keskiviikko 25. syyskuuta 2013


 
Vuonna 1976 syntynyt musiikin maisteri ja trumpetisti Tommi Kolunen ja Tampereen tuomiokirkon urkuri ja vuonna 2010 musiikin maisteriksi valmistunut Henri Hersta järjestivät sunnuntaina 22.9.2013 klo 18 Tampereen tuomiokirkossa mielenkiintoisen yhteiskonsertin teemalla uutta ja vanhaa musiikkia trumpetille ja uruille. Konsertti oli oiva osoitus siitä, että nämä soittimet soveltuvat toisiinsa todella upeasti ja urkujen rikasta äänimaailmaa taiten käyttäen sekä toisaalta trumpetin sordiinoja vaihdellen päästään aika uskomattomiin suorituksiin taitavien muusikoiden kyydissä. Tommi Kolunen opiskeli trumpetinsoiton opettajaksi Tampereen Konservatoriossa (AMK) ja musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiassa. Tommin opettajana on toiminut mm. Jouko Harjanne, joka nykyään solistisen uransa ja opetustehtäviensä lisäksi soittaa trumpettia Radion Sinfoniaorkesterissa. Viime vuodet Tommi on viihtynyt Pori Sinfonietan trumpetin äänenjohtajana ja nykyisin hänet löytää sijaisena Suomen Kansallisoopperan orkesterista Helsingistä. Tommi siirtyy sujuvasti yli musiikkigenrejen sinfoniabändistä teatterimaailman kautta jazzsoitantaan. Häntä on myös käytetty studiomuusikkona useasti. Henri Hersta konsertoi ympäri Suomea solistina ja kamarimuusikkona ja ennen Tampereelle siirtymistä hän toimi kanttorina eri Etelä-Suomen seurakunnissa. Sibelius-Akatemiassa häntä ohjasivat urkujensoiton A-tutkintoon vuonna 2007 Ville Urponen ja pianonsoiton B-tutkintoon vuonna 2006 Tarja Penttinen. 
  

Konsertin aloitti 12.3.1925 syntyneen ranskalaissäveltäjän Georges Deleruen Cantate. Säveltäjä Delerue on jättänyt jälkeensä 351 sävellystä elokuviin ja tv-ohjelmiin ja on voittanut lukemattoman määrän elokuva-alan musiikkipalkintoja urallaan, joka päättyi sydänkohtaukseen 20.3.1992 Los Angelesissa. Säveltäjän omia soittimia olivat klarinetti ja piano.
 

Yhdessä Tommi Kolunen ja Henri Hersta heittäytyivät seuraavaksi Sisilian Catanissa 3.11.1808 syntyneen ja varsinkin oopperasäveltäjänä tunnetun ja hyvin nuorena kuolleen Vincenzo Bellinin kolmeosaiseen Eb-duuri Trumpettikonserttoon; osat I Maestoso é deciso, II Larghetto cantabile ja III Allegro. Bellinin musiikkia on luonnehdittu usein hyvin emotionaaliseksi, joskus jopa mahtipontiseksi, mutta aina hyvin melodiseksi. 26-vuotiaana La Scala tilasi häneltä vuonna 1827 ensimmäisen oopperan Il Pirata, josta tulikin sitten suuri menestys. Vuodelta 1831 on kuitenkin ehkä hänen tunnetuin ja arvostetuin ooppera, Norma.  Vaikka säveltäjä Belliniä arvostetan ammattisäveltäjänä, nykyään hänen oopperoitaan varsinkin esitetään liikuttavan vähän, koska hänen tenoreille ja sopraanoille kirjoittamat lauluosuudet ovat todella vaativia toteuttaa. Felice Romani kirjoitti Bellinin tunnetuimpiin oopperoihin libretot. Bellini kuoli Pariisin lähistöllä 23.91835 vain 33-vuotiaana ja hän sai viimeisen lepopaikkansa synnyinseuduiltaan Sisiliasta. Tommi Kolusen ja Henri Herstan tulkinta trumpettikonsertosta oli tarkkaa soitantaa ja nautittavaa kuunneltavaa hyvällä dialogilla.
 

Tuomiokirkon urkuri Henri Hersta uppoutui soolonumerossaan tämän jälkeen Charles-Marie Widorin Toccataan Urkusinfoniasta No. 5, jonka hän soitti menestyksellisesti myös Matti Hannulan läksiäiskonsertissa samassa paikassa toukokuun lopussa. Valitettavan harvoin tätä Widorin Urkusinfoniaa kuulee kokonaan soitettavan ja itse kuulin sen viimeksi 11.6.2013 Keski-Porin kirkossa ruotsalaisen urkurin Hans Fagiuksen soittamana. Henri Hersta on ollut myös vuonna 2001 Lahden kansainvälisen urkuviikon ja vuonna 2008 Porin Organ-festivaalin nuori taiteilija. Henrin tulkinta Widorin teoksesta on jämäkkää tavaraa ja sopii hyvin näille romantiikan ajan 70-äänikertaisille uruille, joissa näkyy Kangasalan Urkutehtaan vahva kädenjälki.
 

Jälleen yhteen kokoontuen muusikkomme Kulonen & Hersta paneutuivat nykysäveltäjistämme esittämään 9.10.1928 syntyneen Einojuhani Rautavaaran Hymnus teoksen vuodelta 1998. Piakkoin 85-vuotta täyttävä kahdeksan sinfonian säveltäjä opiskeli Amerikassa aikanaan jopa Aaron Coplandin ohjauksessa. Einojuhani Rautavaara on ehkä nykysäveltäjistämme tällä hetkellä kansainvälisesti kaikkein arvostetuin. Varsinaisen työn ohella Rautavaara on kirjoittanut musiikkikritiikkiä Ilta-Sanomiin ja toiminut Käpylän musiikkiopiston rehtorina. Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina (vuodet 1976-1990) hänen tunnetuimpia oppilaitaan olivat esim. Kalevi Aho, Olli Mustonen Esa-Pekka Salonen, Olli Kortekangas ja Magnus Lindberg.
 

Pastorale Op. 18/2 Sibelius-Akatemian rehtorina aikanaan toimineen professori Taneli Kuusiston (s. 19.6.1905) urkutuotannosta toimi jälleen Henri Herstan urkusoolona. Taneli Kuusisto valmistui vuonna 1928 filosofian kandidaatiksi ja 1936 filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta. Vuosina 1923-1935 häntä opettivat Helsingin konservatoriossa Erkki Melartin, Ilmari Hannikainen ja Elis Mårtenson. Sävellys- ja urkudiplomin hän sai suoritetuksi vuonna 1935 ja opiskeli vielä lisäksi Leipzigissa, Stuttgartissa ja Pariisissa. Oma sävellystuotanto Kuusistolla jäi valitettavan suppeaksi muiden kiireiden vuoksi; vuosina 1936-1939 hän johti Suomalaisen Oopperan kuoroa, vuosina 1943-1063 toimi Töölön seurakunnan urkurina, vuodesta 1948 lähtien Sibelius-Akatemian opettajana, vuodet 1955-1957 Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiosaston johtajana, akatemian vararehtorina vuodet 1956-1959 sekä rehtorina vuodet 1959-1971. Muiden kiireidensä ohella hän ennätti vielä kirjoittaa musiikkiarvosteluja Uuteen Suomeen.  
 

Konsertin päätösnumeron säveltäjä oli Tšekkoslvakian ´Zamberkissa 22.1.1929 syntynyt sellisti, pianisti, urkuri ja kuoronjohtaja Petr Eben. Päätösteos oli Okna Windows (After Marc Chagall) Four movements for trumpet and organ. Teoksen neljä osaa olivat: blue window, green window, red window ja golden window, jonka säveltäjä vuonna 1976 sävelsi uruille ja trumpetille. Teos on täynnä filosofiaa ja uskonnollista mystiikkaa. Oliver Messiaen on se säveltäjä, johon Petr Ebeniä on usein verrattu katolisena urkurina. Kultainen viimeinen osa teoksesta oli ehdottomasti teoksen parasta antia. Lopuksi voisi esittää vienon toiveen Henri Herstalle: Toivottavasti Tuomiokirkon pitkäaikaisen urkurin ja diplomilaulajan, Matti Hannulan aloittama ja jo vahvat perinteet luonut Kesäillan urkusiikkia-sarja kesäsunnuntaisin voisi jatkua Matin muistoksi!
 

Ei kommentteja: