Professori Veijo Murtomäki.
Sibelius-Akatemiassa
toimiva musiikinhistorian professori Veijo Murtomäki (s. 26.7.1954
Pyhäjärvellä) on ammattimaisesti arvostellut taidemusiikin kirjallisuutta,
levytyksiä ja konsertteja jo 1970-luvulta lähtien moniin medioihin. Murtomäki
suoritti hum. kand.-tutkinnon Jyväskylän yliopistossa vuonna 1977 ja
urkujensoiton opettajan tutkinnon vuonna 1980 sekä teoriadiplomin Sibelius-Akatemiassa
vuonna 1982 ja väitteli Sibeliuksen sinfonioista filosofian tohtoriksi
Helsingin yliopistossa vuonna 1991. Veijo Murtomäki on toiminut Helsingin
Sanomien musiikkiavustajana vuodesta 1984 lähtien kirjoittaen yli 2 000 musiikkiarvostelua
kyseisessä sanomalehdessä. Omana huomionaan hän korostaa, että kriitikoiden tärkeimmät
työkalut ovat ammatissa itse musiikin mahdollisimman laaja tuntemus sekä oman
kotikielentaitamus ja erinomainen tyylitaju. Murtomäki hahmottaa suuren
muutoksen pian neljäkymmenvuotisen arvostelijanuransa aikana tapahtuneen juuri
ympäröivässä maailmassa. Printtimediasta eli lehdistöstä tuoreet kritiikit ovat
dramaattisesti karsiutuneet ja samaan aikaan rinnalle on tullut voimakkaasti
internet. Itse arvostelun perusolemus ei välttämättä ole kuitenkaan muuttunut
aikain saatossa. Kollegiaalinen arvostus voidaan saavuttaa vain arvioimalla
ehdottoman uskottavasti ja innostavasti sekä olemalla mahdollisimman
selkeäsanainen kerronnassaan. Professori Murtomäki kertoo oppineensa vuosien
mennen tuntemaan hyvin yleisönsä ja hän korostaakin, että luottamuksellisen ja
uskollisen suhteen luominen on aina vuosien työ. Mikäli arvostelija
kritiikissään tohtii lausua jotakin negatiivista, on taitolaji pakata sanansa
verhoten, kielenkäyttötaitonsa nyansseja hyödyntäen häikäilemättömästi.
Säveltäjä Robert Schumann.
Professori
Murtomäki kertoo aluksi itsekin kirjoittaneensa kollegoilleen ja erilaisille
musiikin asiantuntijoille, vaikka kritiikki on nimenomaan populaari
kirjoittamisen laji. Nykyään hän kaihtaa arvioissaan mm. musiikkitermien
käyttöä ja asennoituu aivan tavallisen lukijan asemaan toimiessaan kriitikkona.
Kun musiikkikritiikki valtasi alaa 1700- ja 1800-luvuilla, niiden kärki oli
suunnattu selkeästi esitettyyn sävellykseen. Tämän päivän kriitikko hämmentää
huomattavasti useammin aiheensa itse esityksestä tai esittävästä taiteilijasta.
Kritiikin kirjoittaminen voidaan nähdä myös vallan ja vastuun tasapainon
hakemisena; historia tuntee surullisen monta esimerkkiä siitä, kuinka varsinkin
latistavan arvion osakseen saanut säveltaiteilija on vaipunut syvään
masennukseen. Hyvän kritiikin kirjoittaja tulee usein myös paljastaneeksi
verevän intohimonsa aiheeseen ja parhaimmillaan sekin on vain herättämässä
uteliaan mielenkiinnon kohderyhmässä tutustua asiaan paremmin sekä
mahdollisesti näistä elementeistä muodostaa asiasta oma mielipide.
Säveltäjä Hector Berlioz.
Professori
Murtomäki katsoo arvostelijan innoituksen olevan hyvin keskeistä esim.
tilaisuuden tunnelman ja vaikutelman välittäjänä myös paikalta poissaolleille.
Kritiikki voidaan nähdä myös julkisena roolina, jolloin arvioijan vastuu myös
korostuu merkittävästi. Esim. levyarvostelu saattaa vaikuttaa äänitteen
kaupalliseen menestymiseen. Arvostelija ei saa kaihtaa velvollisuuttaan
rohkeasti ilmaista mahdolliset puutteet musiikin tekemisessä. Veijo
Murtomäkikin on saanut tuta vuosien vieriessä, että palaute arvioista voi olla
myös hyvin kirjavaa - joskus jopa aggressiivista. Hän tiivistää, että
arvostelun tehtävä ei ole painaa alas ketään vaan viedä taidetta eteenpäin.
Usein negatiiviseen arvioon tekevät itsensä syyllisiksi vasta aloittaneet
kriitikot - ja tähän joukkoon professori Murtomäki omien sanojensa mukaan
kuului aikanaan itsekin. Lämpimästi hän kuitenkin suosittaa arvioijalle
harkintakykyä räväkkyyden sijaan. Hän peräänkuuluttaa hyvältä kriitikolta
kokemusta ja yleistietoa sekä tervettä itseluottamusta ja hyvää, herkkääkin
korvaa. Seireenien laulu on kyllä helposti kuultavissa korvaan
kuiskuttelijoilta, mutta hän vaatii arvioijilta selkärankaa ja itsetuntemusta
rohkeasti kohdata haasteensa itsekritiikkiäkään kaihtamatta.
Zacharias Topelius vuonna 1866.
Aivan
ensimmäiset musiikkiarvioinnit Euroopassa alkoivat ilmestyä 1700-luvun
alkupuoliskolla ja ne olivat aluksi selkeästi suunnattu vain oppineille ja
musiikkialan ammattilaisille. 1750-luvun jälkeen alkoi ilmestyä porvarilliselle
yleisölle suunnattuja musiikkiarvioita eri tilaisuuksista ja uutuussävellyksistä,
samanaikaisesti porvarillisen musiikkikulttuurin nousukauteen ajoittuen. 1800-luvun
romantiikankausi toi arvioihin mukaan poleemisuuden ja värikkyyden pyrkien
melko avoimesti vaikuttamaan esitettävän taiteen sisältöön. Teokset eivät olleet
joko huonoja tai hyviä, vaan taidetta tai epätaidetta. Ammattilaisten lisäksi
musiikkikritiikkiin osallistuivat intohimoisesti niin kirjailijat, filosofit
kuin sivistynyt porvaristokin. Kuuluja romantiikanajan kriitikoita olivat
eittämättä ainakin 8.6.1810 Zwickaussa syntynyt ja 29.7.1856 Endenichissa
kuollut säveltäjä - perheellä oli myös ulkomaalaisia kirjoja kustantanut
kirjakustantamo - Robert Schumann, ranskalainen säveltäjä ja kapellimestari Louis
Hector Berlioz (s. 11.12.1803 ja k. 8.3.1869 Pariisissa), Prahassa 11.9.1825
syntynyt ja 6.8.1904 kuollut Eduard Hanslick sekä kirjailija, kriitikko ja
kääntäjä Max Kalbeck (s. Breslaussa 4.1.1850 ja k. Wienissä 4.5.1921). Suomessa
musiikkikritiikki alkoi noin sata vuotta myöhemmin, 1830-luvulla päänavaajina
olivat lähinnä helsinkiläiset sanomalehdet. Zacharias Topelius oli meidän
ensimmäisiä kriitikoitamme sekä säveltäjä Martin Wegelius (s. 10.11.1846 ja k.
22.3.1906), jonka tunnemme ehkä paremmin musiikkikasvattajana, Helsingin
Musiikkiopiston perustajana ja ahkerana oppikirjojen tekijänä.
Säveltäjä Martin Wegelius.
Suomen
arvostelijoiden liitto yhdessä Sibelius-Akatemian kanssa järjestävät
marraskuussa 2014 musiikkikritiikki-seminaarin, jonka yhteydessä on
asiantuntijaluentoja, kritiikkityöpajoja ja paneelikeskusteluja. Ainakin osa
järjestettävistä tilaisuuksista on avoinna yleisölle. Tapahtuman ohjelmatiedot
julkaistaneen hieman tuonnempana.
Robert Schumannin synnyinkoti Zwickaussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti