maanantai 30. syyskuuta 2013






 
Torstaina 26.9.2013 sateisesta ilmasta piittaamaton orkesterimme tukijoukko kokoontui klo 17 Tampere-talon Aariassa Pro Orchestran jäsentilaisuuteen kuulemaan ensiksi laadukasta musisointia kahdella huilulla ja pianolla. Musiikin maisteri ja vuonna 1972 huilunsoitonopintonsa Hyvinkään musiikkiopistossa aloittanut Seppo Planman esitteli lyhyesti musiikkinumeron ja hänen kollegansa, orkesterimme huilujen äänenjohtaja Annaleena Puhto toimi esityksessä toisena huilistina. Orkesterimme huilisteja säesti esityksessä Tampereen Musiikkiakatemian pianonsoiton opettaja Ville Hautakangas. Kuulemamme teos oli Andante ja Rondo Op. 25 kahdelle huilulle ja pianolle vuodelta 1870. Säveltäjä oli 16.10.1821 Puolassa syntynyt huiluvirtuoosi ja säveltäjä Albert Franz Doppler, joka sai omalta oboisti-isältään huilunsoiton opetusta ja debytoi huilistina jo 13-vuotiaana. Säveltäjän Karl veli oli myös taitava huilisti ja he esiintyivät mielellään aikanaan yhdessä paljon. Ehkä parhaiten säveltäjä Doppler muistetaan kuitenkin säveltämistään seitsemästä oopperasta ja viidestätoista baletista, jotka ainakin hänen elinaikanaan olivat hyvin suosittuja teoksia. Säveltäjä Doppler kuoli 27.7.1883.


 
Piirtoakaan en vaihtaisi, tuntui olevan tunnelma päävierailijamme esiintymisen myötä. Orkesterimme intendentti Helena Hiilivirta johdatteli vieraamme keskusteluun tulevista ja menneistä opinnoista, kilpailuista ja niiden hyödyistä, teoksen esittelystä ja perjantain tunnelmista. Johannes Piirto nuoresta iästään huolimatta (19 mennyttä vuotta) sai keskittyneen kuulijakuntamme jakamattoman huomion osakseen. Johannes haki Keisarikonserton nuotit kirjastosta noin vuosi sitten ja on siitä lähtien työstänyt konserttoa säännöllisen epäsäännöllisesti. Kyseinen pianoteos on siis tietysti Ludwig van Beethovenin Pianokonsertto nro 5 Eb-duuri Op. 73 ja sen osat ovat: I Allegro, II Adagio un poco mosso ja III Rondo: Allegro. Solistimme mietteissä merkillepantavaa on huomio, että konserton toista osaa kuulee soitettavan liian usein väärässä tempossa eli liian hitaasti. Tähän asiaan hän lupasi perjantaina korjausta ja hän lupasi myös olla soittamatta virheettömästi vielä vaiheessa olevaa konserttoa.
 








Ei kommentteja: