Vuoden 2008 alusta alkaen tämä legendaarinen pianomerkki on
ollut japanilaisen Yamahan omistuksessa, mutta merkkinä Bösendorfer on yksi
kaikkein vanhimmista ja eittämättä yksi kuuluisimmista. Juuret juontavat vuoteen 1828 ja heinäkuun 25.
päivään, jolloin puuseppä Ignaz Bösendorfer sai luvan perustaa Itävallan
Wieniin pianotehtaan ja harjoittaa ammattiaan. Tehtaan virallinen nimi on L.
Bösendorfer Klavierfabrik GmbH. Onni oli uudella tehtaalla myötä ja ensimmäisen
vuosikymmenensä aikana merkki valtasi merkittäviä markkinoita ja merkki on
ollut koko elinkaarensa hyvin tarkka siitä, että se tunnetaan korkeasta
laadustaan. Varsin pian Keisarikunnan hovihankkijaksi päässyt Bösendorfer alkoi
myös saada aikalaisten taiteilijoiden keskuudessa jalansijaa ja aivan
ensimmäisiä Bösendorferin laatuun luottajia oli paikoin raskastakin kyytiä
soittaessaan antanut säveltäjä ja pianotaiteilija Franz Liszt. 1830-luvun
lopussa ja 1840-luvun alussa merkki keräsi useita huomionosoituksia ja
palkintoja eri yhteyksissä ja Bösendorfer sai hiljalleen vallattua alaa myös
ympäri Eurooppaa. Säveltäjistä merkin taakse vahvasti lyöttäytyivät ainakin
Anton Webern, Gustav Mahler ja Alban Berg sekä Anton Rubinstein. Kysyntä ja
myynti lisääntyi huomattavasti ja isä Bösendorfer suunnitteli jo tehtaan
laajennusta, mutta kuoltuaan 1859 tehtaan johtajaksi nousi Ignazin poika,
Ludwig. Paitsi taitava pienojenvalmista, hän oli myös taitava muusikko. Vanha
tehdas jäi pian liian pieneksi ja tehdas piti Wienissä siirtää uuteen paikkaan
sekä isoimpiin tiloihin ja tämä tuotantopaikka on vielä tänäkin päivänä
paikallaan. Tehdas sai myös pääkonttorin ja myynti- ja näyttelytilat Wienin
keskustasta. Bösendorfer vaali myös Wienin kaupungin kulttuurielämää avaamalla
oman konserttisalin 19.11.1872.
Vuodesta 1889 Ludwig Bösendorfer aloittama perinne jakaa
parhaille konservatorion oppilaille ja Bösendorferin nimeä kantavan
pianokilpailun voittajille omat Bösendorferit palkinnoiksi jatkuu onneksemme
vielä tänäkin päivänä. Ludwig eli aina vuoteen 1919 asti, mutta koska hänellä
ei ollut omia lapsia jatkamaan tehtaan toimintaa, siirtyi yhtiön johtaminen kaupan
myötä 1909 Carl Hutterstrasserille. Tehtaan huippuvuosina, juuri ennen
ensimmäistä maailmansotaa, 1913-1914 oli tehtaan tuotanto noin 450 pianoa
vuodessa. Maailmansota pudotti tehtaan tuotannon radikaalisti 136 pianoon
vuodessa.30-luvun lama koetteli myös tehdasta ja 1931 Carlin pojat, Alexander
ja Wolfgang, siirtyivät firman johtoon. Kaikkiaan sotien ajat olivat tällekin
pianonvalmistajalle kovia aikoja; huonoimmillaan pianoja sodan takia valmistui
31 pianoa vuodessa, tehdas koki kovia aineellisia menetyksiä pommituksissa,
puuvarastoja ryöstettiin ja poltettiin. Näyttelytilat toimivat sotilaiden
majoitustiloina jne. Sodan päätyttyä kuitenkin tehdas pääsi taas hyvään
vauhtiin vuosina 1946-47, kun tuotantoa saatiin uudelleen lisättyä ja tehtaalle
saatiin jälleen sodan jaloista ammattitaitoista työvoimaa. Tehdas vietti 1953
jo 125-vuotisjuhliaan ja 1966 tehtaan osti Kimball. 1978 vietti tehdas
150-vuotisjuhliaan ja 1983 avattiin uusi konserttisali Bösendorferin
tehdasrakennukseen. 90-luvulla tehdas avasi myös uuden, Twentieth Century,
tehdasrakennuksen ja tammikuussa 2002 tehdas siirtyi itävaltalaisen BAWAG-PSK
GROUPin omistukseen. Yamahan omistuksessa tehdas on ilmoittanut meidän kaikkien
onneksemme, että merkki tulee jatkossakin säilymään itsenäisenään.
Bösendorfer-flyygeleiden legendaarisin malli lienee aikanaan
Ferruccio Busonin toiveista suunniteltu Imperial Grand (malli 290), jossa on
peräti 97 kosketinta eli soitettavaa riittää kahdeksan oktaavia. Tämä malli on
edelleen yksi kuuluisimmista ja pisimmistä flyygeleistä maailmalla ja yhäti
eritäin hyvässä mainessa kaikkialla soittavassa maailmassa. Kuten myös mallissa
225 - jota tehdään 92 koskettimella - lisäkielet lisätään bassoon. Busoni
tarvitsi tätä innovaatiota Bach-sovituksiinsa, jotta hän sai jylhyyttä
bassosointiin imitoimaan urkujen matalia ääniä. Vertailun vuoksi muistutan
vielä, että "normaali" koskettimisto pianossa (flyygelissä) on 88
kosketinta käsittävä kokonaisuus. Soittimien vertailu voi olla vaikeata ja
soittajat arvostavat kukin ehkä hieman erilaisia ominaisuuksia ja pianotkin
ovat viimekädessä hyvin yksilöllisiä, mutta sangen yleisellä tasolla
Bösendorferin sointia voidaan pitää sävyltään tummempana ja rikkaampana kuin
yleisesti pianomaailman lippulaivana pidetyn Steinway & Sons pianojen ja
flyygeleiden sointia. Merkittäviä nimiä Bösendorfer-menestystaipalen varrella
ovat olleet tehtaan pianomallien suunnittelijat Theophil Freiherr von Hansen,
Josef Hoffmann ja Hans Hollein.
Muistettakoon vielä lopuksi maailman kuuluja taiteilijoita,
jotka ovat laskeneet maineensa Bösendorferin varaan; poimitaan listaa vaikkapa
kapellimestari ja säveltäjä Leonard Bernstein, pianisti Wilhelm Backhaus,
Arthur ja Anton Rubinstein, Gerhard Oppitzin Brahms-tulkinnat, Svjatoslav
Richterin Bach-tulkinnat, Carol Rosenberger, Moritz Rosethalin levytykset
HMV:lle, Robert Silverman ja Valentina Lisitsa. Oscar Peterson, Keith Jarrett,
Rick Astley, Peter Gabriel, Roger Waters, Elvis Costello, Brian May, Freddie
Mercury ovat myös käyttäneet merkkiä uskollisesti. Onneksemme merkki voi vielä
tänäänkin hyvin ja konserttikansa ja soittajisto ympäri maailmaa saavat
edelleen nauttia yhdestä pianomaailman hienoimmista pianon- ja flyygelinvalmistajien
tekemistä laatusoittimista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti