Mommilan kartanon päärakennus.
Täyttäessään
yhdeksän viidettä vuottaan 6.11.1917 ja syntymäpäiviään Mommilan kartanossaan
juhliessa Alfred Kordelin ei varmasti millään voinut tietää omaa kohtaloaan ja
sen julmuutta. Juhlat jatkuivat kartanossa myös seuraavana päivänä ja paikalla
oli ainakin 18 vierasta, mm. Kordelinin sukulaisia, tammikuussa 1916 vihityt Gerda
ja Risto Ryti sekä Jokioisten kartanon isännöitsijä Paul Pettersson. Venäjällä
bolshevikit nousivat samana päivänä valtaan Pietarissa, kun väliaikaisen
hallituksen päämies Kerenski pakeni hallituspalatsista. Suomen eduskunta
hajotettiin syksyllä 1917 ja porvaripuolueet nousivat meillä valtaan.
Bolshevikkien aluekomitea Suomessa päätti 18.10.1917 hankkia aseita Suomen
työväelle ja kehotti seuraamaan porvariston aseistautumista sekä lopulta kerätä
heiltä aseita pois. Helsingin satamasta Poljarnaja Zvjesda-laivasta saatettiin
matruusijoukko matkaan autolla ja osin junan viemänä kohteenaan Mommilan
kartano ja sen riisuminen aseista. Joidenkin lähteiden mukaan tarkoitus oli
myös ottaa Kordelin panttivangiksi Helsinkiin tai Pietariin - jos aseita
löytyisi - ja vapauttaa hänet vasta 20 miljoonan markan lunnaita vastaan.
Matruusit
saapuivat Mommilan pysäkille noin klo 13 6.11.1917 ja majoittuivat yöksi
kauppias Väinö Nokkalan taloon. Tieto matruusien tulosta Mommilaan kulki
nopeasti ja Alfred Kordelin sai tiedon kartanoonsa puhelimitse. Vaikka hän
osasi heti aavistaa pahaa, hän kieltäytyi jyrkästi jättämästä vieraitansa ja
lähtemästä pakosalle kartanostaan. Kartanon vallankumouksellinen työväki oli
tehnyt koko vierasjoukon lähtemisen mahdottomaksi, sillä vain kahdet pienet
rattaat olivat sillä hetkellä ajokuntoisia. Enin osa kartanon työväestä kuului
ilmeisesti näihin vallankumouksellisiin ja Kordelinin ajuri ja autonkuljettaja,
Edvard Johansson osoittautui nyt yllättäen tämän porukan vetohahmoksi. Kordelin
itse vielä tuolloin arvio oman asemansa turvalliseksi, koska ei ollut
osallistunut politiikkaan ja oli suhtautunut väkensä vaatimuksiin aina sovittelevasti.
Hän oli tosi myös sitoutunut antamaan suuriakin lahjoituksia aseiden
hankkimista varten suojeluskunnille. Vaikka hän itse vastusti väkivallan
käyttöä tässä tilanteessa, hän kuitenkin soitti puhelimella Riihimäelle ja Lahteen
ja sai Lahden suojeluskunnasta viisi aseistettua miestä tulemaan Mommilaan
avuksi vielä illalla 6.11.1917.
Matruusit
saapuivat 7.11.1917 noin klo 10 Mommilan kartanoon ja ryhtyivät heti
kotitarkastukseen aseita etsien. Tämä tuotti kuitenkin lopulta pettymyksen, kun
aseita ei löytynyt ja tilanne oli jo raukeamassa. Ilmeisesti osa kartanoon
tunkeutujista - jokunen matruusien asuihin pukeutunut suomalainen eksyi myös
joukkoon - oli myös ryhtynyt varkaisiin ja ryhmän johtaja toteutti kaikille
ruumiintarkastukset. Tässä tarkastuksessa löytyi joitakin aseita ilmeisesti
suojeluskuntalaisilta, ja kun samaan aikaan tuli tieto riihimäkeläisen joukon
lähestymisestä kartanolle, oli seurauksena Kordelinin ja isännöitsijä
Petterssonin panttivangiksi ottaminen. Nyt matruusit lähtivät kuljettamaan
panttivankejaan, jotka istuivat hevosen vetämissä kärryissä kohti 11 km:n
päässä sijaitsevaa Oitin asemaa. Lahdesta oli kuitenkin klo 11.30 lähtenyt
ylimääräinen juna tuoden 33 vapaaehtoista suojeluskuntalaista aktivistin ja
pankinjohtaja Johan Kempin johdolla Mommilaan. Suojeluskuntalaiset kohtasivat
panttivankejaan kuljettaneet vallankumoukselliset matruusit Hausjärven Haminan
kylän peltoaukealla Saappolan talon kupeella, noin 5 km:n päässä Mommilan
kartanosta. Alkoi tulitaistelu ja tämän taistelun yhteydessä venäläinen
matruusi ampui ensin Alfred Kordelinin ja sitten Paul Petterssonin kuoliaaksi.
Näyttöä on
esitetty siitä, että Mommilan suutarin toimesta Helsinkiin karkotettu Johan
Skott olisi toiminut ilmiantajana ja oppaana venäläisille, ja Skott haavoittui
tässä tulitaistelussa niin pahoin, että kuolikin pian sairaalassa. Tutkinta
tapahtumien kulusta on suoritettu, mutta ketään ei saatettu murhista
edesvastuuseen aikain yleisen levottomuuden vuoksi. Ruumiit kuljetettiin Mommilaan,
jossa myös Kordelinin ruumiinavaus suoritettiin. Alfred Kordelin oli
testamentissaan toivonut tulevansa haudatuksi Mommilaan suunnitellun uuden
kirkon alttarin alusiin, mutta tämä oli mahdoton toteuttaa, kun itse kirkkokaan
ei ollut vielä valmiina. Tiedettiin Kordelinin kesällä 1917 Raumalla
vanhempiensa haudalla tokaisseen: "Kyllä tämä on sentään kaunis paikka,
tänne pitäisi tulla haudatuksi." Näin päätös Kordelinin viimeisestä
lepopaikasta synnyinkaupungissaan oli helppo tehdä. Suurlakkoon vedoten Mommilan
vallankumouksellinen työväki laittoi vielä "kapuloita rattaisiin"
estämällä Kordelinin ruumiin siirron Raumalle. Lopulta ruumis saatettiin
illalla 21.11.1917 Raumalle ja seuraavana päivänä Kordelin siunattiin haudan
lepoon. Hautasaattue lähti liikkeelle klo 12 Alfred Kordelinin omistamalta
talolta Raumalla. Siunauksen toimitti Pyhän Ristin kirkossa Kordelinin ystävä,
pastori Sigfrid Sirenius.
Rauman
hautausmaan vanhaan osaan valmistui 1921 arkkitehti Lars Sonckin suunnittelema
siunauskappeli punertavasta Hangon graniitista. Kappelin lattialla on
muistolaatta osoittamassa Alfred Kordelinin hautaa ja taiteilija Bruno
Tuukkasen lasimaalaukset kertovat Vanhan ja Uuden testamentin tapahtumista.
Koristelutöissä Tuukkasen lisäksi auttoi myös kuvanveistäjä Gunnar Finne ja
sisustuksesta huolehti arkkitehti Eino Forsman. Emil Wikström on toteuttanut
kellarin oven molemmin puoleiset veistokset. Kappelin urakoitsi Oy Granit ja viisiäänikertaiset
urut tilattiin Kangasalan urkutehtaalta. Kappeli vihittiin juhlavasti
käyttöönsä 4.5.1921. Myöhemmin vielä vuonna 1940 kappelin edustalle tuli kaksi
Emil Wikströmin veistosta. Vuonna 1953 Kordelinin säätiö lahjoitti vielä
kappelin alttarille kullatun krusifiksin, jonka valmisti kuvanveistäjä Eino
Räsänen. Vuodesta 1924 kappeli on ollut Rauman kaupunkiseurakunnan hallinnassa,
kun se luovutettiin - samoin kun sen kunnossapitorahasto - lahjoituksena
Kordelinin suvun ja säätiön hallinnasta.
Alfred
Kordelin oli uupumaton kaupantekotilaisuuksien tunnollinen etsijä, joka kokemuksen
kasvaessa luotti myös sangen usein pettämättömään vaistoonsa. Hän pystyi
perheettömänä poikamiehenä ottamaan tarvittaessa myös uskomattoman suuriakin
taloudellisia riskejä ja selviytyi niistäkin voittajana yllättävän hyvin.
Vaikka hän tuli ihmisten kanssa toimeen suhteellisen hyvin, hän ei välttämättä
ollut kaikkein sosiaalisimpia ihmisenä. Hän oli tietyllä tavalla varautunut ja
pidättyväkin ihminen, joka saattoi kokouksissakin "torpata" hyviä
ehdotuksia jättäen itselleen ilmeisesti miettimisaikaa tärkeissä ratkaisuissa.
Tarkastuksien yhteydessä havaittuihin puutteisiin joutuivat itse huomautukset
asianosaisille työntekijöille antamaan joko isännöitsijät tai pehtorit.
Aikalaisten todistuksien mukaan Kordelin saattoi mielellään - jos vain pystyi -
laskuttaa kahteen kertaan palveluksistaan ja sopimuksien mukaisia maksujaan hän
saattoi maksaa joskus hyvinkin holtittomasti. Osa tästä käytöksestä selittyi
hänen oman kirjanpitonsa suurpiirteisyydellä. Varsinkin Risto Ryti on
todistanut Kordelinin ajautuneen tietynlaiseen "kuumetilaan" jotakin
suurta liiketointa hoitaessaan, eikä heittäytynyt rennoksi ennen kuin asia tai
toimi oli saatettu loppuun menestyksellisesti. Kordelin oli liike-elämässä
"yksinäinen susi", joka varmasti koki oman kouluttamattomuutensa suurena
puutteena. Toisaalta on myös olemassa viitteitä siitä, että hän sopivan
tilaisuuden tullen tietyssä seurassa myös silminnähden nautti kun pääsi
kertomaan suurimmat voittonsa mm. kiinteistökaupoissa tehneensä juuri
aatelistolta ostamillaan kartanoilla. Kordelin oli normaalioloissa hyvin
säästeliäs; hän söi kotiruokaa mielellään arkisin, säästi varojaan kaupungissa
ollessaan kävelemällä ja raitiovaunua käyttämällä tai vahti taloudenhoitajansa
talousvarojen käyttöä. Kutsuja ja juhlia liike-elämässä hän järjesti
tarvittaessa ja niissä ei koskaan säästelty. Vuosien saatossa ja varallisuuden
karttuessa hänen vastuunsa eri tahoille myös lisääntyi. Hän tunsi itsensä iän
myötä aina yksinäisemmäksi ja lopulta hänen täytyi - ehkä kerran vuodessa -
haihtua tietämättömiin muutamaksi päiväksi tai viikoksi, jolloin alkoholin
käyttökään ei ollut hänelle aivan vierasta. Tällaisia
"toimintapäiviä" varten Alfred Kordelin oli kirjoittanut asianajaja
Risto Rytille valtakirjan asioiden hoitamista varten.
Kordelin oli
taitava oman aikataulunsa järjestäjä eikä juuri koskaan kehuskellut
kiireillään. Joidenkin arvioiden mukaan hän oli jyrkkä todellisuusihminen,
mutta samassa ihmisessä näkyi myös herkkää haaveilijaa. Hänet tunnettiin
käytökseltään paremmin hiljaiseksi ja käytöstään kontrolloivaksi henkilöksi,
joka aina oli siisti ja hyvin pukeutunut. Alfred Kordelin käytti vain
ensiluokkaisia vaattureita kiinnittäen paljon aikaansa pukujensa kuoseihin ja
väreihin - aivan samoin kuin paitojensa, solmioidensa ja jalkineidensa. Kädet,
kynnet ja kasvot olivat aina huolella hoidetut ja sormissa mieluusti kimmelsi
jalokivisormuksia. Kellonperät komeilivat riippuen liiveissä ja solmioneulat
kuuluivat asiaan, luonnollisesti. Ulkomaanmatkoilla hän nautti myös hyvin
mielellään hyvästä palvelusta ja laadusta, josta hän oli valmis kyllä
maksamaankin. Tavaraa kulki näillä matkoilla hänen mukanaan merkittäviä määriä.
Mikään urheiluihminen Kordelin ei ollut, ei
edes penkkiurheiluihminen. Hän arvosti kilpapurjehdusta ja nautti
lähinnä seurassa metsästyksestä sekä ratsastuksesta. Alfred Kordelin oli
keskusteluissaan esim. pitkien matkojen aikana Risto Rytin kanssa uumoillut
tekevänsä myöhemmin merkittäviä lahjoituksia, mutta elinaikanaan hän ei suuriin
lahjoituksiin halunnut kuitenkaan ryhtyä. Idea säätiön perustamisesta lienee
syntynyt monien keskustelujen pohjalta noin vuoden 1910 paikkeilla.
Yleishyödyllisiin
tarkoituksiin Kordelin heltyi kyllä jonkin verran jo eläessäänkin antamaan
tukeaan, mutta ei kovin merkittäviä määriä. Suomalainen Lakimiesyhdistys otti
vastaan 14.3.1917 100 000 markkaa suomalaisen lakitieteellisen kirjallisuuden
edistämiseksi. Rahalahjoituksia hän jakoi mm. Mommilan ja Jokioisten kartanoiden
työväelle sekä eräille lahjakkaille taiteilijoille. Testamentissaan hän määräsi
Rauman kaupungin vanhainkodille ja lasten kesäsiirtolalle sekä taide-elämälle
ja merikoululle varoja. Samoin Jokioisten palokunta ja vanhainkoti saivat
tukea. Oman rahaston hän perusti Mommilaan "vanhoille alustalaisille ja
palvelijoille". Suomalainen ooppera sai 200 000 markkaa "Oopperatalon
ympäristön kunnostamiseen". 100 000 markkaa hän määräsi Suomalaiselle Sivistysseuralle
rahastoitavaksi - ongelma oli vain, että tämän nimistä seuraa ei ollut
olemassa! Ilmeisesti ystävänsä ja merimiespappi sekä sittemmin settlementtiliikkeen
Lontoosta Suomeen tuonut Sigfrid Sireniuksen ohjeita myötäillen Kordelin
lahjoitti seuraaville kristillisille järjestöille varoja: NMKY,
Valkonauhayhdistys, Suomen Merimieslähetysseura, Pelastusarmeija, Suomen
Lähetysseura ja Suomen Luterilainen
Evankeliumiyhdistys. Suomalainen Taiteilijaseura ja Suomalainen
Kauppakorkeakoulu saivat kumpikin 200 000 markkaa. Helsingin kaupungin
köyhäinhoitohallitus sai 200 000 markan rahastolahjoituksen. Suomen Yleiselle
Kotiteollisuusyhdistykselle hän luovutti 100 000 markkaa käsiteollisuuden,
"varsinkin suomalaisen pitsinnypläystaidon edistämiseen ja
käsityövälineiden hankkimiseen varattomille". Satakunnan
keuhkotautiparantola Oy otti vastaan 100 000 markkaa ja Hämeen ja Uudenmaan
läänin maanviljelysseura sai "Alfred Kordelinin rahaston" peruspääomaksi
200 000 markkaa. Stipendeihin
käytettäviksi saivat Suomalainen Lakimiesyhdistys, Tampereen Kauppaseura
ja Nuorsuomalainen Sanomalehtimiesliitto kukin 100 000 markkaa. Naantaliin hän
lahjoitti 250 000 markkaa "Urheilun ja terveydenhoitorahastoksi".
Tämän rahaston ohjeet jäivät keskentekoisiksi, joten pesänselvittäjät laativat
rahastolle ohjesäännöt.
Alfred
Kordelin laati elämänsä aikana useita testamentteja, joista viimeisin oli
laadittu 3.4.1917. Tämän testamentin 33. § on keskeisin osa niistä toiveista,
jotka hän ennätti laatia perinnöstään koskien perustettavaa säätiötä.
Testamentista käy selville, että hänen halusi yleistä edistys- ja
sivistysrahastoa suomalaisen tieteen, taiteen ja kansanvalistustyön hyväksi ja
tämän säätiön toimia olisi ollut tarkoitus tarkentaa erityisellä
suunnitelmalla, jonka Alfred Kordelin oli lupautunut testamenttinsa liitteeksi
toimittaa. Kordelinin kuoltua pesänselvittäjät eivät kuitenkaan löytäneet tätä
suunnitelmaa hänen jäämistöstään. Lehdistö tiedotti tulevasta säätiöstä
kuitenkin näyttävästi, jolloin Suomalaisen Tiedeakatemian silloinen sihteeri,
professori Gustaf Komppa tarjoutui akatemian nimissä auttamaan säätiön
ohjesääntöjen laadinnassa. Kordelinin pesänselvittäjinä toimivat lakit. kand.
Risto Ryti ja senaattori, Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori Allan
Serlachius sekä suvun edustajana Kordelinin serkun poika, tuomari Kaarlo
Wahnlund (myöh. Vähä-Kirvelä). Pesänselvittäjät lähestyivät kirjeellä
10.12.1917 Suomalaista Tiedeakatemiaa pyytäen Tiedeakatemiaa kehottamaan
eräiden seurojen ja laitosten nimeään oman edustajansa toimikuntaan, jonka
tehtävänä olisi laatia ohjesääntöehdotus rahastolle. Toimikuntaan saivat oman
edustajansa Helsingin yliopisto, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Suomen
kirjailijaliitto, Teknillinen korkeakoulu, Suomalainen sanomalehtimiesliitto,
Suomen taideyhdistys, Suomen kirjastoseura, Suomen säveltaiteilijain liitto,
Suomen näyttelijäliitto, Kansanvalistusseura ja Suomen kansanopistoyhdistys.
Suomalaisen Tiedeakatemian piti myös asettaa oma edustajansa toimikuntaan.
Levottomien
aikojen vuoksi hanke hieman viivästyi, mutta lokakuussa 1918 päästiin kuitenkin
pitämään toimikunnan vaalit ja yleisen edistys- ja sivistysrahaston
ohjesääntöjä valmistelevaan toimikuntaan valikoitui seuraavat jäsenet:
professorit Ernst Gustaf Palmén (toimikunnan puheenjohtaja) ja Gustaf Komppa
(varapuheenjohtaja) Suomalaisesta Tiedeakatemiasta, Rob. Tigerstedt, A. L.
Hjelmman, professori Robert Kajanus, näyttelijä Teuvo Puro, fil. maisteri Niilo
Liakka, rehtori H. F. Soveri, Kaarle Krohn, fil. tohtorit Fredr. J. Lindström
ja A. H. Virkkunen, Eric O. V. Ehrström ja kansaopistonjohtaja Hj. Maikander.
Toimikunnan sihteerinä sai toimia kirjastonhoitaja, fil. tohtori ja Helsingin
yliopiston kreikkalaisen filologian dosentti ja myöhempi yliopiston
ylikirjastonhoitaja Lauri O. Tudeer. Toimikunta työsti marras- ja joulukuun
sääntöehdotusta ja erillinen valiokunta tarkasti vielä ehdotuksen tyylillisen
ja kielellisen asun, kunnes pienen viilauksen ja muutoksen jälkeen pesän
selvittäjät vahvistivat 31.12.1918 ohjesäännöt säätiölle. Säätiön
kantarahastoon tuli 50 miljoonan markan pääoma ja lisäksi perustettiin
samansuuruinen vararahasto. Säätiön hallitus koostui nyt sääntöjen mukaisesti
Suomalaisten Lakimiesten Yhdistyksen (yksi jäsen), Suomalaisen Tiedeakatemian
(kaksi jäsentä) ja neljän eri jaoston - joista kukin oli edustettuna yhdellä
jäsenellä - ehdottamista jäsenistä. Jaostot edustivat tieteiden, taiteiden,
kirjallisuuden ja kansanvalistustyön aloja. Säätiön hallituksen ja jaoston
jäsenyys edellytti valittavalta henkilöltä, että on "edellisellä
toiminnallaan osoittanut harrastavansa suomalais-kansallista kulttuuria".
Vapaaherra Ernst Palmén.
Koska
ohjesääntöjä valmistelevan toimikunnan puheenjohtaja vapaaherra, valtioneuvos ja
filosofian tohtori Ernst Palmén kuoli 3.12.1919, tuli säätiön hallituksen
ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittua Teknillisen korkeakoulun kemian
professori ja myöhemmin Turun yliopiston kansleri Gustaf Komppa, joka
viihtyikin toimessaan kuolemaansa asti eli vuoteen 1949. Säätiöön perustettiin
myös taloudellisten asioiden hoitoon aivan oma raha-asiain valiokunta; säätiön
asiamiehen toimen otti hoitaakseen professori Allan Serlachius. Säätiön asioita
hoitivat nyt "ulospäin" yhdessä säätiön puheenjohtaja ja säätiön
asiamies. Ensimmäiset apurahansa säätiö on jakanut keväällä 1920. Apurahojen
saajien joukossa on ollut aikain saatossa varsin nimekästäkin saajaa, mm.
säveltäjä Jean Sibelius, kirjailija Frans Emil Sillanpää ja professori Johan
Richard Danielson-Kalmar. Säätiö ohjeiden 10. § määräsi rahaston voittovarojen
jäännöksen käytöstä ja Helsingin yliopisto sai näin varat kahta "Alfred
Kordelinin muistoksi perustettavaa professorinvirkaa varten". Yliopisto
sai kauppaoikeuden ja agraaripolitiikan professorien virat; asetus viroista
annettiin 4.2.1922. Lisäksi 600 000 markka osoitettiin käytettäväksi tieteen,
taiteen, kirjallisuuden ja kansanvalistustyön edistämiseen - kullekin yhtä
paljon osuudesta. Voittovarojen jäännöksestä on mahdollista ehdollisesti myös
käyttää maksimissaan 600 000 markkaa hallituksen vapaan harkinnan mukaisesti
näille ryhmille jaettavaksi, tarveharkinnan mukaisesti. Säätiön piti avustuksia
jakaessaan ottaa huomioon "säätiön perustajan johtava aate, että suomalaiskansalliselle
kulttuurityölle on suotava tukea sen sisälliseksi varmistumiseksi ja
syventämiseksi tai suomalaisuuden edustamiseksi muiden kansojen piirissä".
Esimerkiksi vuonna 2006 Kordelinin säätiö jakoi apurahoina ja palkintoina n.
3,4 miljoonaa euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti