Tämä 12.4.2012 torstai-illalta arkkitehti Jarl Eklundin
suunnittelemasta ja 1924 rakennetusta Pyynikinlinnan Thelonius Monkin sävelistä
koostetusta Kevättä kohti konsertin jälkitunnelmista huokuu monellakin tapaa
historian siipien havinaa. Voisi - ja tietysti olisi tyystin kohtuullista -
lähestyä kuvaa henkilöhistorian kautta, kertomalla kuvan pianistista,
orkesterinjohtajasta, tamperelaistuneesta teatterisäveltäjästä ja sovittajasta,
Arto Piispasesta. Kuvan miljöö taas toimisi
innoittajana moneen juttuun useammastakin näkökulmasta, mutta nytpä
tahdon kiinnittää huomioni Arton kuvassa näkyvään työkaluun, flyygeliin ja
varsinkin aivan erityisesti tähän tiettyyn saksalaiseen laatumerkkiin.
Maailman pianistien joukossa ja yleisönkin tietoisuudessa
kiistatta pidetään flyygelin ykkösmerkkinä Steinway & Sons-flyygeleitä ja
pianoja. Tämä saksalaisen Henry Engelhard Steinwayn vuonna 1853 New Yorkin
Manhattanin Varick Streetin ullakolle perustama tehdas toimii edelleen tänä
päivänä kaikkien musiikinystävien iloksi ja meidän on hyvä elää sen tiedon
varassa - jolla tehdas tänäkin päivänä itseään mainostaa -, että jokaisen käsintehdyn
konserttiflyygelin valmistusprosessiin käytetään liki vuosi aikaa ja nykyisin
Steinwayn tehtaat ovat sekä New Yorkissa että Saksan Hamburissa. Noin pyöreästi
puolitoista tuhatta maailman konsertoivaa pianotaiteilijaa kuuluu Steinwayn
talliin (täyttävät tietyt laatukriteerit ja omistavat itse Steiwayn flyygelin
sekä sitoutuvat konsertoidessaan käyttämään aina Steinwayn flyygeleitä) ja Suomessa
heitä lienee 5-6 pianistia.
Täysin samana vuonna - siis 1853 - alkoi myös toisen
saksalaisen laatumerkin, Bechsteinin historia, kun 1826 syntynyt F.W. Carl
Bechstein perusti ensimmäisen tehtaansa Berliiniin ensin työskenneltyään eri
pianotehtaissa ja tehtyään opintomatkoja Pariisiin ja Lontooseen. C. Bechstein
Pianofortefabrik Berlin valtasi sangen nopeasti laadullaan markkinoita
1800-luvun puolivälissä Saksassa, jonka konserttien soittimet tuolloin olivat
ulkolaista alkuperää. Hans von Bülow (Lisztin vävy) antoi Berliinissä 1857
ensimmäisen julkisen esityksen Bechsteinin konserttiflyygelillä esittäen Franz Lisztin
Pianosonaatin h-mollissa. Tehtaan menestystarina hakee vertaistaan, sillä aina
ensimmäiseen maailmansotaan asti voittokulku jatkui ja liiketoiminta laajeni.
Jo 1880 Berliiniin perustettiin toinen pianotehdas ja koska Bechsteinistä tuli
ensin Englannin kuninkaallisen hovin - ja myöhemmin muidenkin Euroopan
monarkkien - hovihankkija, täytyi seuraavaksi avata konttori 1885 Lontooseen ja
1887 perustettiin jo kolmas tehdas Berliinin Kreuzbergiin. 1890 mennessä tehdas
omisti jo myyntinäyttelytilat Pariisin lisäksi myös Wienissä ja Pietarissa.
Carl poistui ajastamme jo 1900, mutta hänen poikansa, Edwin, jatkoi
liiketoimintaa aluksi hyvinkin menestyksellisesti. Vielä ensimmäisen
maailmansodan alla Bechstein työllisti tehtaillaan noin 1200 työntekijää ja
soittimia valmistui huippuvuosina noin 5000 kpl vuodessa. Tehtaiden tuotannosta
kolme neljäsosaa meni vientiin pääasiassa Britanniaan ja Kansainyhteisön maihin
ja Venäjälle. Ensimmäinen maailmansota aiheuttivat valtaisia menetyksiä
Bechsteinin liiketoiminnalle Pariisissa, Pietarissa ja varsinkin Lontoossa ja tehtaan soittimia ja omaisuutta
takavarikoitiin. Lopulta eri vaiheiden ja sotkujen jälkeen Edwin myi vaimonsa
kanssa tehtaansa, mutta 1920 tehdas saatiin taas täysimittaiseen toimintaansa
pitkälti uusien keksintöjen ja materiaalien avulla. 1923 Bechsteinista tuli
osakeyhtiö ja Edwin vaimoineen ostivat takaisin osakkeita sekä palasi firman
johtoon takaisin. 1930 yhtiö alkoi tehdä
yhteistyötä Siemens-yhtiön kanssa ja oli mukana suunnittelemassa ensimmäisiä
sähköpianoja.
Surullisen sivujuonteen tähän Bechsteinin muuten niin
menestykselliseen tarinaan tekee Helene Bechstein, Edwinin vaimo ja natsien
mesenaatti sekä Adolf Hitlerin suuri ihailija. Helene yhdessä ystävättärensä
Elsa Brückmannin kanssa esittelivät ja tutustuttivat Hitlerin
taiteilijapiireihin Berliinissä ja Münchenissä. Edwin kuoli 1934
Berchtesgadenin huvilallaan, joka sijaitsi Obersalzbergissa, jossa myös natsit
ja Hitler viettivät aikaansa. Vainajan jäännökset siirrettiin Berliiniin, jossa
natsit järjestivät hänen muistolleen valtiolliset hautajaiset. Helenen
avokätisen natsituen vuoksi vielä tänäänkin monet juutalaiset
konserttipianistit kieltäytyvät konsertoimasta Bechsteinin flyygeleillä. Toisen maailman sodan koettelemukset
koituivat 1945 myös Bechstein Berliinin tehtaan pommituksen takia tuhoisiksi
liiketoiminnalle suurina materiaalisina menetyksinä ja osaavan ammattityöväen
katoamisena. Sodan jälkeen yhtiön omistus on vaihtunut useamman kerran ja esim.
1963 kaikki osakkeet myytiin Baldwin Piano Companylle. Karl Schulze niminen pianonvalmistaja
ja yrittäjä osti 1986 Bechsteinin ja 1992 aloitti uusi tehdas, johon oli
liitetty myös vanha saksalainen Zimmermann pianomerkki. Vuonna 1996 listautui
yhtiö pörssiin ja 2000-luvulla se on tehnyt yhteistyötä myös korealaisen
Samickin kanssa jakelun parantamiseksi. Aivan viime vuosina Bechstein-keskuksia
on avattu reippaasti New Yorkissa, Moskovassa, Shanghaissa, sekä kumppanuuteen
perustuvia keskuksia Kiovaan, Seouliin, Austraaliaan ja Hollantiin.
Osa maailman kuuluisimmista artisteista sekä taidemusiikin
että viihdemusiikin ja jazzmusiikin puolelta ovat liputtaneet
merkkiuskollisuuttaan Bechsteinille lähtien aina Lisztistä asti. Alexander
Skriabin, Tatiana Nikolaeva, Sviatoslav Richter, Dinu Lipatti, Shura
Cherkassky, Vladimir Sofronitsky, Wilhelm Furtwängler, Wilhelm Backhaus,
Leonard Bernstein, Jorge Bolet, Wilhelm Kempff, Edwin Fischer, Wladyslaw
Szpilman, Artur Schnabel, Walter Gieseking. Queenin Freddie Mercury ja Beatles
olivat ahkeria Bechsteinin käyttäjiä samoin kuin Bob Dylan ja Elton John.
Jazzpuolelta ehkä kuuluisin merkkiin luottaja lienee Oscar Peterson. Vuonna
2006 järjestetty ensimmäinen kansainvälinen C. Bechstein pianokilpailukin
järjestettiin Vladimir Ashkenazyn armollisessa suojeluksessa.
En osaa sanoa, millainen sieni- tai matovuosi tämä 1853 oli,
mutta ainakin pianotehtaiden suhteen korjattiin hyvää satoa. Blüthner, C.
Bechstein ja Steinway & Sons ovat tämän historian aikakirjoihin jäävän
vuoden satoa, koska kaikki kolme tuotemerkkiä näkivät tuolloin päivänvalonsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti