Maailmansota
teki laittoman kaupankäynnin Suomen ja Ruotsin välillä hyvin kannattavaksi
riskeistä välittämättömille seikkailijoille. Raahessa muuten elettiin varsin
rauhallista pikkukaupungin elämää, mutta orastavaa vilkastumista oli konsertti-
ja teatterivierailuiden kanssa kulttuuripuolella. Raittiusseura Rasti järjesti
arpajaisia, retkiä ja huvitilaisuuksia, joihin tilaisuuksiin Antti Wihurikin
mielellään osallistui. Samoin hän kuului Raahen Seuraklubiin ja sen rientoihin.
Antti Wihuri liittyi heti Raaheen tullessaan paikalliseen purjehdusseuraan ja
vajaan kahden vuoden päästä oli seuran varakommodori, josta sitten eteni seuran
kommodoriksi. Vuonna 1915 Antti Wihuri otti hoitaakseen vakuutusyhtiö Kalevan
henkivakuutusasioimiston Raahessa. Kaupungin porvarit pähkäilivät keskenään,
että sodan vuoksi menetettäisiin laivoja ja rauhan tullessa kaupunki joutuisi
mottiin ilman omia laivoja. Vedoten Raahen nousuun Suomen johtavaksi
laivanvarustuskaupungiksi Krimin sodan jälkeen, alkoi hanke oman
varustamoyhtiön perustamisesta kaupunkiin. Krimin sodan tiimellyksessä Suomi
oli menettänyt yli puolet kauppalaivastostaan. Antti Wihuria pyydettiin
johtamaan tätä perustettavaa varustamoa; keväällä 1916 yhtiön väliaikainen
johtokunta onnistui ostamaan 250 dwt:n kaljaasi Muiston ja 460 dwt:n kuunari
Ihanan yhtiölle. 6.10.1916 Raahen Seuraklubilla oli Raahen Laiva Osakeyhtiön
perustamiskokous; osakepääoma jaettiin 750 nimellisarvoltaan 100 markan
osakkeeseen. Alkuun osakkaita oli 23 kpl ja toimitusjohtaja Antti Wihuri omisti
49 yhtiön osaketta.
Wihuri puhui
johtokunnalle yhtiön tarvitsevan lisää laivoja ja 25.11.1916 ostettavaksi
tarjoutui 400 dwt:n kuunari Anna, jonka rahoitus hoitui osakepääoman nostolla 200
000 markkaan. Vuonna 1917 maailmansodan loppumisesta ei ollut vielä tietoa, kun
Raaheen päätettiin perustaa 75 000 markan pääomalla varustamoyhtiö Raahen
Meriliike Oy, jonka johtoon Antti Wihuria jälleen pyydettiin. Tämän yhtiön
johtajaksi Antti ei alkanut, mutta lupautui kyllä sen johtokuntaan.
Toimitusjohtajaksi ryhtyi kauppias August Myllylä ja talvella 1918 varustamo
alkoi rakennuttaa 264 rekisteritonnin kuunari Merilokkia, joka keväällä teki jo
ensimatkansa puutavaralastissa Kokkolasta Kööpenhaminaan. Varustamoyhtiön
osakepääomaa oli jouduttu kahteen otteeseen korottamaan ensin 200 000 ja sitten
400 000 markkaan, mutta kolmannella kerralla korotus 600 000 markkaan ei enää
onnistunut, kun osakkeet jäivät merkitsemättä. Sodan vihdoin päättyessä voitiin
todeta, että Suomi oli menettänyt 84 laivaa sodassa, mutta toisaalta samaan
aikaan oli uusia laivoja rakennettu vuosina 1914-1918 vastaavasti lopullisen
laivamäärän ollen 300 laivaa ja yli 10 000 nettorekisteritonnia enemmän, kuin sotaan
syöksyttäessä.
Kuunari Uljas
Huutava pula
aseista oli Raahessa kova ja 18.11.1917 kansalaiskokous laittoi lähetystön
venäläisten sotilaiden luokse vaatimaan heitä olemaan sekaantumatta asioihin
Suomessa. Tämä vaatimus tosi sai aikaan täysi päinvastaisen reaktion lähentäen
venäläisiä ja punakaartilaisia. Marraskuun alussa oli Raaheen perustettu
suojeluskunta, jonka esikuntaan valittiin mm. Isak Kerttula ja Antti Wihuri.
Nuorukaisia liittyi suojeluskuntaan nelisenkymmentä, joukossa paljon
kauppaopistolaisia. Suomen itsenäisyys julistettiin 6.12.1917, mutta
tammikuussa 1918 siirrettiin yhä venäläisiä joukkoja Saloisista, Siikajoelta ja
Pattijoelta Raaheen; yleisesti puhuttiin 130 sotilaasta. Lähetystö taas
passitettiin venäläisiä hätyyttämään itsenäisestä maasta, mutta turhaan.
28.1.1918 Raahen suojeluskunta otti kokoontuessaan tukikohdaksi Yhdyspankin
rakennuksen, kun oli havaittu venäläisten ja punaisten varustautuvan.
Seuraavana päivänä tuli tietoon ylipäällikkö Mannerheimin sähkösanoma
Seinäjoelta, että kuuden tunnin sisällä tuli kaikki venäläiset riisua aseista,
apuakin lupailtiin tässä toimenpiteessä. Jälleen venäläisille esiteltiin
vaatimus ja nyt kapteeni Kukin, venäläisten päällikkö lausui toiveenaan
seuraavana päivänä pidettävän neuvottelun ja että siihen asti venäläiset
saisivat olla rauhassa. Näin sovittiin. Kalajoelta saapui kaupunkiin myös
venäläisjoukkoja vahvistukseksi ja määräaikaan mennessä kaksi venäläistä
upseeria kuuden sotilaan kanssa saapui neuvotteluun, jossa vaatimus
aseistariisumisesta jälleen heille esitettiin. Upseerit halusivat ensin
kuitenkin varmistua oliko Kokkolassa jo antauduttu, kuten heille asian laidan
kerrottiin olevan. Neuvonpitoa lykättiin illaksi klo kahdeksaksi, mutta tähän
neuvotteluun venäläiset eivät koskaan palanneet.
Ylipäälliköltä
tuli tietoa suojeluskuntalaisille apujoukkojen lähettämisestä ensin Ouluun ja
sieltä etelään Raahen avuksi. Venäläiset taas alkoivat siirtää varusteitaan ja
väkeään kasarmiltaan työväentalon suuntaan. Varustelu molemmin puolin enteili
siis tulevaa yhteydenottoa. Raahesta lähetettiin Jarl Sovio Vihanttiin etelästä
tulevia suojeluskunnan joukkoja vastaan puhumalla saamaan välittömästi
apujoukkoja Raaheen. Samaan aikaan Raahessa ilmoittivat antautuvansa
suojeluskuntalaisille, mutta eivät sitten kuitenkaan näin toimineet. Punaiset
eristivät kaupungin katkaisemalla puhelin- ja lennätinjohtimet. Johtimet korjattiin
aamuun mennessä kuntoon ja apuja anottiin ylipäälliköltä yhä uudestaan.
Vastineena tuli tieto sivuradan risteykseen lähettää neuvottelijat ja tähän
neuvotteluun Raahesta lähtivät Isak Kerttula ja Antti Wihuri. Punakaartilaiset
ja venäläiset väijyivät myös radan varressa lopulta katkaisemalla radan
räjäyttämällä ja katkomalla jälleen puhelin- ja lennätinyhteydet. Raaheen
saatiin tietoa, että Kerttulan ja Wihurin neuvottelut apujoukoista olivat
tuloksettomia ja eversti Tunzelmann johdatti joukkonsa junalla Oulun avuksi.
Kerttula ja Wihuri neuvottelusta suivaantuneina suhasivat junalla perässä ja
Ruukin aseman useampituntisessa neuvonpidossa saivat komentajalta 225 miehen vapaaehtoisten
retkikunnan, jota johti jääkäri A. W. Rosenholm. Joukko siirtyi jälleen junalla
kohti Raahea ja rata oli jälleen poikki kaupungin läheisyydessä, josta matkaa
jatkettiin marssimalla kaupunkiin Kerttulan ja Wihurin toimiessa oppaina. Kaupungin
liepeillä joukko hajaantui kahdeksi osastoksi ja piiritti työväentalon ja tässä
taistelussa menehtyi ainoastaan yksi ruutikellaria vartioinut sotamies. Yllätys
oli täydellinen venäläisille ja punakaartilaiset olivat suojeluskuntalaisten
tulosta kuullessaan palanneet koteihinsa. 230 venäläistä sotilasta antautui ja
70-80 punakaartilaista, joista suurin osa joutui vangittuina tekemään töitä
kaupungilla.
Tampereen Tammelaa vuonna 1918.
Tampereen Kauppatori vuonna 1918.
Näin Raahen
kaupunki pelastettiin jälkipolville, mutta Antti Wihurin sota jatkui toisaalla;
7.2.1918 päämajan ilmoituksella haettiin teknillisesti sivistyneitä henkilöitä
perustettavaan tykistöön ja helmikuun lopulla hän sai siirron tykistökouluun
Pietarsaareen kouluttamaan miehiä tykistöön. Aliupseerina Antti Wihuri otti
osaa Kurun taisteluihin maaliskuun puolivälissä ja sieltä taistelut etenivät
Tampereelle. Tampereelta Antti Wihurin tie vei vielä Viipurin valtaukseen
samana keväänä. Varavääpeli Antti Wihuri vapautui 1.7.1918 palveluksesta III
Jääkäripatteriston esikunnassa Viipurissa.
Messukylässä näytti tältä keväällä 1918.
Antti
haaveili oman höyrylaivan hankkimisesta varustamolleen samalla kun valmistautui
metsien ostoon Raahen Parru Oy:lle. Kuunari Ihana oli matkallaan Tanskaan Gotlannin
lähistöllä haaksirikkoutunut ja ajautunut puutavaralastissa Sliteen. Antti
Wihuri matkusti saksalaisella rahtilaivalla Raahesta Ruotsin puolelle ja sieltä
mutkitellen lopulta Gotlantiin tarkastamaan laivansa kuntoa ja päätyi lastin
purkuun Slitessä ja aluksen myyntiin. Paluumatkallaan Tukholmassa Wihuri
huomasi Helsingin sanomalehtiä tutkiessaan ilmoituksen huutokaupasta, jossa
myytiin entinen kronstadtilainen vartiolaiva. Nyt tuli Antille kiire Helsinkiin
laivakaupoille. Hän teki huutokaupassa parhaimman tarjouksen - 1 020 000
markkaa - höyrylaivasta, mutta kauppoja ei vielä tullut. Antti sai yksityisesti
laivan myyjän kanssa neuvoteltua myyntihinnan 1 115 000 markaksi ja kauppa
toteutuisi, mikäli ostaja saisi rahoituksen kuntoon. Pohjoismaiden Yhdyspankki
heltyi luotottamaan Antin laivakaupan ja nyt Antti Wihuri tarjosikin höyrylaiva
Odinia Raahen Laiva Oy:lle, jonka suurimpana osakkaana olikin jo itse. Laiva
vaihtoi vikkelästi näin omistajaa ja laivalla oli runsaasti rahtikäyttöä mm.
viljan tuojana Ruotsista. Syksyllä 1918 laiva ajoi kuitenkin karille Kalmarin
edustalla ja talvella telakalla korjattiin matkustaja-alukseksi linjalle
Turku-Kööpenhamina kilpailemaan osin samoista matkustajista Suomen Höyrylaiva
Osakeyhtiön linjan kanssa. Laiva tuotti varustamolle hyvin, koska se kuljetti myös
rahtia liikkuessaan. Jälleen syksyllä 1919 laiva ajautui karille Öregrundin
luona ja nyt laiva myytiin 2 miljoonalla markalla argentiinalaiselle yhtiölle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti