Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali.
Säveltäjä Ottorino Respighi.
Bolognassa
9.7.1879 päivänvalon nähnyt viulisti, kapellimestari ja säveltäjä Ottorino
Respighi (k. 18.4.1936 Rooma) sai musiikkitaipaleelle evästystä aikanaan
ainakin Giuseppe Martucilta ja Pietarissa Nikolai Rimski-Korsakovilta.
Berliinissä hän vietti aikaansa myös Max Bruchin ja Ferruccio Busonin seurassa.
Ottorino Respighi viihtyi varmasti musiikillisesti ammentaen ahnaasti
vaikutteita kyllä Richard Straussiltakin. Häntä ovat useat kuvailleet Italian
maiseman sävelmaalariksi. Vaikka hän jätti jälkeensä ainakin kahdeksan
oopperaa, on hänen soitinmusiikkinsa kuitenkin koettu näyttämömusiikkia
mielenkiintoisemmaksi. Rooman Santa Cecilia-Akatemiassa Respighi jakoi
sittemmin myös vuodesta 1913 lähtien saamiaan oppeja eteenpäin, myöhemmin myös
akatemian johtajana toimien. Roomaan johdatti Respighin musiikki perjantaina
koko Tampere-talo täyden salillisen kuulemaan Rooma-trilogian toista Sinfonista runoa, Rooman pinjat (Pini di Roma)
vuosilta 1923-24. Trilogian ensimmäinen osa eli Rooman suihkulähteet valmistui
vuonna 1916 ja valitettavan harvoin kuultava kolmas osa Rooman juhlista vuonna
1928. Sävelrunon neljä osaa ovat; I I pini di Villa Borghese, Allegretto
vivace, II I pini presso una catacomba, Lento, III I pini del Gianicolo, Lento
ja IV I pini della Via Appia, Tempo di marcia. Respighi ennätti ennen
kuolemaansa käydä Helsingin Suomalaisessa Oopperassa vuonna 1933 johtamassa oma
oopperansa Maria Egyptiläinen.
Säveltäjä Aaron Copland.
Klarinetisti Annelien Van Wauwe.
Amerikkalainen
jazzmuusikko Benny Goodman tilasi 14.11.1900 syntyneeltä pianisti ja säveltäjä Aaron Coplandilta (k. 2.12.1990) itselleen klarinettikonserton,
joka valmistui vuonna 1948 ja sai kantaesityksensä New Yorkissa vuonna 1950
Benny Goodmanin toimiessa solistina. Teoksessa on jazzvaikutteiden lisäksi jotakin
ranskalaista vaikutusta, säestys tehdään
vain jousibändin avulla. Konsertossa on kaksi osaa (Slowly and expressively,
Rather fast), hidas ja nopea joita kadenssi sitoo toisiinsa. Konserton perjantain
kausisarjan konsertissa meille kaikille läsnäolijoille tunnelmoi
klarinettisolistina Münchenin kansainvälisessä ADR-kilpailussakin (lisäksi
monia muita palkintoja ja stipendejä) mainetta niittänyt Annelien Van Wauwe,
joka aloitti opintonsa Belgiassa 8-vuotiaana. Maineikas Sabine Meyer on
Lyypekin musiikkikoulussa vuodesta 2005 ohjannut klarinettikonserttomme
vierailevaa solistia. Ylikapellimestarimme Santtu-Matias Rouvali ja solisti Van
Wauwe ovat jo samaista klarinettikonserttoa ennättänet yhdessä esitellä,
viimeksi näin on tapahtunut Berliinissä Filharmonian salissa.
Sabine Meyer
Gewandhous-orkesterin nykyinen sali.
Ennen
perjantain Filharmonian konserttiamme Tampere-talon Sonaatissa pidetyssä
konsertin esittelytilaisuudessa Rouvali nosti yleisön pyynnöstä akustisesti
erinomaisista saleista esimerkiksi Leipzigin Gewandhaus-orkesterin salin, jossa
hän vieraili noin kuukausi sitten. Tämä Gewandhaus-orkesteri on tunnettu
taidoistaan ja tiedetään jopa mahdollisesti maailman vanhimmaksi vielä
toiminnassa olevaksi sinfoniabändiksi, jota aikanaan johtivat sellaiset
nimekkäät johtajat, kuten Felix Mendelssohn-Bartholdy ja Arthur Nikisch sekä
vielä myöhemmin Kurt Masur. Villien suosionosoitusten jälkeen vieraileva
solistimme mainion orkesterimme ystävällisellä avustuksella äityivät soittamaan
vielä ylimääräisenä Malcolm Henry Arnoldin 2. Klarinettikonserton kolmannen
osan Pre-Goodman-Rag. Arnold (s. 21.10.1921 Northampton, Britannia - k.
23.9.2006 Norfolk, Britannia) muistetaan Lontoon Filharmonisen orkesterin
trumpetistina ja Oscar-palkittuna,
monipuolisena säveltäjänä, joka ennätti tehdä musiikin yli 130 elokuvaan.
Tampere
Filharmonian perjantain kausisarjan konsertin päätti jo eilen torstaina
(26.3.2015) klo 14 Iltapäivän sinfoniakonsertissa kuultu ranskalaisen
säveltäjän, musiikkikirjailija ja kapellimestari Louis Hector Berliozin (s. 11.12.1803
La Cȏte-Saint-André ja k. 8.3.1869 Pariisi) Fantastinen Sinfonia, Episodi erään
taiteilijan elämästä op. 14. Innostuneet ihmiset - nuo ikuiset nautinnon perään
halajavat - pääsivät perjantai-iltana
melkoiselle ooppiumkierrokselle tässä viisiosaisessa sinfoniassa. Osat ovat
järjestyksessä: I Unelmia, intohimoja, Largo - Allegro agitato e appassionato
assai, II Tanssiaiset, Allegro non troppo, III Kohtaus maalla, Adagio, IV
Marssi mestauspaikalle, Allegretto non troppo ja V Uni noitasapatista,
Larghetto - Allegro. Tämä ranskalainen lääkäri-isän poika oli taitava huilisti
ja kitaran soittaja, joka isäänsä miellyttääkseen aloitti ensin lääkärinopinnot
Pariisissa. Pian opinnot vaihtuivat kuitenkin musiikkiin Pariisin
konservatoriossa Jean-Franҫois Lesueurin ohjauksessa. Berliozin tuotanto kattaa
n. nelisenkymmentä hyvin persoonallista teosta ja niistä varmaan tunnetuin
lienee juuri Fantastinen Sinfonia vuodelta 1830. Hän kajosi myös oopperan
maailmaan tekemällä kolme oopperaa: Benvenuto Cellini (1838), Béatrice ja
Bénédict (1862) sekä Troijalaiset
(1863).
Illan
varsinainen tähti, oma mainio Tampere Filharmoniamme venyi taas kerran
mittaviin suorituksiin, josta salintäyteinen yleisö muisti kiitollisuudella
heidät myös palkita runsain aplodein. Ylikapellimestarimme Santtu-Matias
Rouvali yltyi myös - täysin ansaitusti - jakamaan kiitoksen sanoja täysiverisen
orkesterimme ammattimaisesta tasosta ja loistavasta työilmapiiristä orkesterin
sisällä sekä soittajien välillä vallitsevasta miellyttävästä ilmapiiristä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti