamassa katselmusta. Vielä yksi voimainkoitos
oli tarpeen; Jaalan ja Valkealan kunnat yhdessä UPM-Kymmenen ja muiden
maanomistajien kanssa päättivät vakuudeksi laatia Verlaan osayleiskaavan
säätelemään ruukkikylän rakennushankkeita ja ympäristönhoitoa. Maailmanperintökomitean
kokous Meksikon Meridassa joulukuussa 1996 vahvisti Verlan nimeämisen uudeksi
maailmanperitökohteeksi ja Verlan alueen osayleiskaava sai lopulta lainvoiman
alkutalvesta 2001.
Verla©Esa
Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti