lauantai 28. maaliskuuta 2015


Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali.
Säveltäjä Ottorino Respighi.
 
Bolognassa 9.7.1879 päivänvalon nähnyt viulisti, kapellimestari ja säveltäjä Ottorino Respighi (k. 18.4.1936 Rooma) sai musiikkitaipaleelle evästystä aikanaan ainakin Giuseppe Martucilta ja Pietarissa Nikolai Rimski-Korsakovilta. Berliinissä hän vietti aikaansa myös Max Bruchin ja Ferruccio Busonin seurassa. Ottorino Respighi viihtyi varmasti musiikillisesti ammentaen ahnaasti vaikutteita kyllä Richard Straussiltakin. Häntä ovat useat kuvailleet Italian maiseman sävelmaalariksi. Vaikka hän jätti jälkeensä ainakin kahdeksan oopperaa, on hänen soitinmusiikkinsa kuitenkin koettu näyttämömusiikkia mielenkiintoisemmaksi. Rooman Santa Cecilia-Akatemiassa Respighi jakoi sittemmin myös vuodesta 1913 lähtien saamiaan oppeja eteenpäin, myöhemmin myös akatemian johtajana toimien. Roomaan johdatti Respighin musiikki perjantaina koko Tampere-talo täyden salillisen kuulemaan Rooma-trilogian toista  Sinfonista runoa, Rooman pinjat (Pini di Roma) vuosilta 1923-24. Trilogian ensimmäinen osa eli Rooman suihkulähteet valmistui vuonna 1916 ja valitettavan harvoin kuultava kolmas osa Rooman juhlista vuonna 1928. Sävelrunon neljä osaa ovat; I I pini di Villa Borghese, Allegretto vivace, II I pini presso una catacomba, Lento, III I pini del Gianicolo, Lento ja IV I pini della Via Appia, Tempo di marcia. Respighi ennätti ennen kuolemaansa käydä Helsingin Suomalaisessa Oopperassa vuonna 1933 johtamassa oma oopperansa Maria Egyptiläinen.
Säveltäjä Aaron Copland.
 

 

Klarinetisti Annelien Van Wauwe.
 

Amerikkalainen jazzmuusikko Benny Goodman tilasi 14.11.1900 syntyneeltä pianisti ja säveltäjä  Aaron Coplandilta (k. 2.12.1990) itselleen klarinettikonserton, joka valmistui vuonna 1948 ja sai kantaesityksensä New Yorkissa vuonna 1950 Benny Goodmanin toimiessa solistina. Teoksessa on jazzvaikutteiden lisäksi jotakin  ranskalaista vaikutusta, säestys tehdään vain jousibändin avulla. Konsertossa on kaksi osaa (Slowly and expressively, Rather fast), hidas ja nopea joita kadenssi sitoo toisiinsa. Konserton perjantain kausisarjan konsertissa meille kaikille läsnäolijoille tunnelmoi klarinettisolistina Münchenin kansainvälisessä ADR-kilpailussakin (lisäksi monia muita palkintoja ja stipendejä) mainetta niittänyt Annelien Van Wauwe, joka aloitti opintonsa Belgiassa 8-vuotiaana. Maineikas Sabine Meyer on Lyypekin musiikkikoulussa vuodesta 2005 ohjannut klarinettikonserttomme vierailevaa solistia. Ylikapellimestarimme Santtu-Matias Rouvali ja solisti Van Wauwe ovat jo samaista klarinettikonserttoa ennättänet yhdessä esitellä, viimeksi näin on tapahtunut Berliinissä Filharmonian salissa.
Sabine Meyer
Gewandhous-orkesterin nykyinen sali.
 

Ennen perjantain Filharmonian konserttiamme Tampere-talon Sonaatissa pidetyssä konsertin esittelytilaisuudessa Rouvali nosti yleisön pyynnöstä akustisesti erinomaisista saleista esimerkiksi Leipzigin Gewandhaus-orkesterin salin, jossa hän vieraili noin kuukausi sitten. Tämä Gewandhaus-orkesteri on tunnettu taidoistaan ja tiedetään jopa mahdollisesti maailman vanhimmaksi vielä toiminnassa olevaksi sinfoniabändiksi, jota aikanaan johtivat sellaiset nimekkäät johtajat, kuten Felix Mendelssohn-Bartholdy ja Arthur Nikisch sekä vielä myöhemmin Kurt Masur. Villien suosionosoitusten jälkeen vieraileva solistimme mainion orkesterimme ystävällisellä avustuksella äityivät soittamaan vielä ylimääräisenä Malcolm Henry Arnoldin 2. Klarinettikonserton kolmannen osan Pre-Goodman-Rag. Arnold (s. 21.10.1921 Northampton, Britannia - k. 23.9.2006 Norfolk, Britannia) muistetaan Lontoon Filharmonisen orkesterin trumpetistina ja  Oscar-palkittuna, monipuolisena säveltäjänä, joka ennätti tehdä musiikin yli 130 elokuvaan.  
Hector Berlioz

Tampere Filharmonian perjantain kausisarjan konsertin päätti jo eilen torstaina (26.3.2015) klo 14 Iltapäivän sinfoniakonsertissa kuultu ranskalaisen säveltäjän, musiikkikirjailija ja kapellimestari Louis Hector Berliozin (s. 11.12.1803 La Cȏte-Saint-André ja k. 8.3.1869 Pariisi) Fantastinen Sinfonia, Episodi erään taiteilijan elämästä op. 14. Innostuneet ihmiset - nuo ikuiset nautinnon perään halajavat -  pääsivät perjantai-iltana melkoiselle ooppiumkierrokselle tässä viisiosaisessa sinfoniassa. Osat ovat järjestyksessä: I Unelmia, intohimoja, Largo - Allegro agitato e appassionato assai, II Tanssiaiset, Allegro non troppo, III Kohtaus maalla, Adagio, IV Marssi mestauspaikalle, Allegretto non troppo ja V Uni noitasapatista, Larghetto - Allegro. Tämä ranskalainen lääkäri-isän poika oli taitava huilisti ja kitaran soittaja, joka isäänsä miellyttääkseen aloitti ensin lääkärinopinnot Pariisissa. Pian opinnot vaihtuivat kuitenkin musiikkiin Pariisin konservatoriossa Jean-Franҫois Lesueurin ohjauksessa. Berliozin tuotanto kattaa n. nelisenkymmentä hyvin persoonallista teosta ja niistä varmaan tunnetuin lienee juuri Fantastinen Sinfonia vuodelta 1830. Hän kajosi myös oopperan maailmaan tekemällä kolme oopperaa: Benvenuto Cellini (1838), Béatrice ja Bénédict (1862)  sekä Troijalaiset (1863).

Illan varsinainen tähti, oma mainio Tampere Filharmoniamme venyi taas kerran mittaviin suorituksiin, josta salintäyteinen yleisö muisti kiitollisuudella heidät myös palkita runsain aplodein. Ylikapellimestarimme Santtu-Matias Rouvali yltyi myös - täysin ansaitusti - jakamaan kiitoksen sanoja täysiverisen orkesterimme ammattimaisesta tasosta ja loistavasta työilmapiiristä orkesterin sisällä sekä soittajien välillä vallitsevasta miellyttävästä ilmapiiristä.

Ei kommentteja: