Se lääke, jota ylhäält' anotaan, On usein itsessämme; pääsy vapaa On meillä onnenmaahan; tylsät vaan Ja arat hankkeet taivas estää tapaa...
William Shakespeare
Helsingin kaupunginorkesterin konsertti 11.9.2013 ja sen
uusinta seuraavana päivänä 12.9.2013 tarjosi järeän paketin; kaksin kappalein
ensiesityksiä ja niiden välissä vielä yksi suomalainen tilausteos ja sen
kantaesitys. Konsertin yhdeksi kantavaksi teemaksi voisi nimetä teatterin ja
sen maailman, yhdistävänä tekijänä kaikille konsertissa kuultaville teoksille
on myös se, että kutakin teosta on toistaiseksi kuultu vielä melko vähän.
Konsertin kapellimestarina toimi orkesterin ylikapellimestari John Storgårds ja
vierailevana konserttimestarina Jan
Söderblom.
William Shakespeare
Juutalainen 24.7.1880 Sveitsin Genevessä syntynyt säveltäjä Ernest
Bloch opiskeli musiikin ihmeellisyyksiä Brysselin konservatoriossa mm. Eugéne
Ysaÿen johdolla ja jatkoi opintojaan myöhemmin vielä Hampurissa
Hoch-konservatoriossa. Kolminäytöksisen oopperansa - samalla myös hänen ainoa
oopperansa - Bloch sävelsi jo vuosina 1904-1906 ensi-illan ollessa Pariisissa
vuonna 1910 ja Yhdysvaltoihin hän muutti vuonna 1916 saaden maan kansalaisuuden
vuonna 1924. Institute of Musicin musiikillisena johtajana Yhdysvaltain
Clevelandissa Bloch oli vuosina 1920-1925 ja siirtyi sieltä San Franciscon
konservatorion johtajaksi vuosiksi 1925-1930. Enimmän osa 1930-lukua Ernest
Bloch vietti synnyinmaassaan Sveitsissä, kunnes 30-luvun lopussa palasi
Yhdysvaltoihin takaisin lopuksi elämäkseen. Ernest Bloch kuoli Portlandissa Oregonissa
15.7.1959.
Ernest BlochHelsingin kaupunginorkesterin kenraaliharjoitus 11.9.2013
Helsingin kaupunginorkesterin ehdottomia syyskauden
huippuhetkiä oli keskiviikon 11.9.2013 klo 19 orkesterin Jukka Linkolalta
tilaaman Pianokonserton nro 2 Serenades and Cabaret Dances tilausteoksen
kantaesitys Musiikkitalossa pianisti Iiro Rantalan toimiessa solistina
konsertossa. Teos sai alkuideansa Jukka Linkolan vieraillessa noin neljä vuotta
sitten pianisti Iiro Rantalan tv-ohjelmassa Iirottelua. Taiteilijaprofessori, pianisti, säveltäjä
ja 21.7.195 Espoossa sytynyt Jukka Linkola on laajassa tuotannossaan keskittynyt lähinnä oopperoiden,
orkesteri-, kamari- ja kuoromusiikin sekä monenlaisten jazzteosten
säveltämiseen. Keskeisin tuotanto kattaa kymmenen oopperaa ja kaksitoista
orkesterisäestyksellistä solistikonserttoa.
Vuosina 1979-1992 Jukka Linkola toimi Helsingin
kaupunginteatterin kapellimestarina ja hänen ensimmäinen Helsingin
kaupunginteatterille tehty musikaali oli Peter Pan. Muita Linkolan säveltämiä
musikaaleja ovat olleet mm. Max ja Moritz (1987), Kallion kimallus (1990), Antti
Puuhaara (1994) sekä Astoria (2003). Elokuvaohjaaja Matti Kassilan elokuviin
Ihmiselon ihanuus ja kurjuus (1988) ja Kaikki pelissä (1994) säveltäjä Jukka
Linkola on tehnyt musiikin samoin kuin Päivi Hartzellin elokuvaan
Lumikuningatar (1986) ja Mats Arehnin ruotsalaiseen elokuvaan Valkoisia
valheita (1995).
Vuosien saatossa säveltäjä Jukka Linkolan musiikkia on
onneksi tallennettu runsaasti. Viimeisimmät tallenteet ovat Alba Recordsin
julkaisuina ilmestyneet ooppera Robin Hood, Winds (musiikkia klarinetille,
viululle ja kamariorkesterille) Lapin kamariorkesteri John Storgårdsin
johdolla, musikaali Astoria (Jukka Itkosen Ari-Matti Hedmanin idean pohjalta
kirjoittamat sanat), ooppera The Journey ( Kymi Sinfonietta Juha Nikkolan
johdolla) ja Sisu. Ondine julkaisi ooppera-dvd:n Hui Kauhistus ja vuonna 2011
Linkolalta kantaesitettiin kaksi uutta oopperaa. Turun Filharmoninen orkesteri
tilasi säveltäjä Jukka Linkolalta ensimmäisen pianokonserton Euroopan
kulttuuripääkaupunkitapahtumaan vuonna 2011 ja 2012 kantaesitettiin Linkolan
musikaali Sydämeni laulu. Rockland on Pine Mountain Music Festivalin (Michigan,
USA) tilaama ooppera Robin Hood kantaesitettiin Suomen kansallisoopperassa
14.1.2010. Lisäksi vuoden 2013 toukokuussa sai kantaesityksensä Suomen
kansallisoopperan tilausteos ooppera Hölmöläiset.
"Minua on aina viehättänyt räiskyvien ja tanssillisten
ainesten sulauttaminen laulavaan ja melodiseen ilmaisuun orgaanisesti. Kun
tiesin Iiro Rantalan soittavan kantaesityksen, oli helppo myös itselleni palata
'omille juurilleen'. Meillähän on Iiron kanssa kummallakin vahva jazz- ja
teatteritausta. Tässä konsertossa on melkoinen annos tuhtia rytmiikkaa ja
toisaalta myös hämyisiä ja rauhallisia balladiteemoja.
Sävellysprosessin alkulähtökohtana oli omien teatterinäkyjen
ja näyttämöllisten muistojen palapelin kokoaminen kuusiosaiseksi
musiikilliseksi mielikuvakokonaisuudeksi. Teoksessani monet teatterin ja
kirjallisuuden hahmot saavat soivan näköismielikuvan. Fuga, Ragtime, Tango ja
Polkka saavat myös tungettua lonkeronsa partituurin lehdille. Koko sävellysajan
itselläni oli tarve etsiä henkilökohtaisten mieltymysten mukaista musiikkia,
jossa tarinaa kuljettavat seesteinen kauneus, täyteläisesti soiva harmonia ja
vääjäämättömästi eteenpäin laukkaava villi svengi.
Olen käyttänyt ’vallatonta’ ja rehevää orkestrointitapaa.
Orkesterin virtuoosimaisissa soolopyrähdyksissä on tärkeä rooli myös viululla,
sellolla ja klarinetilla. Lyömäsoitinryhmä pitää huolen groovesta ison
soitinarsenaalin turvin. Rytmimusiikillisia päästöjä on jäänyt nuotteihin melko
paljon, ja niin oli alun perin tarkoituskin. En ole Crossings-orkesteriteoksen
(1983) jälkeen kirjoittanut sinfoniakokoonpanolle mitään näin ’crossoveria’.
Pianostemma on läpikirjoitettu, olen kuitenkin jättänyt Iirolle
yllätyksen mahdollisuuden. Voi siis olla, että Heavy Fugaan tulee Iirolta
improvisoitu kadenssi, se kuullaan siis Helsingin Musiikkitalossa."
Säveltäjä Jukka Linkola (vas.) ja solisti Iiro Rantala
Linkolan Pianokonsertto nro 2 osat ovat 1. Desdemona, 2.
Tango Casanova, 3. Rockrag, 4. Miss Julie, 5. Solveig and the Dovre Polka ja 6.
Heavy Fuga. Näistä osista 1., 4. ja 5. edustivat rauhallisempia balladeja ja
loput kolme olivat taas enemmän rytmien juhlaa. Mainion pianosolistin eläytynyt
soittokin tuntui kasvaneen konserttipäivien edetessä. Kaikkiaan teos oli
taiturillista soittoa ja riemastuttavaa kuunneltavaa teatterin maailmasta
vankalla ammattitaidolla toteutettuna. Kenraaliharjoituksessa säveltäjä Linkola
korjasi vielä muutamasta kohdasta dynamiikkamerkintöjä. Linkolan
luottokapellimestari John Storgårds osoitti jälleen "kyntensä" sekä
Helsingin kaupunginorkesterin koulutetut muusikot saivat erinomaisen paikan
näyttää, kuinka sinfoniaorkesteri tarvittaessa taipuu tällaiseen jazz- ja
rytmimusiikin sekä konserttimusiikin yhteen saattamiseen.
Dmitri Šostakovitš vuonna 1930
Konsertin kolmantena teoksena väliajan jälkeen yleisö
hiljentyi ensikertaa Suomessa kuuntelemaan 25.9.1906 Pietarissa syntyeen Dmitri Šostakovitšhin
Orkesterisarjaa oopperasta Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth, joka tammikuussa
1934 sai kantaesityksensä silloisessa Leningradissa. Oopperan sävellystyö alkoi
syksyllä 1931 ja teosta ennätettiin esittää 49 kertaa, ennen kuin tammikuussa
1936 Pravda-lehti teilasi sen ja käytännössä teoksen esitykset päättyivät
siihen pitkäksi aikaa. Säveltäjä muutti teoksen nimen Katariina Izmailovaksi vuonna
1962 ja teos palasi uusittuna laitoksena esitykseen.
Oopperan tarina perustuu kirjailija Nikolai Leskovin
(1831-1895) novelliin kauppiaan miniästä Katarinasta, joka kyllästyy
kylmäkiskoiseen aviosiippaansa ja ryhtyy intohimoiseen suhteeseen Sergei-rengin
kanssa. Lopulta appiukko myrkytetään ja aviomies kuristetaan ja lemmenpari
todetaan syyllisiksi tekoihin. Heidät karkotetaan Siperiaan, mutta matkalla
sinne Sergei ihastuu toiseen naiseen ja intohimodraama saa surullisen lopun,
kun Katarina tekee itsemurhan.
Yhdysvaltalainen kapellimestari James Conlon on
kunnostautunut unohdettujen teosten esiin kaivajana ja sovittajana. Conlon
arvottaa Šostakovitšhin oopperan 1900-luvun suurimmaksi oopperateokseksi ja hän
rakensi sitä 12-osaisen orkesterisarjan vuonna 1991, johon hän valitsi
kahdeksan kohtausta tästä oopperasta. 40 minuuttisen orkesterisarjan musiikista
suurin osa löytyy oopperasta samanlaisena ja muutamia oopperan lauluosuuksia on
korvattu oboella ja alttohuilulla.
Orkesterisarjan osat ovat: I Izmailovien maatilalla, II
Interlude Largo, III Vaarallinen jännite, IV Interlude Allegro, V Katarina
& Sergei I, VI Interlude Adagio, VII Passacaglia, VIII Katarina &
Sergei II, IX Juopporetku, X Interlude Allegretto, XI Poliisien tulo ja XII
Karkotus. Ylikapellimestari John Storgårds oli kaivanut teoksesta hyvin
värikylläisen ja jykevän, mutta toisaalta hennon herkän version esille
kuulijakunnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti