Eläintarhan kansakoulussa opiskeli myös Olavi Virta.
Olavi Virta -
Eläinpuiston kansakoulusta päästyään - hakeutui sähkömiehen oppiin
Strömbergille ja pääsi näin kunniallisiin töihin sähkömieheksi. Olavi Virran
työura Strömbergillä jäi kuitenkin vain pätkätöiksi, sillä hän oli yrityksen
palveluksessa kuuteen eri otteeseen vuosina 1929-1938 ollen välillä pitkähköjä
aikoja ilman työtä. Armeijan harmaisiin Olavi Virta astui 7.5.1936 suorittaen
varusmiespalveluksensa Sorvalin viestipataljoonassa, Suomen kansainvälisimmässä
kaupungissa Viipurissa. Varusmiespalvelus
päättyi 20.7.1937 ja Olavi palasi taas Helsinkiin vaihteeksi Strömbergille
sähkömiehen töihin - ainakin väliaikaisesti. Mielessä siinsi jo ainakin ajatus
muusikon uralle antautumisesta ja tätä ajatellen hän oli jo armeija-aikanaan
ostanut itselleen kitaran.
Viestimies Virta Viipurissa.
Rainbow-orkesteri
soitteli alkujaan Dallapé-orkesterin ohjelmasta tuttuja kappaleita
korvakuulolta. Kun orkesteriin liittyi armeijan sotilasmuusikon koulutuksen
saanut saxofonisti ja klarinetisti Harald Österberg, muuttui meininki orkesterissa;
kaikki soittajat joutuivat opettelemaan nuotit. Kun orkesterin taso nousi, se
sai myös esiintymisiä enenevässä määrin parempiin paikkoihin ja orkesteriin
liittyi nyt myös ammattimuusikoita. Vuonna 1931 Rainbow-orkesterin käytössä oli
kattavasti painettuja sovituksia ja vuonna 1933 orkesteri mainittiin jo Suomen
Kuvalehden viihde-elämää käsittelevässä artikkelissa. Tämän orkesterin
laulusolistiksi pääsi nyt Olavi Virta läpäistyään koelaulun.
Rainbow-orkesterissa
soitti myös -kuten johonkin aikaan myös Dallapén riveissä - soolotrumpetisti,
orkesterinjohtaja, säveltäjä ja sovittaja Olavi August Koskela, joka syntyi
28.3.1912 Seinäjoella. Soitonopetuksen ohella Olavi Koskelan varsinainen päätyö
oli vuosina 1952-1972 Radion Viihdeorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin
trumpetistin toimi, josta hän jäi eläkkeellekin. Vuonna 1951 Olavi Koskela
perusti omaa nimeänsä kantaneen suositun orkesterin, joka yleensä esiintyi
hyvissä paikoissa Helsingissä, kuten Linnanmäellä, Vanhalla Ylioppilastalolla,
Ostrobotnialla tai Hämäläisten talolla. Swing
oli jysähtänyt ilmeisesti Koskelaan jäädäkseen ja Glenn Miller-tyylisiä
sovituksia on taltioitu tältä orkesterilta jopa levyille, joissa yleensä
laulusolistina on Olavi Virta.
Koskelan
orkesterin levysovituksista vastasivat joko Göran Ödner tai Kaarlo Armas
Valkama (s. 16.9.1908 Helsingissä ja k. 29.7.1980 Helsingissä). Kaarlo Valkama
oli multi-instrumentalisti, säveltäjä ja lukemattomien sovitusten tekijä, joka
Toivo Kärjen tullessa turkulaiseen Ramblers-orkesteriin opetti Toivolle myös
sovittamisen saloja. Muiden toimiensa ohessa Kaarlo Valkama myös opetti ja
soitti alttoviulua Helsingin kaupunginorkesterissa. Olavi Koskela oli myös
ensimmäisiä Suomen Trumpettikillan kunniajäseniä Eugen Malmsténin, Lauri Ojalan
ja Yrjö Syrjälän ohella. Vuosina 1969-1979 - oman orkesterinsa toiminnan
päätyttyä vuonna 1964 - Olavi Koskela johti Helsingin työväenyhdistyksen
puhallinorkesteria. Hän ennätti myös johtaa Helsingin NMKY:n Big Bandiä,
Helsingin liikennelaitoksen soittokuntaa ja Postin sinfoniaorkesteria monia
vuosia.
Rainbow-orkesterin
vakisoittopaikkoja oli Valkoinen sali Aleksanterinkadun ja Katariinankadun
kulmassa. Orkesteri esiintyi parhaimmillaan 10-miehisenä tyylikkäästi smokkiin
pukeutuneina ja monipuolista ohjelmistoa esitettiin Valkoisessa salissa neljänä
iltana viikossa. Enimmäkseen orkesterin kappaleet olivat englanninkielisiä ja Olavi
Virta imi vaikutteita esim. Bing Crosbyn tyylistä kuuntelemalla ulkomaisia
radiokanavia ja seuraamalla elokuvia. Orkesteri innostui jopa tilaamaan
menestyskappaleiden sovituksia Englannista asti. Orkesterinjohtaja Harald
Österberg lähetti Olavi Virran paikallistuntemuksensa vuoksi Viipuriin tekemään
ennakkojärjestelyjä, koska orkesteri oli päättänyt tehdä konserttimatkan
kaupunkiin. Österberg antoi Virralle 5000 markkaa matkaan rahaa, mutta Virta
palasikin viikon kuluttua matkaltaan ilman rahoja ja ilman ainuttakaan keikkaa
orkesterille. Olavi pesti tässä Rainbow-orkesterissa kesti noin kaksi vuotta,
kunnes talvisota vei laulajan rintamille.
Nuorena
22-vuotiaana 5.4.1916 Pietarissa syntynyt Kauko Käyhkö (k. 8.4.1983 Espoossa) tuli
Dallapé-orkesteriin kitaristiksi ja sittemmin laulajaksi keväällä 1938 noin
neljäksi vuodeksi. Samaan aikaan hän opiskeli laulua oopperalaulaja Toivo
Loukon ohjauksessa. Tämä rakennusmestari, muusikko, näyttelijä ja laulaja
työskenteli Martti Jäppilän luottomiehenä orkesterin toimistossa tehden sanoja
ja säveliä orkesterin käyttöön. Ensimmäisen levytyksensä Dallapén solistina
Käyhkö lauloi levylle kappaleen Mustalaisvalssi. Olavi Virta oli myös Dallapén
miehiä; käytyään saamassa vuodesta 1933 soitonopetusta orkesterin opistossa
Heimolassa, hänet nähtiin 1939 orkesterin kitaristina ja solistina.
Kaisaniemenkatu 7:n toisessa kerroksessa oli 1932 aloittanut olympiapainija Väinö
Kokkisen johtama ravintola Lepakko. Michiganissa 19.6.1907 syntynyt Bruno Artur
Laakko (k. 12.12.1989 Michiganissa) rantautui Amerikasta Suomeen ja häntä kuvailtiin
älykkääksi, miellyttäväksi, sivistyneeksi ja erittäin taitavaksi muusikoksi.
Hän toi mukanaan 80 amerikkalaistyylistä sovitusta ja hienot instrumentit.
Sotavuosina Laakko palasi synnyinmaahansa toimien mm. musiikinopettajana
Marylandissa. Lepakosta tuli Dallapé orkesterille yli vuodeksi vakituinen
soittopaikka. Käpylän työväentalolla levytettiin kahdessa päivässä elokuun
alussa 1939 Dallapé-orkesterin ystävällisellä avustuksella Olavi Virran
laulaessa solistina 36 levypuolta, joiden etiketeissä ilmoitetaan kuitenkin
orkesteriksi Lepakot ja levymerkki oli Columbia. Tämä johtui levytyssopimuksesta,
joka sitoi Dallapén levyttämään ainoastaan PSO:n levymerkille tuolloin.
Bruno Laakko
oli kehunut Columbia-levymerkin Suomen oikeuksia omistavalle Niilo Saarikolle
Olavi Virran laulajankykyjä ja sai tämän vakuuttuneeksi. Levytys tehtiin 100%-ottona
yhdellä mikrofonilla, jolloin levytyksen täytyi onnistua aina kerrasta.
Äänittäjä ja äänityskalusto tulivat Saksasta. Orkesterinjohtaja Bruno Laakko on
muistellut myöhemmin: "Se oli reilua peliä - kerrasta poikki. Eikä
muistaakseni ainakaan Virran takia yhtään kappaletta tarvinnut pistää
uusiksi." Orkesteri levytti lisäksi vielä kappaleet Alexander's Ragtime
Band ja Kissa vieköön, jonka levylle laulaa luikautti Bruno Laakko. Virran
laulettaviksi Laakko hivutti vielä musikaalisävelmät Teetä kahdelle ja
Ruusuhuone. Tuolloin levytetyt kappaleet julkaistiin myyntiin vähitellen vuosien
1940-42 aikana. Ainakin Virran tangolevytykset tuolloin jäivät vielä etäälle
hänen parhaista ajoistaan, sillä niissä kuulsi selvää epävarmuutta ja
-puhtautta vielä tuolloin. Olavi Virran ja Niilo Saarikon yhteistyö jatkui
myöhemmin vielä intensiivisenä; alkuun Saarikko pestasi Virran työhön Levytukun
myymälään vajaaksi neljäksi kuukaudeksi ennen talvisodan väliin tulemista.
Täältä levykaupasta Virta ammensi ilmeisesti itselleen oppia omaa
musiikkikauppaansa varten, joka sitten vuosia myöhemmin toimi Helsingin
keskustassa osoitteessa Mannerheimintie 14.
Orkesterinjohtaja Bruno Laakko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti