Suomen
eturivin orkestereihin kuului 10.12.1918 syntyneen Erkki Vilhelm Ahon (k.
19.8.2002) orkesteri, jossa parhaimmillaan soitti 16 taitavaa muusikkoa.
Väitettiin orkesterin esikuvina toimineen Benny Goodmanin ja Dorseyn veljesten
big bandit 1930-luvulla. Erkki Aho oli pasunisti, joka vielä vuonna 1937
opiskeli Helsingin Konservatoriossa ja samaan aikaan otti yksityistunteja
säveltäjä Aarre Merikannolta. Samoihin aikoihin Aho soitti Helsingissä Cotton
Clubilla ja Lepakossa orkestereissa, joissa laulusolistina nähtiin mm. Raija
Valtonen ja Olavi Virta.
Kesällä 1938
Erkki Ahon 11-miehinen orkesteri kiinnitettiin soittamaan ravintola Rioon. Ahon
orkesteria ennen Riossa soitti Jomi Leinon orkesteri, jossa oli laulusolistina
viihtynyt jonkun aikaa Olavi Virta. Olavi Virran ensimmäinen levytys
marraskuulta 1938 oli Syysserenadi, joka taas oli Tauno Marttisen sävellys ja
Niilo Lehtosen sanoitus. Ravintola Rio taas toimi Heimolan talossa Helsingissä
Hallituskadun ja Vuorikadun kulmassa. Heimolassa istui Suomen eduskunta vuosina
1911-1931, ennen kuin pääsi muuttamaan omaan parlamenttitaloon Arkadianmäelle. Heimolassa
hyväksyttiin siis Suomen itsenäisyysjulistus. Tämän jälkeen Heimola muutettiin
suureksi ja suosituksi tanssipaikaksi ja vuonna 1933 talon valtasi
Dallapé-orkesteri toimitalokseen. Dallapé-orkesteri esiintyi täällä ahkerasti
ja orkesterin (ohjelma)toimisto sijaitsi myös tässä rakennuksessa. Lisäksi
orkesteri järjesti näissä tiloissa soitto-opetusta monissa instrumenteissa ja
talossa soitti myös Dallapén suosittu oppilasorkesteri Helge Pahlmanin
johdolla. Yleisradio asensi tähän Suomen suosituimpaan tanssisaliin kiinteät
mikrofonit, jotta Ahon orkesterin soittoa pääsi radion kautta kuuntelemaan koko
kansa lauantai-iltaisin.
Talvisota
häiritsi pahoin kaikkien orkestereidenkin toimintaa ja viranomaiset rajoittivat
myös tehokkaasti huvitilaisuuksien järjestämistä sota-aikana. Välirauhan
vallitessa vuosina 1940-41 Erkki Ahon orkesteri teki paluun Rioon, mutta nyt
alkuun seitsenmiehisenä kokoonpanona. Orkesteri toimi kuitenkin runkona Erkki
Ahon myöhemmälle big bandille. Tuossa kokoonpanossa soittivat silloin pasuunaa
ja viulua soittaneen johtajan lisäksi Pauli Granfelt (trumpetti ja pasuuna),
Kaarlo Valkama (saxofonit), Martti Ounamo (pasuuna), Tauno Marttinen (piano),
Pentti Törrönen (basso) ja Osmo "Ossi" Aalto (lyömäsoittimet). Erkki
Ahon orkesterin pystysolistiksi kiinnitettiin Olavi Virta.
Syksyllä 1940
Tauno Marttisen tilalle Ahon orkesteriin tuli pianistiksi Toivo Kärki, joka
sovitti orkesterin käyttöön nopeasti
kymmeniä amerikkalaisia swingkappaleita. Näistä sovituksista tuli merkittävä
osa Ahon orkesterin perusohjelmistoa koko orkesterin historian ajaksi. Taas
soittajia vietiin, kun jatkosota kesäkuussa 1941 alkoi. Erkki Aho oli oman
sairautensa vuoksi vapautettu vakinaisesta palveluksesta ja hän ryhtyi
suosittujen konserttien järjestäjäksi Konservatorion juhlasalissa. Ahon
orkesteri kasvoi jo 15-miehiseksi big bandiksi ja ensimmäinen konsertti oli
maaliskuussa 1942 Konservatoriolla. Ravintola Rio vaihtoi maaliskuussa 1942
myös nimensä Veljeshoviksi, koska ravintolaa pyörittivät sotainvalidit.
Konserteista tuli niin suosittuja, että pian Erkki Ahon orkesteri piti
Konservatorion lisäksi niitä myös Hämäläisten talolla, Messuhallissa ja
Veljeshovissa. Veljeshovissa vieraili tuohon aikaan myös monia ruotsalaisia
taiteilijoita tukemassa sotainvalideja; heitä olivat esim. Karl Gerhard, Harry
Brandelius ja Inga-Lill Rossvald.
Lainaus
Harmony Sistersin Vera Enrothin muisteluista: "Olavi Virta ja Eugen Malmstén
olivat usein swingkonserttien solisteina. Olavin kaunis tenorisukuinen ääni ja
tunnelmallinen esitystapa sekä Eugen Malmsténin eloisuus saivat myös yleisön ja
kriitikoiden suosion... Konsertteja oli kaksi illassa, yleensä klo 18.30 ka
20.30. Erkki Ahon orkesteri saattoi avata Benny Goodmanin kappaleella Swingtime
in the Rockies, Eugen Malmstén lauloi jatsahtaen Mustat silmät, bändi soitti
Dinahin, Harmony Sisters lauloi Harry Warrenin lauluja filmistä Yö Riossa,
orkesteri soitti Goodmanin The Killer Dillerin, ja niin edelleen. Yleisö oli
Helsingin innostunutta sodanaikaista nuorisoa." Amerikkalaisten
swingkappaleiden lisäksi alkoi Ahon orkesterin ohjelmaan eksyä myös
eurooppalaisia lauluja mm. Italiasta, joita kaihoisasti tulkitsi uusi suosikki
Henry Theel.
Kulttuuriarvostelija
K:n kertomus Helsingin Sanomista: "Sunnuntaina kuultiin kahteenkin
otteeseen Konservatorion salissa, jossa ollaan totuttu kuulemaan vakavalta
kannalta otettavaa musiikkia, pitkä ohjelma ns. 'swingiä', tuota samaa
rytmissään neekerisoitantoa imitoivaa 'musisointia', jonka oikea ympäristö on
Music Hallien myrkyttynyt ilmapiiri. Erkki Ahon yhtye, joka sitä soitti, on
ilmeisesti alallaan sangen rutinoitu, joten esittämisen kohdalta odotukset
tulivat kyllä täytetyiksi..."
Sotatilasta
johtuen orkestereiden kokoonpanot saattoivat vaihdella usein paljonkin. Sodan
jälkeen alkoi välittömästi ennennäkemätön huvittelukausi ja muusikoilla oli
runsaasti töitä tarjolla. Viranomaiset säännöstelivät vielä kuitenkin melko
pitkään määräyksillään tilaisuuksien järjestämistä; pakollisen iltamaohjelman
jälkeen sallittiin vain yksi tunti tanssimusiikkia. Vuodet 1944-45 Erkki Ahon
orkesteri soitti pääasiassa Helsingin Työväentalon toisessa kerroksessa.
Orkesterin soundia kuvailtiin pehmeäksi, moderniksi ja swengaavaksi.
Tammikuussa 1945 järjestettiin Messuhallissa Suur-Karnevaalit, jossa kolme
suosituinta tanssiorkesteria kilpaili yleisön suosiosta. Dallapén ja
Rytmi-Poikien jälkeen viimeisenä esiintynyt Erkki Ahon orkesteri korjasi potin
yleisön suosionosoituksilla mitattuna selkeästi. Sodan jälkeen tykistöstä
Karjalasta palannut Toivo Kärki soitti jälleen Erkki Ahon orkesterissa vuosina
1944-45. Toivo Kärjen oli tarkoitus vuonna 1945 koota orkesteri Olavi Virran
taustalle ja lähteä Suomea kiertämään, mutta jostakin syystä tämä kiertue
peruuntui ja Kärki lähti seuraavana vuonna toivekonserttikiertueelle Henry
Theelin kanssa lähes kymmeneksi vuodeksi.
Rytmi-orkesterin
nimellä Erkki Ahon orkesteri levytti 27.3.1944 yöllä Helsingin Niittykadulla
kerrostalon alakertastudiossa seitsemän Toivo Kärjen tykistöpatterin
päällikkönä asemasodan aikana tekemää sovitusta, jotka levylle lauloi tietysti
Olavi Virta. Kappaleet olivat Who, Stardust, Close Your Eyes, Deep Purple,
Whispering, Solitude ja Always in My Heart. Levyllä soittavat johtaja Ahon
lisäksi Tauno Kukko, Pauli Granfelt ja Eino Siekkinen trumpetteja, Martti
Ounamo ja Tauno Savola pasuunaa, Ville Virtanen, Niku Jussila, Kaarlo Valkama ja
Erkki Eloranta saxofoneja, Aarre Koskela pianoa, Viljo Immonen kitaraa, Pentti
Törrönen bassoa ja Ossi Aalto rumpuja. Tallentaminen tehtiin vain käyttäen
kahta mikrofonia: toinen orkesterille ja toinen laulusolistille. Sysmässä
27.2.1915 syntynyt Oskari Olavi Virta lausui elämänsä ehtoopuolella Erkki Ahon
orkesterista seuraavasti: "Se oli loistava orkesteri, kauhean hyvä. Siinä olivat parhaat
musiikkerit mukana. Aho teki aivan uranuurtavaa työtä!"
Valitettavasti
Erkki Ahon orkesterin taival tulehtui orkesterin johtajan ja soittajien välille
tulleisiin taloudellisiin erimielisyyksiin. Joulukuussa 1945 orkesteria ryhtyi
johtamaan Ossi Aalto, joka oli jo pitkään hoitanut orkesterin managerin
tehtäviä oman soitantansa ohessa. Erkki Aho siirtyi syrjään musiikkielämästä,
mutta vuonna 1947 hän jälleen kokosi uuden orkesterin, joka esiintyi etupäässä
Helsingin tanssipaikoissa. Ahon orkesteri sai kiinnityksen mm. vuonna 1950
Linnanmäen avajaiskesänä huvipuistoon soittamaan vakituisena orkesterina, jonka
laulusolistina oli tuolloinkin Olavi Virta. Erkki Ahon orkesteri muistetaan
vielä 1950-luvulla monista esiintymisistä ravintoloissa, kuten Hungaria, Fennia
ja Kaivohuone. Vielä Kaivohuoneella Ahon orkesteri esiintyi 12-miehisenä
kokoonpanona, mutta sen jälkeen vääjäämättä viihdeorkestereiden kokoonpanot
ovat olleet huomattavasti pienempiä. Mitähän se kertoo maksavasta yleisöstä ja
sen vaatimustasosta?
2 kommenttia:
Hyvä kirjoitus.
T. Juha Ylä-Autio (Erkki Ahon tyttären poika)
Hyvä kirjoitus.
T. Juha Ylä-Autio (Erkki Ahon tyttären poika)
Lähetä kommentti