Tässä historian aikakirjoissa ensi kerran jo 13.8.956
mainitussa ja rikkaista suolavaroistaan tunnetun Lüneburgin kylpyläkaupungin Pyhän
Johanneksen kirkossa toimi urkurina myös jälkipolvien säveltäjänäkin tuntema
Georg Böhm. Tämä nykyään yli 72 000 asukkaan pikkukaupunki sijaitsee Elbe-joen
sivuhaaran, Ilmenau-joen varressa ja kaupunki tuli kuuluisaksi suolavaroistaan,
joita Hansaliiton kauppiaat välittivät eteenpäin. Lüneburgin kaupunki sai
kaupunkioikeudet 1247 ja Pyhän Johanneksen kirkko on yksi vaikuttavimmista ja
kuuluisimmista Pohjois-Saksan kirkoista. Kirkon kuuluisan ja korkean
alttaritaulun maalasi Hinrik Funhoffs. Kirkon barokkiurut ovat vähintäänkin
näkemisen ja kuulemisen arvoisia, joten kannattaa poiketa katsomassa ja
kuulemassa, kun siellä päin kulkee. Onneksi Lüneburg säilyi sodan jaloista
pommien tuhoamatta sitä ja on vielä jälkipolvien ihmeteltävänä. Böhm syntyi
2.9.1661 Höhenkirchenissä Thüringenin osavaltiossa ja oma isä, joka toimi
opettajana ja urkurina toimi hänen ensimmäisenä musiikillisena ohjaajana.
Myöhemmin Georg sai opetusta myös Johann Heinrich Hildebrandilta, Ohrdrufin
kanttorilta, joka taas oli ollut Heinrich Bachin ja Johann Christian Bachin
oppilaana. Böhm sai viran Johanneksen kirkon urkurina pian edellisen urkurin,
1697 kuolleen Christian Florin jälkeen ja hoiti virkaa kuolemaansa 18.5.1733
asti. Ennen tuloaan Lüneburgiin Böhm oli vailla säännöllisiä tuloja ja tointa,
mutta perhe oli perustettu vaimon kanssa ja heillä oli kaikkiaan viisi poikaa. Georg
Böhmiä pidetään yhtenä ensimmäisistä pohjois-saksalaisista urkureista
Pachelbelin ja Buxtehuden kanssa ennen mestari Johann Sebastian Bachia.
Säveltäjämestari Johann Sebastian Bach liittyy ilmeisen
läheisesti Georg Böhmin henkilöhistoriaan. Johann synti Eisenachissa 21.3.1685
kaupunginmuusikon ja säveltäjän Johann Ambrosius Bachin ja Elisabeth
Lämmerhirtin nuorimpana poikana ja kuului äidin puolelta erittäin arvostettuun
erfurtilaiseen sukuun, joka taas oli useiden avioliittojen kautta yhteydessä Bachin
sukuun ja moniin muihinkin musiikkiperheisiin. Johann Sebastianin ollessa
yhdeksän vuoden ikäinen hän menetti äitinsä ja vuotta myöhemmin isänsä ja pikku
Johann jäi vanhimman veljen, Johann Christophin, Ohrdrufin urkurin ja
Pachelbelin oppilaan hoteisiin. Johann Sebastian jatkoi jo aloittamaansa
koulunkäyntiä Ohrdrufin arvostetussa lyseossa opiskellen lähinnä latinaa,
puhdasoppista teologiaa, musiikkia ja osallistui myös koulun monipuolisen
kuoron toimintaan. Koulun kanttori järjesti Johann Sebastianin vapaaoppilaaksi
1700 latinakouluun, jossa hän opiskeli lisäksi myös kreikkaa, retoriikkaa ja
logiikkaa. Samalla hän lauloi Hampurin eteläpuolella sijaitsevassa Lüneburgin
Mikaelinkirkon poikakuorossa ja erittäin todennäköisesti harjaantui myös
soittotaidoiltaan tuolloin loistavaksi soittajaksi. Vielä niinkin myöhään kuin
vuonna 2006 on löydetty kirjallisia dokumentteja Bachin poikien jäljiltä, josta
voimme melko varmasti päätellä, että Bach on tuntenut henkilökohtaisesti Georg
Böhmin, tutustunut hänen sävellystuotantoonsa tarkasti ja erittäin
todennäköisesti saanut henkilökohtaista musiikinopetusta suoran Böhmiltä. Bachilla
oli myös ahkera tapa kopioida nuotteja öisin huonossa valaistuksessa ja tämä
tapa oli varmasti edesauttamassa hänen myöhemmällä iällä tapahtunutta kaihivaivaa
silmissä, joka sitten epäonnistuneen operaation tuloksena johti lopullisesti
sokeuteen hieman ennen kuolemaansa 1750. Lüneburgin vuosinaan Bachia ovat
kiinnostaneet erityisesti juuri Böhmin tekemät koraalisovitukset. Näinä
Lüneburgin vuosina (1700 - 1702) Bach avarsi itseään pitämällä yhteyksiä
Lüneburgin ranskalaisittain suuntautuneeseen ritariakatemiaan ja opintomatkalla
Cellen kulttuurikysymyksissä Ranskaan kallellaan olevaan hoviin. Täällä hän imi
vaikutteita ranskalaisesta urku- ja soitinmusiikista. J.A. Reinkenin
urkujensoittoa hän taas kävi kuuntelemassa Katariinan kirkossa, Hampurissa ja
hieman myöhemmin 1705 valvottuaan ensin Arnstadtin Bonifatiuskirkon
urkujenrakennustyön ja saatuaan sen jälkeen samasta paikasta urkurin viran,
matkusti kävellen Lyypekkiin asti kuullakseen Dieterich Buxtehuden soittoa
kuuluisissa Abendmusik-tilaisuuksissa. Tähän matkaan hän käytti nelisen
kuukautta, vaikka matkaan oli myönnetty vain neljän viikon virkavapaus.
Johann Sebastian Bach solmi ensimmäisen avioliittonsa 1707
Gehrenistä kotoisin olleen pikkuserkkunsa Maria Barbara Bachin kanssa ja
aloitti urkurin viran Mühlhausenin vapaakaupungin Blasiuskirkossa. Mühlhausen
osoittautui kuitenkin uskonnollisten erimielisyyksien pesäksi, joten Bach
siirtyi 1708 herttua Wilhelm Ernstin hoviurkuriksi ja kamarimuusikoksi. Nämä
Weimarin vuodet vakiinnuttivat Bachin aseman säveltäjänä ja täällä hän kypsyi
täyteen osaamiseensa ammatillisessa mielessä. Tältä ajalta ovat peräisin monet
suuret urkuteokset, monia klaveeriteoksia ja kamarimusiikkia syntyi noina
vuosina. Kantaatteja syntyi myös runsaasti, koska Bach sai nimityksen 1714
konserttimestariksi ja se edellytti myös säännöllistä sävellystyötä. Bach teki
myös konserttimatkoja urkurina konsertoiden mm. Hallen Liebfrauenkirchen
uusilla, suurilla uruilla, konsertoi Kasselin hovissa ja Leipzigin pääkirkossa.
1717 hän vieraili Dresdenissä ja jo 1713 hän oli aloittanut työskennellä
Weissenfelsin hoviin, jonne hänet nimitettiin myöhemmin
kunniakapellimestariksi. Hän antoi oppilailleen myös opetusta ja häneen
ystävinään olivat mm. urkuri J.G. Walter ja säveltäjä Telemann. 1717 Bach otti
vastaan ruhtinas Leopoldin tarjoaman hovikapellimestarin viran
Anhalt-Köthenissä, kun hänet oli edellisen herttuan hovikapellimestarin virkaa
täytettäessä ohitettu.
Uuden, vapaamielisen ruhtinaan palveluksessa kaikki sujui
aluksi hyvin; vaikka Köthenin hovi oli reformoitu, sai Bach kouluttaa lapsensa
luterilaisessa koulussa. Ruhtinas oli hyvin ystävällinen ja kovin kiinnostunut
musiikista. Hovin orkesteri ei ollut kovin suuri, mutta siinä oli melko
taitavia soittajia ja Bach kirjoittikin Köthenin aikanaan enemmän maallista
musiikkia ja enimmäkseen instrumentaalimusiikkia. Tältä aikakaudelta ovat
Bachin monet sarjat, monet klaveeriteokset, yhtyesonaatit ja maakreivi
Christian Ludwigille tehdyt Brandenburgilaiset konsertot (6 kpl) sekä esim. Das
Wohltemperierte Klavier. Kova paikka Bachille oli varmasti 1720 Marian, oman
vaimon äkillinen kuolema. Joulukuussa 1721 Johann Sebastian solmi toisen
avioliiton Weissenfelsin hovin trumpetinsoittajan tyttären, Anna Magdalena
Wilckenin kanssa ja Anna oli myös itse laulaja Köthenin hovissa. 1721 ruhtinas
Leopold solmi avioliiton "epämuusan" kanssa ja hänen kiinnostuksensa
musiikkia kohtaan alkoi kaikota. Bach alkoi tähyillä aukeavia virkoja muualta
ja pian Kuhnaun kuoleman jälkeen Leipzigin Tuomaskirkon kanttorin virka tuli
hakuun ja tätä virkaa varten työnäytteeksi Bach sävelsi Johannespassion. Bach
otti uuden virkansa Leipzigissa vastaan toukokuussa 1723 ja hän hoiti tätä
virkaansa elämänsä loppuun eli 28.7.1750 asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti