Vuonna 1976 syntynyt musiikin maisteri ja trumpetisti Tommi
Kolunen ja Tampereen tuomiokirkon urkuri ja vuonna 2010 musiikin maisteriksi
valmistunut Henri Hersta järjestivät sunnuntaina 22.9.2013 klo 18 Tampereen
tuomiokirkossa mielenkiintoisen yhteiskonsertin teemalla uutta ja vanhaa
musiikkia trumpetille ja uruille. Konsertti oli oiva osoitus siitä, että nämä
soittimet soveltuvat toisiinsa todella upeasti ja urkujen rikasta äänimaailmaa
taiten käyttäen sekä toisaalta trumpetin sordiinoja vaihdellen päästään aika uskomattomiin
suorituksiin taitavien muusikoiden kyydissä. Tommi Kolunen opiskeli
trumpetinsoiton opettajaksi Tampereen Konservatoriossa (AMK) ja musiikin
maisteriksi Sibelius-Akatemiassa. Tommin opettajana on toiminut mm. Jouko
Harjanne, joka nykyään solistisen uransa ja opetustehtäviensä lisäksi soittaa
trumpettia Radion Sinfoniaorkesterissa. Viime vuodet Tommi on viihtynyt Pori
Sinfonietan trumpetin äänenjohtajana ja nykyisin hänet löytää sijaisena Suomen
Kansallisoopperan orkesterista Helsingistä. Tommi siirtyy sujuvasti yli
musiikkigenrejen sinfoniabändistä teatterimaailman kautta jazzsoitantaan. Häntä
on myös käytetty studiomuusikkona useasti. Henri Hersta konsertoi ympäri Suomea
solistina ja kamarimuusikkona ja ennen Tampereelle siirtymistä hän toimi
kanttorina eri Etelä-Suomen seurakunnissa. Sibelius-Akatemiassa häntä ohjasivat
urkujensoiton A-tutkintoon vuonna 2007 Ville Urponen ja pianonsoiton
B-tutkintoon vuonna 2006 Tarja Penttinen.
Konsertin aloitti 12.3.1925 syntyneen ranskalaissäveltäjän
Georges Deleruen Cantate. Säveltäjä Delerue on jättänyt jälkeensä 351
sävellystä elokuviin ja tv-ohjelmiin ja on voittanut lukemattoman määrän
elokuva-alan musiikkipalkintoja urallaan, joka päättyi sydänkohtaukseen
20.3.1992 Los Angelesissa. Säveltäjän omia soittimia olivat klarinetti ja
piano.
Yhdessä Tommi Kolunen ja Henri Hersta heittäytyivät
seuraavaksi Sisilian Catanissa 3.11.1808 syntyneen ja varsinkin
oopperasäveltäjänä tunnetun ja hyvin nuorena kuolleen Vincenzo Bellinin
kolmeosaiseen Eb-duuri Trumpettikonserttoon; osat I Maestoso é deciso, II
Larghetto cantabile ja III Allegro. Bellinin musiikkia on luonnehdittu usein
hyvin emotionaaliseksi, joskus jopa mahtipontiseksi, mutta aina hyvin
melodiseksi. 26-vuotiaana La Scala tilasi häneltä vuonna 1827 ensimmäisen
oopperan Il Pirata, josta tulikin sitten suuri menestys. Vuodelta 1831 on
kuitenkin ehkä hänen tunnetuin ja arvostetuin ooppera, Norma. Vaikka säveltäjä Belliniä arvostetan
ammattisäveltäjänä, nykyään hänen oopperoitaan varsinkin esitetään liikuttavan
vähän, koska hänen tenoreille ja sopraanoille kirjoittamat lauluosuudet ovat
todella vaativia toteuttaa. Felice Romani kirjoitti Bellinin tunnetuimpiin
oopperoihin libretot. Bellini kuoli Pariisin lähistöllä 23.91835 vain
33-vuotiaana ja hän sai viimeisen lepopaikkansa synnyinseuduiltaan Sisiliasta.
Tommi Kolusen ja Henri Herstan tulkinta trumpettikonsertosta oli tarkkaa
soitantaa ja nautittavaa kuunneltavaa hyvällä dialogilla.
Tuomiokirkon urkuri Henri Hersta uppoutui soolonumerossaan
tämän jälkeen Charles-Marie Widorin Toccataan Urkusinfoniasta No. 5, jonka hän
soitti menestyksellisesti myös Matti Hannulan läksiäiskonsertissa samassa
paikassa toukokuun lopussa. Valitettavan harvoin tätä Widorin Urkusinfoniaa
kuulee kokonaan soitettavan ja itse kuulin sen viimeksi 11.6.2013 Keski-Porin
kirkossa ruotsalaisen urkurin Hans Fagiuksen soittamana. Henri Hersta on ollut
myös vuonna 2001 Lahden kansainvälisen urkuviikon ja vuonna 2008 Porin
Organ-festivaalin nuori taiteilija. Henrin tulkinta Widorin teoksesta on
jämäkkää tavaraa ja sopii hyvin näille romantiikan ajan 70-äänikertaisille
uruille, joissa näkyy Kangasalan Urkutehtaan vahva kädenjälki.
Jälleen yhteen kokoontuen muusikkomme Kulonen & Hersta
paneutuivat nykysäveltäjistämme esittämään 9.10.1928 syntyneen Einojuhani
Rautavaaran Hymnus teoksen vuodelta 1998. Piakkoin 85-vuotta täyttävä kahdeksan
sinfonian säveltäjä opiskeli Amerikassa aikanaan jopa Aaron Coplandin
ohjauksessa. Einojuhani Rautavaara on ehkä nykysäveltäjistämme tällä hetkellä
kansainvälisesti kaikkein arvostetuin. Varsinaisen työn ohella Rautavaara on
kirjoittanut musiikkikritiikkiä Ilta-Sanomiin ja toiminut Käpylän
musiikkiopiston rehtorina. Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina (vuodet
1976-1990) hänen tunnetuimpia oppilaitaan olivat esim. Kalevi Aho, Olli
Mustonen Esa-Pekka Salonen, Olli Kortekangas ja Magnus Lindberg.
Pastorale Op. 18/2 Sibelius-Akatemian rehtorina aikanaan
toimineen professori Taneli Kuusiston (s. 19.6.1905) urkutuotannosta toimi
jälleen Henri Herstan urkusoolona. Taneli Kuusisto valmistui vuonna 1928
filosofian kandidaatiksi ja 1936 filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta.
Vuosina 1923-1935 häntä opettivat Helsingin konservatoriossa Erkki Melartin,
Ilmari Hannikainen ja Elis Mårtenson. Sävellys- ja urkudiplomin hän sai
suoritetuksi vuonna 1935 ja opiskeli vielä lisäksi Leipzigissa, Stuttgartissa
ja Pariisissa. Oma sävellystuotanto Kuusistolla jäi valitettavan suppeaksi
muiden kiireiden vuoksi; vuosina 1936-1939 hän johti Suomalaisen Oopperan kuoroa,
vuosina 1943-1063 toimi Töölön seurakunnan urkurina, vuodesta 1948 lähtien
Sibelius-Akatemian opettajana, vuodet 1955-1957 Sibelius-Akatemian
kirkkomusiikkiosaston johtajana, akatemian vararehtorina vuodet 1956-1959 sekä
rehtorina vuodet 1959-1971. Muiden kiireidensä ohella hän ennätti vielä
kirjoittaa musiikkiarvosteluja Uuteen Suomeen.
Konsertin päätösnumeron säveltäjä oli Tšekkoslvakian
´Zamberkissa 22.1.1929 syntynyt sellisti, pianisti, urkuri ja kuoronjohtaja
Petr Eben. Päätösteos oli Okna
Windows (After Marc Chagall) Four movements for trumpet and organ. Teoksen
neljä osaa olivat: blue window, green window, red window ja golden window,
jonka säveltäjä vuonna 1976 sävelsi uruille ja trumpetille. Teos on täynnä
filosofiaa ja uskonnollista mystiikkaa. Oliver Messiaen on se säveltäjä, johon
Petr Ebeniä on usein verrattu katolisena urkurina. Kultainen viimeinen osa
teoksesta oli ehdottomasti teoksen parasta antia. Lopuksi voisi esittää vienon
toiveen Henri Herstalle: Toivottavasti Tuomiokirkon pitkäaikaisen urkurin ja
diplomilaulajan, Matti Hannulan aloittama ja jo vahvat perinteet luonut
Kesäillan urkusiikkia-sarja kesäsunnuntaisin voisi jatkua Matin muistoksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti