Torstain 16.5.2013 Tampere Filharmonian konsertti Tampere-talon
Isossa salissa kapellimestari Susanna Mälkin kanssa oli jälleen kerran konserttikauden
kohokohtia ja jättää jälkensä pitkäksi aikaa. Salin puolikas paikalla ollutta
konserttiyleisöä sai kystä kyllin, kun konsertin avasi Ernö Dohnányin (1877-1960)
Konserttikappale sellolle ja orkesterille D-duuri op. 12. Nimestään huolimatta
tämä puolentunnin mittainen Konserttikappale sellolle ja orkesterille on kyllä
aivan ehta konsertto, jonka kolme osaa soitetaan perinteisesti tauotta
toisiinsa liittäen. Teos sai kantaesityksensä Budapestissa maaliskuussa 1906
säveltäen viittoillessa orkesterin edessä vuosina 1903-1904 syntynyttä teostaan,
jonka hän omisti sellisti Hugo Beckerille. Konserttikansan suureksi iloksi ja
nautinnoksi oli torstai-iltaiseksi haarasoipion solistiksi saatu Vancouverissa
1956 syntynyt ja nykyään Pariisissa asustava Gary Hoffman, yksi tämän hetken
maailman huippusellistejä. Gary Hoffmanin kultivoitunutta ja hiottua soittoa
saivat kaikki läsnäolijat kuulla melkoisella soitinharvinaisuudella - Niccolo
Amatin sello vuosimallia 1662, "ex-Leonard Rose" - höystettynä.
Susanna Mälkki
Pölyn laskeuduttua väliajan jälkeen hiljentyi kulttuurinälkäinen
konserttiväki kuulemaan Gustav Mahlerin Sinfoniaa nro 6 a-mollissa, jota
säveltäjä kutsui Traagiseksi ja piti sitä vaikeimpana sinfonianaan johtajan
kannalta. Ajallisesti teoksen synty osuu hyvin samoihin aikoihin konsertissa
ensin kuullun unkarilaisen muusikon, säveltäjän ja kapellimestarin Dohnányin
Konserttikappaleen kanssa eli vuoteen 1904, jolloin kapellimestari ja säveltäjä
sai valmiiksi tunnetun kuvataiteilija Anton Schindlerin Alma tyttären kanssa
vuonna 1902 avioliiton solmittuaan jo toisen tyttären, ja kuudennen sinfoniansa
Maierniggin sävellyshuvilallaan. Konsertin säveltäjillä lienee myös yhteys Unkariin
kumpaisellakin; Mahler hankkiutui Budapestin kuninkaallisen oopperan
taiteelliseksi johtajaksi vuosiksi 1888-1891. Mahler
"kesälomasäveltäjänä" käytti aikansa tehokkaasti ja samana kesänä
syntyi myös osa seuraavaa, seitsemättä sinfoniaa, joka valmistui seuraavana
vuonna. Teosta harjoittaessaan säveltäjä neurootikkona koki itsensä epävarmaksi
ja hermostuksissaan vaihteli sinfonian kahden keskimmäisen osan järjestystä. Puolitoistatuntinen
sinfoniakirjallisuuden järkäleisiin kuuluva monumentti vaatii esittäjiltään
hyvää kuntoa ja soittajiakin vaaditaan tässä teoksessa "normaalia"
enemmän. Ei kuitenkaan niin paljon, kun säveltäjän kahdeksannessa sinfoniassa,
jonka ensiesityksessä oli yhtä aikaa lavalla laulajina ja soittajina vuonna
1916 Yhdysvalloissa 1068 esittäjää.
Böömiläisessä pikku kylässä juutalaisperheeseen 7.7.1860 syntynyt
Mahler jätti musiikkimaailmaan hyvin omaleimaisen ja sinfoniakäsitystä
järkäleteoksillaan muuttaneen muistomerkkinsä. Toisaalta hän teoksillaan istuu
hyvin siihen pitkään perinteeseen, joka lähtien aina Johann Sebastian Bachin ja
Haydnin, Mozartin ja Beethovenin kautta jatkui Brahmsin, Schumannin ja Mendelssohnin
kautta aina Wagneriin. Mahler kuluu tämän jenkan jatkoksi yhtä kivuttomasti,
kun hänen seuraajansa janalla. Mahler oli erittäin taitava teostensa
orkestroija ja sointi on aina hyvin kuulas ja selkeä, vaikka hän kieltämättä
käyttää usein melko isoja orkesterikokoonpanoja. Sointi ei koskaan
"puuroudu", vaan äänet ovat hyvin seurattavissa massiivistenkin
kudoksien joukosta. Mahleria miellytti eri vastakohtaisten aineksien
yhdisteleminen, mutta hänen sävellyksilleen myös hyvin tunnusomaista on
mutkaton melodisuus ja sävelaiheilla leikittely. Jätettyään Hampurin
kansallisoopperan paikan vuonna 1897 Mahler vaihtoi myös juutalaisuuden
katolilaiseen kristinuskoon, joka temppu oli vaikuttamassa hänen pääsyynsä
antisemitistisessä Itävallassa Wienin hovioopperan kapellimestariksi. Montako
muuta säveltäjää tunnette, jotka ovat juutalaisuudesta kääntyneet
kristinuskoon?
Torstain konsertti oli myös oiva todistus siitä, miksi sekä
konsertin sellosolisti Gary Hoffman että mainio kapellimestari Susanna Mälkki
ovat tällä hetkellä hyvässä ja kovassa menossa maailmalla. Susanna Mälkki
olikin jo edellisenä iltana vieraanamme orkesterin tukiyhdistyksessä, Pro
Orchestrassa, kertomassa tulevasta konsertistaan ja lähiajan
tulevaisuudensuunnitelmistaan. Olin myös paikalla torstain
kenraaliharjoituksissa toteamassa solistin ja kapellimestarin saumatonta
yhteistyötä, keskittymistä olennaiseen ja ammattimaisella tarkkuudella tehtyä
orkesterin ohjaustyötä koko harjoitusajan intensiivisesti hyväksikäyttäen.
Ennen solistin lauteille tuloa Susanna hioi orkesterin kanssa ennalta partituuriin
merkitsemänsä kohdat esityskuntoon ja sitten päästiin solistin kanssa
harjoittelemaan yhteissoittoa. Taakse kuultuna teoksen yhdessä kohdassa
harjoituksissa orkesteri onnistui jättämään alleen tämän ainoalaatuisen sellon
soittajansa kanssa, mutta itse konsertissa päälle tulo ei ollut niin massiivista
- tähän saattoi kyllä vaikuttaa aavistuksen verran myös kuuntelupaikan
siirtyminen permannon etualalle, keskelle viidettä riviä. Silmiinpistävää on
Susannan tarkaksi ja tarkoituksenmukaisen täsmälliseksi harkittu käsityö ilman
kapellimestarilla niin usein nähtyä tahtipuikkoa. Hän saa orkesterit uskomaan
ajatuksiaan ja toteuttamaan tahtoaan ilman, että siihen täytyisi käyttää merkittävästi
edes koko vartaloa; ylävartalo riittää kummasti.
Omasta puolestani toivotan nämä upeat vierailijamme, sekä
mainion sellosolistin, Gary Hoffmanin, että oman paikkansa maailman eturivin
naiskapellimestarina lunastaneen Susanna Mälkin jälleen pian uudestaan
vierailulle Tampereelle! Nyt vain täytyy kaikki huomio keskittää mainion orkesterimme,
Tampere Filharmonian konserttien salin täyttämiseen tiedotusta ja markkinointia
hyväksikäyttäen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti