Kartanon pääsisäänkäynti isännän ikuistamana.
Suur-Merijoen
kartano sijaitsi Etelä-Karjalassa Viipurin maalaiskunnan länsilaidalla ja
kartanon loi Pietarissa majaileva sveitsiläissyntyinen liikemies Maximilian
Othmar Neuscheller (1860-1919), joka osti vuonna 1900 maa-alueen
lomanviettopaikaksi perhekunnalleen. Maanviljelijä Wilhelm Breitensteinilta
Maximilian hankki Suur-Merijoen ja Barkkarsin ja kotvan myöhemmin paroni Emil
von Kothenilta Pienmerijoen maat. Parhaimmillaan hän hallitsi 1548 hehtaaria
kartanonsa maita ja tilan manttaaliluku oli 2.23. Perheen koti Pietarissa
sijaitsi Pikku Nevan Kamennyi Ostrov eli Kivisaarella osoitteessa Malaja Nevska
8. Alue tunnettiin huvilakaupunginosana ja oli Pietarin arvostetuimpia alueita.
Paitsi hyvissä varoissa, tämä mainio Maximilian-veikko oli myös antoisa
mesenaatti, taiteiden ja tieteiden hiljainen ja vaatimaton tukija sekä
lempeäluonteinen ja sangen musikaalinen mies - ominaisuus, joka ilmeisesti
periytyi omalta äidiltä. Suuri osa hänen omistaman yrityksen liiketuloksesta
ohjautui sitä varten perustettujen säätiöiden kautta hyväntekeväisyyteen ja
auttamiseen. Hän oli heikkona myös luonnontieteisiin ja vihkiytynyt
valokuvaukseen, jonka johdosta Suur-Merijoen kartano sai osakseen myös omat
tähtitorninsa ja pimiön sekä valokuvauslaboratorionsa. Maximilian tiluksillaan
kulkeissaan jo 1910-luvulla kuvasi värivalokuvia Autochrome-dian stereokuvina.
Kauppahuone Leopold Neuscheller.
Perheen kotitalo Pietarissa.
Maximilianin
isä, pietarilaistunut teollisuusmies ja tehtailija Leopold Neuscheller avioitui
tunnetun koloratuurilaulajattaren, Hannoverista kotoisin olleen Maria Othmarin
kanssa 1850-luvun lopulla ja heidän pojastaan tuli Maximilian Josef.
Neuschellerit ovat aivan alkujaan lähtöisin Itävallan Triestestä, josta suku
vaivihkaa siirtyi itäiseen Sveitsiin Graubündenin kantonin alueelle 1800-luvun
alkupuolella. Leopold Neuschellerin yritys oli alkujaan agentuuri- ja
tukkuliike, joka vei ja toi nahkoja ja vuotia ja hän perusti sen
vallankumousvuonna 1848 Riikaan lähdettyään Churista. 1850-luvulla yritys
siirtyi jo Pietariin isompien markkinoiden perässä. Vuonna 1860 Leopold
laajensi yritystään perustamalla Russian American India Rubber Co:n liikkeen
saadessa tuotteillensa yksinmyyntioikeuden koko laajassa Venäjän maassa. Tämä
kumifirma valmisti pääasiassa kalosseja ja liiketoiminta paisui lopulta niin
suureksi, että se oli omana aikanaan maailman suurin kumialan yritys; firmalla
oli liiketilaa ja varastoja Tashkentista Varsovaan ja Vladivostokiin asti,
mutta yritys toimi myös varsinkin Saksassa ja Ranskassa. Stuttgartin lähellä
Cannstadtissa Maximilian kävi koulunsa ja täällä hän ystävystyi myös hollantilaisen
Hendrik van Gilse van der Palsin kanssa. Ikätoverit koulunsa lopetettuaan
hankkiutuivat Pietariin perheyhtiön kauppatalon palvelukseen vuonna 1875 ja kun
Leopoldista aika jätti vuonna 1884, kumpainenkin peri yhdessä tämän Leopoldin jälkeensä
jättämän jättimäisen omaisuuden.
Äiti lapsien kanssa 1890-luvun alussa.
Isä poikien kanssa Genovassa 1907.
Maximilian
avioitui vuonna 1883 Hendrikin serkun, Cornelian (1865-1924) kanssa parin
saadessa kymmenen lasta, joista seitsemän eli aikuisikään asti ja Hendrik taas
avioitui samana vuonna saksalais-tanskalais-englantilaisen Lucy Johanssenin
kanssa. Vuonna 1909 kauppahuone Leopold Neuscheller fuusioitiin kumitehtaan
kanssa, jonka nimessä oli tehtaanmerkki "Treugolnik" ja tässä
samaisessa vaiheessa Maximilian luovutti kokonaan yritystoiminnan ja siirtyi
ansaituille eläkepäiville muiden harrasteiden pariin. Yrityskumppani Hendrik
van Gilse van der Palsin siirtyi myös vallankumouksen jälkeen Suomeen - Lohjan
Paloniemen kartanon omistajaksi ja rakennuttajaksi hän oli ryhtynyt jo
lokakuussa 1897 ostamalla kartanon, jonka päärakennuksen suunnittelutyö alkoi
helmikuussa 1898 ja hän piti kartanon omistuksessaan vuoteen 1914 asti - jatkoi
myös liiketoimintaansa tehtaan "Suomen Treugolnik Oy" omistajana ja
johtajana.
Kartanoon johtava tammikuja isännän kuvaamana.
Arkkitehdit
Herman Gesellius (1874-1916), Armas Lindgren (1874-1929) sekä Eliel Saarinen
(1873-1950) ottivat vastaan tilauksen suuresta kivihuvilasta Karjalaan vuonna
1900. Samat arkkitehdit olivat jo hoitaneet Henrik van Gilse van der Palsin
Lohjalla sijaitsevan Paloniemen kartanon suunnittelun ja Paloniemi valmistui
samana vuonna kun Suur-Merijoen työt alkoivat eli vuonna 1900. Huvilan
sisustustöihin ottivat osaa myös taidemaalarit Väinö Blomstedt ja Gabriel
Engberg sekä kuvanveistäjä Felix Nylund ja taidetakoja Eric O. W. Ehrström.
Samanaikaisesti Suur-Merijoen kartanon päärakennuksen kanssa valmistui
Kirkkonummen Luomassa Hvitträsk, samojen arkkitehtien kodikseen ja ateljeekseen
suunnittelema kartano, ja molemmat rakennukset muistuttavat monin osin toisiaan.
Arkkitehtikolmikko oli näihin aikoihin saavuttanut tai saavuttamassa omilla
töillään suurta mainetta ja menestystä, ja kaikkein vähiten tämä menestys ei
johtunut Pariisin maailmannäyttelyn Suomen paviljongista. Toisaalta nuoret
arkkitehdit tarvitsivat juuri van Gilse van der Palsin ja Neuschellerin
kaltaisia vahvoja mesenaatteja ja äveriästä tukijoukkoa oman taiteensa
esilletuomiseen. Rakennuttajat taas varmasti halusivat, että työn jälki oli
laadukasta eikä se missään vaiheessa ollut myöskään rahasta kiinni. Vahvasti on
näyttöä myös siitä, että nämä rakennuttajat täysin vilpittömästi ja
pyyteettömästi halusivat avittaa nuoria arkkitehteja orastavan
maailmanmaineensa kynnyksellä.
Ensimmäiset
tiedot Suur-Merijoesta ajoittuvat jo 1500-luvun alkuun ja kartano on vuodesta
1651 muuttunut säteritilaksi; kartanoa ovat isännöineet vuoroon maalliset,
kirkolliset kuin armeijan suurmiehet. Vanhan Suomen peruja oli myös
lahjoitusmaajärjestelmä; Viipurin valtauksen jälkeen Pietari I liitti koko
Viipurin läänin henkilökohtaiseen omistukseensa ja alkoi jakaa luotetuille
avustajilleen maata lahjoituksina. Keisarin tarkoitus oli houkutella Pietariin
aatelisia virkamiehiksi. Tästä palkkioksi he saivat lahjoitusmaata, johon
heillä oli myös oikeus kantaa veroa maiden tietyistä pitäjistä, kylistä ja
tiloilta. Nämä lahjotut - joita myös donataareiksi kutsuttiin - omistivat
alueensa ihmiset ja näiden koko irtaimen omaisuuden. Donataarit eivät saaneet
itse asua maillaan ympärivuotisesti, sillä heillä piti sitä tarkoitusta varten olla
asunto Pietarissa.
Vuonna 1726
Pietari I lahjoitti Suur-Merijoen korkeimpaan ja vaikutusvaltaisimpaan
aatelistoon kuuluvalle kenraalimajuri Ivan Maksimov Shuvaloville, joka toimi
Viipurin ylikomendanttina vuosina 1719-1732. Hänen jälkeensä tila siirtyi
kauppaneuvos Olchin ja hänen perillistensä haltuun, kunnes vuonna 1840 tilan
isännäksi tuli esikuntalääkäri A. Kostiloff. 1860-luvulla amiraali Rudukoff ja
tämän leski huolehtivat tilasta aina vuoteen 1880 asti, jolloin tila lopulta
siirtyi maanviljelijä Wilhelm Breitensteinille ja häneltähän Maximilian sitten
syksyllä 1900 osti Suur-Merijoen omistukseensa. Hän oli erittäin luultavasti
hyvin tietoinen myös siitä, että Viipurin maalaiskuntaan samoihin aikoihin eli
vuosina 1903-04 oli valmistumassa arkkitehti Gustaf Nyströmin suunnittelema
Kirjolan kartanon ihka uusi päärakennus Nobel-suvulle Johanneksen pitäjässä
Edla Nobelin, Bakun Naftayhtiön perustajan, insinööri Ludvig Nobelin lesken
teettämänä.
Kirjolan kartano Johanneksessa.
Viipurin maalaiskunta.
Suur-Merijoki
sijaitsee noin 30 km nykyisestä rajasta Viipuriin päin ja Suur-Merijoelta on
vielä noin 12 km Viipurin kaupunkiin. Neuschellerin omistuksessa kartanossa
viljeltiin maata; peltoja oli 615 hehtaaria ja ne olivat etupäässä kauralla ja
rukiilla. Karjatalous oli myös merkittävässä osassa; 300 päätä ayshirerotuista
lehmää, joiden kantaisä, Englannista tuotettu Gary oli kartanon isännän
ylpeilyn ja monen valokuvan aihe. Hevosia kartanolla oli 55 kappaletta ja
sataan päähän noussut siipikarja. Kartanon isäntä matkusteli paljon ulkomailla
ja oli erittäin herkkä uusien tekniikoiden perään. Näin ollen ei myöskään ollut
perin ihmeellistä, että kartanon maanviljely oli hyvin edistyksellistä ja
modernia. Kylvö-, niitto- ja puimatyöt hoidettiin runsaalla konevoimalla.
Tilalta löytyi oma saha ja mylly sekä vuodesta 1910 pellavaöljy- ja
vernissatehdas. Sitkeästi väittävät Suur-Merijoen kartanon mailla ajetun Suomen
ensimmäisellä traktorilla. Kartanon puutarha vaati myös valtavasti työtä.
Kartanon maiden uudelleenmuokkaus alkoi välittömästi maiden siirryttyä
Maximilianin omistukseen ja sitä varten hänellä oli useita satoja miehiä
maillaan töissä. Uusia rakennuksia päärakennuksen lisäksi tilalla olivat talli
ja navetta. Mittavasti alkoi myös palkollisten asuntojen korjaushanke ja jo
sortuneiden torppien tilalle rakennettiin paljon uutta rakennuskantaa.
Suur-Merijoen
vanha puinen päärakennus purettiin uuden tieltä ja maisemoinnin jälkeen uusi
päärakennus pystytettiin hieman korkeammalle ja näyttävämmälle paikalle. Jopa
linnaa muistuttava uusi rakennus sai vaikutteita keskiajalta ja pohjautui mm.
gotiikkaan varsinkin ensimmäisessä suunnitteluvaiheessa. Lopulliseen taloon
piirteet tulivat sitten vähän lievempinä, sen valmistuttua vuonna 1904.
Linnamaisuutta korosti myös pohjoisen julkisivun kaareva torni. Pinta-alaltaan
talo oli n. 900 neliömetriä ja kellarikerroksessa oli portinvartijan huoneeksi
nimetty palveluskunnan huone, käsityöhuone, pesutupa, mankeli- ja silityshuone,
viinikellari, ruokatavarakellari sekä kaksi konehuonetta. Talon keskuksena
toimi alakerran halli, joka piti sisällään mm. ruokasalin. Sieltä avautui
näkymä pohjoisen tornimaiseen puoliympyrän muotoiseen herrainhuoneeseen ja
kirjastoon ja länteen päin musiikkihuoneeseen ja budoaariin. Tornin toisessa
kerroksessa sijaitsi ns. tornihuone ja kolmas kerros tarjosi näköalapaikan
katsojille. Musiikkihuoneesta pääsi
biljardihuoneeseen kukkakäytävää pitkin. Itäseinustalta johtivat portaat
yläkertaan ja niiden alatasanteelta päädyttiin tilaan, jossa olivat poikain
kaksi huonetta, halli ja kylpyhuone sekä wc. Tämän tilan vierestä oli kulku
keittiöosastolle ja isännän valokuvauslaboratorioon. Suuren keittiön takana,
taloussiiven päädyssä sijaitsivat halli ja sivuportaiden eteinen sekä kolme
palveluskunnan huonetta. Yläkerrassa olivat perheen makuuhuoneet ja
vierashuoneet sekä yksi palveluskunnan huone. Täällä olivat myös vanhempien
pukeutumishuone, suuri kylpyhuone ja erillinen wc. Talossa oli kolme
sisäänkäyntiä; etelän julkisivun pääsisäänkäynnin lisäksi palveluskunnan
sisäänkäynti talon itäisellä seinustalla sekä pohjoisen puolen sisäänkäynti
terassilta tornin kupeesta. Pääsisäänkäynnin vuolukiviportaiden molemmin puolin
sijaitsivat Olga Gummerus-Ehrströmin veistämät salamanterifiguurit, joiden
symbolisena tehtävänä oli suojella taloa tulipalolta.
Hallin takkanurkkaus.
Tornissa sijaitsivat alhaalla herrainhuone ja kirjasto, ylempänä tornihuone ja ylinnä näköalapaikka.
Kartanon pelloille isäntä rakennutti tähtitornin, joka tässä kuvassa on iltaruskossa hänen omassa kuvassaan.
Musikaalista sukua väliajalla voimia keräämässä.
George de Godzinsky isänsä ja äitinsä kanssa Suur-Merijoella 1915.
George de Godzinsky isänsä ja äitinsä kanssa Suur-Merijoella 1915.
Musiikkihuoneen
flyygeli oli sijoitettu pari askelmaa korkeammalle korokkeelle ja pohjoisseinää
hallitsi Väinö Blomstedtin fresko, joka hallin freskon kanssa oli talon
isokokoisin seinämaalaus. Perheen vanhin poika, Leopold antautui jo nuorena
musiikin viemäksi opiskelemalla viulua ja pianon soittoa. Lapsista Maria
opiskeli myös pianon soittoa ja hänestä tulikin ainakin joksikin aikaa
konserttipianisti ja 1920- ja 30-luvuilla hän toimi Wienin konservatoriossa
pianonsoitonopettajana. Maria avioitui Pietarissa Franciszek de Godzinskyn
kanssa vuonna 1913 ja heille syntyi 5.7.1914 Pietarissa poika, jonka hyvin
tunnemme täällä Suomessa säveltäjänä, sovittajana, kapellimestarina ja
pianistina, George de Godzinsky. Perheeseen syntyi vielä Georgelle nuorempi
sisar, Elisabeth hieman myöhemmin. Perhe pakeni vallankumousta Suomeen Laatokan
jäätä pitkin yöllä , mutta Maria-äiti halusi lähteä oman uransa myötä
maailmalle ja näin perhe hajaantui. Kun Neuschellerit ja van Gilse van der
Palsit yhdistivät lahjakkuutensa, se merkitsi usein kamarikonsertteja
Suur-Merijoen kartanossa, jossa keskeisin Haydnin, Mozartin, Beethovenin,
Mendelssonin ja Brahmsin jousikvartettikirjallisuus soitettiin lävitse. Maximilian
Othmar Neuscheller rakennutti Nizzaan äitinsä kunniaksi oopperatalon ja
kaupungissa on myös Neuschellerin nimeä kantava katukin. Tällöin elettiin vielä
aikaa, jolloin yleissivistykseen kuului musiikki ja laulu- ja soittotaito.
Surullista,
todella surullista on elää sen tiedon varassa, että Suur-Merijoen kartanoa ei
enää ole näyttää esim. museona jälkipolville. Maximilian joutui vallankumouksen
uhriksi, vangittiin, joutui kestämään julmia oikeudenkäyntejä ja lopulta menehtyi
elokuussa 1919 päästyään vankilasta Moskovassa sairauskohtaukseen raitiovaunuun
ja hänen puolisonsa menehtyi vuonna 1924. Perhe pakeni vallankumousta isän
kuoleman jälkeen muuttamalla asumaan Suur-Merijoelle. Suku kuitenkin myi
kartanon ilmeisesti vuonna 1926 ja viimeistään vuonna 1927 kartano päätyi
valtion omistukseen. Nyt peltoalueet saivat palvella ilmavoimia ja kartanon
läheisyyteen valmistui lentokenttä. Satakunnan lennoston edeltäjä, Erillinen
maalentolaivue toimi tällä kentällä vuoteen 1939 asti ja kartanon
päärakennuksesta tehtiin laivueen upseerikerho. Talvisodan tiimellyksessä
kartanon päärakennus pommitettiin ja syttyi palamaan. Tässä vaiheessa
rakennuksen katto käytännössä hävisi, mutta talon irtaimisto saatiin evakuoitua
13.3.1940 mennessä. Irtaimisto päätyi ensin Uttiin Lentorykmentti I:n kyydissä ja
vuonna 1945 irtaimisto siirrettiin Poriin, Satakunnan Lennoston
Ilmailu-upseerikerholle. Jatkosodan aikana Suur-Merijoen päärakennus ehti
palvella vielä sairaalana, koska sen kiviseinät olivat vielä tukevasti
pystyssä. Peli menetettiin viimeistään 20.6.1944, jolloin kartano luovutettiin
Neuvostoliitolle. 2000-luvulle tultaessa päärakennuksesta oli jäljellä enää
kivijalkaa ja mahdollisesti joitakin osasia kellarista. Vuonna 1905
Maximilianin itsensä istuttama tammikuja oli tuolloin vielä olemassa samoin talousrakennuksista
ainoastaan erittäin pahoin vaurioitunut navettarakennus.
Suur-Merijoki©Esa Hakala
3 kommenttia:
Hei,
Toisessa yhteydessä Suur-Merijoen sonnin nimi on Grey ja toisessa Gary. Ovatko eri sonnit vai onko kirjoitustavassa syy ? Jos on vain yksi nimi, kumpi on oikein?
Kiitos hienosta tarinasta
terv. Johanna Ahokas, Pori
Hei,
Kirjoitat, että M.N. osti "kotvan myöhemmin paroni Emil von Kothenilta Pienmerijoen maat".
Minun tietojeni mukaan Neuscheller osti Pien-Merijoen maat Johan Leander Bruunilta. Tätä tukee mm. Sanomalehti Karjalassa 11.10.1907 julkaistu pieni ilmoitus (sivun 2 oikeassa alareunassa, jatkuu seuraavalle sivulle).
ystävällisesti
Helena J.
Lähetä kommentti